בריאות ותזונה

אחת ולתמיד: שמן, חמאה ומרגרינה – במה עדיף להשתמש?

מה ההבדל בין שמן, חמאה ומרגרינה ובמה הכי בריא להשתמש? התזונאית מפרטת את היתרונות והחסרונות

  • כ"א תמוז התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה ההבדל בין שמן, חמאה ומרגרינה ובמה הכי בריא להשתמש? התזונאית, ד"ר מאיה רוזמן הסבירה בתוכניתה בתחנת הרדיו 103FM את ההבדל ביניהם:

"השמן מופק מצמחים בלבד. רוב הצמחים יש בהם שמן בלתי רווי (כלומר, המולקולות מכופפות שלא נקשרות לאחרות ולכן זה נוזלי), אבל יש גם קצת שמנים מהצומח והם יכולים להיות רוויים (מולקולות ישרות שנקשרות לאחרות ואז זה מוצק), כמו למשל שמן קוקוס.

לדבריה, שמנים צמחיים אינם גורמים למחלות לב, ולא משנה באיזה שמן נשתמש – שמן גזר, אבוקדו או אגוזי מלך. כולם בעלי ערך של 900 קלוריות ב-100 גרם.

ד"ר רוזמן מבקשת להדגיש כי שמן מזוכך זורקים לפח. אין שם יתרונות תזונתיים, ומומלץ לצרוך שמן שכתוב עליו 'לא מזוכך', או שכתוב עליו 'בכבישה קרה'.

בכל השמנים בכבישה קרה יש המון יתרונות תזונתיים. לכל אחד היתרונות שלו, אז כדאי לגוון. יש בהם ויטמינים, חומצות שומן חשובות וערך תזונתי מאוד גבוה.

איך מכינים שמן זית ותבלינים? עודד הרוש בביקור מרתק בבית הבד. צפו

 

"לא להכניס הביתה"

לעומת זאת, החמאה היא שומן מהחי. שומן רווי ולכן הוא מוצק במקרר. "פעם חשבו שיש בחמאה כולסטרול ושהיא גורמת למחלות לב. היום יודעים שכבר לא. הקלוריות כמעט כמו בשמן, כמעט 50 קלוריות לכפית אחת, וזאת אולי הסיבה להגביל".

ומה לגבי מרגרינה? "בעבר לקחו שמן שהוא צמחי ונוזלי ורצו להפוך אותו למרקם כמו חמאה, שיהיה מוצק, ואז יהיה גם פרווה וללא כולסטרול כביכול, וגם מתאים להכנת עוגיות. לקחו את המולקולות של השמן ובמעבדה דחפו להן בכוח מימן ואז במקום להיות כפופות הן התיישרו ונקשרו אחת לשנייה ונהפכות למוצק".

המרגרינה, מדגישה התזונאית, היא השומן הכי גרוע שיכול להיות. זה נקרא שומן טראנס, והוא גורם מספר 1 למחלות ולכן לא מומלץ להכניס הביתה.

"כיום יש מרגרינות שלא עשויות משומן טראנס אלא מסיבים תזונתיים, וכתוב עליהן ללא שומן טראנס. לדעתי, עדיף להשתמש בחמאה", היא מסכמת.

עוד באותו נושא:

מאחסנים שמן זית ליד הכיריים? זו הסיבה שאתם צריכים להפסיק

לא מצליחים להיפטר מהשמן במחבת? קבלו שיטה שעובדת (באמת)

איזה שמן הכי מומלץ לטיגון עמוק? הנה משהו שלא ידעתם

תגיות:שמןחמאהמרגרינהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה