בריאות ותזונה

איזה שמן הכי מומלץ לטיגון עמוק? הנה משהו שלא ידעתם

חשוב שנדע שמבין כל סוגי השמנים שקיימים היום בשוק, יש שמנים שיותר כדאי לטגן איתם בטיגון עמוק, ויש אחרים שממש אסור להתקרב אליהם

אא

כולנו רוצים לשמור על הבריאות ולהפחית בטיגון עמוק, אבל כשאין ברירה אז אין ברירה ומטגנים בכל זאת. 

עם זאת, חשוב שנדע שמבין כל סוגי השמנים שקיימים היום בשוק, יש שמנים שיותר כדאי לטגן איתם בטיגון עמוק, ויש אחרים שממש אסור להתקרב אליהם. 

הסיבה העיקרית היא ששמן שמתחמם פולט מתוכו רעלים וחומרים שאינם מיטיבים עם בריאותנו, וחשוב שנכיר את הסכנות לפני שימוש בשמן כזה או אחר. 

בואו נדבר לרגע על שמן זית. 

כולנו יודעים את היתרונות החשובים שלו כשזה קשור לבריאות העור, השיער ואפילו מערכת העיכול שלנו (כף כפית שמן זית על בטן ריקה למי שסובל מעצירות כרונית למשל, תעשה פלאים) - אך מה קורה כשאנחנו בוחרים לטגן איתו? אז זהו, ששמן זית כמות שהוא נהדר, עד לחימום או טיגון. כשהשמן הזה יתחיל להישרף הוא יפלוט רדיקלים חופשיים וחומרים שעלולים להזיק מאוד (!) לבריאותנו. שמן זית שבדרך כלל מיוצר בכבישה קרה - מכיל בתוכו חומצות שומן שהופכות לרדיקלים חופשיים ומסוכנים ביותר לבריאותנו, כשמטגנים אותו. 

אותם רדיקלים - כשמם כן הם. לא קשורים לשום דבר, ובידיהם היכולת לעשות ככל העולה על רוחם, והם יכולים להיות קיצוניים. שמם נקשר לא פעם למחלות, להרס של תאים בריאים בגוף ולהזדקנות פתאומית ומוקדמת של העור ואיברי הגוף השונים. 

מכאן אנחנו יכולים להסיק שלא כל שמן זהה בתכונותיו כאשר מדובר בטיגון שמגיע לרוב לחום גבוה מאוד. 

לכל שמן יש מה שנקרא 'נקודת עשן' - זאת אומרת טמפרטורה ברף מסוים שממנה השמן מתחיל להישרף ולהוציא עשן. כשזה קורה, אז מתחילים להשתחרר אותם רדיקלים חופשיים וחומרים מזיקים אחרים. היות ובטיגון עמוק השמן מגיע לטמפרטורה של 190 מעלות - צריכים לבחור שמן 'עמיד' במיוחד שלא ישחרר חומרים מזיקים. 

האם יש שמן כזה? בהחלט כן, וחלקכם משתמשים בו כקבע: שמן הקנולה. 

היתרון של שמן הקנולה לעומת שמן הזית הוא שנקודת העשן שלו מתחילה ב-230 מעלות ולא ב-190. כמו הקנולה, גם שמן התירס ושמן החמניות טוב לעניין זה. 

שימו לב: אם אתם מחובבי הבריאות ואתם נוטים להשתמש בשמנים שלרוב נחשבים בריאים יותר כמו שמן בוטנים ושמן אבוקדו - גם הם יכולים להתאים לטיגון עמוק, היות ונקודת העשן שלהם עומדת על 230-270 מעלות. הסיבה שיכולה למנוע אתכם מלעשות זאת היא שמדובר בשמנים מאוד מאוד יקרים בהשוואה לשמן קנולה. 

תגיות:טיגוןסכנהשמן עמוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה