יהודה אייזיקוביץ

"בוגד, שקרן ורמאי": האנשים שמנרמלים שיח אלים ומסוכן עלולים להביא לאסון

דבר כזה עוד לא היה: מול עשרות אלפי צופים בשידור בטלוויזיה, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי כינתה את ראש הממשלה נתניהו בכינוי שבתקופת רצח רבין נחשב להסתה חמורה ובלתי נסלחת. ומלינובסקי היא לא היחידה

הפגנה נגד הממשלה, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)הפגנה נגד הממשלה, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אא

בפאנל שנערך אתמול (שלישי) באולפן ערוץ 12 בהנחיית עופר חדד, אמרה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) כי "ביבי אותו ביבי והשמש אותה שמש - בוגד, שקרן ורמאי!". חברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד, שהשתתפה בפאנל, הגיבה בתקיפות על דבריה של מלינובסקי: "אין לי מה לעשות בשידור כזה! חברת כנסת שמכנה את ראש הממשלה בוגד?! ראש הממשלה בוגד?! מה קרה לך?".

רק לאחר דקות ארוכות של התנצחויות וצעקות, נענתה מלינובסקי לבקשת המגיש וחזרה בה מהדברים החמורים. למרות ההתנצלות, את האמירה המסיתה והמסוכנת שהיא השליכה לתוך השיח הציבורי, גם אלף התנצלויות לא יוכלו להוציא.

מלינובסקי היא לא היחידה שמרשה לעצמה לתת דרור ללשונה ולנרמל בשיח הציבורי ביטויים חמורים. במחנה שלה מסתובבים אנשים בעלי השפעה שמפיצים אמירות אלימות ומסוכנות, מבלי שהם נדרשים לקחת אחריות על ההשלכות החמורות שעלולות להיות לדבריהם. 

הנה אחד שלאחרונה נותן לאצבעותיו להשתולל על המקלדת ולהפיץ מסרים מסוכנים ממש: קצין חינוך ראשי לשעבר, תת-אלוף במיל' נחמיה דגן, כתב בימים האחרונים פוסט שמנרמל לחלוטין מלחמת דמים, כלומר מציאות שבה דם יישפך ברחובות. תקראו בעצמכם: "כשהאופציה הינה חורבנה של מדינת ישראל, האם מלחמת דמים עם אלה שקוראים לי 'אחי' אבל יגרמו לחורבן הזה, זו הפרזה?".

בפוסט אחר שפרסם דגן, הוא כתב: "יש לי חשש שהממשלה תבצע פעולות נגד לא דמוקרטיות, וכנגד אלה – הכל מותר. ואני לא נבהל ממלחמת אזרחים. למצקצקים בלשונם אני אומר: אלימות ממסדית לא חוקית חייבת להיענות באלימות אזרחית...".

תגידו, מה ימנע מאדם לא חכם במיוחד – שסומך על דעתו המלומדת של דמות נחשבת כמו קצין חינוך ראשי בצה"ל – לקום, ובשם "ההגנה על הדמוקרטיה" לפגוע פיזית בנציגי ציבור?!

ולא, זאת לא תחזית קיצונית נטולת בסיס, אנחנו ממש כבר לא רחוקים משם.

אם בתקופה שקדמה לרצח רבין ביקרו את התעלמות הרשויות ממפגינים שהגיעו לרכבו של ראש הממשלה ותלשו ממנו את סמל המכונית, הרי שרק בימים האחרונים הגיעה קבוצת פורעים לרכבו של יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, והשחיתה אותו.

אם בתקופה שקדמה לרצח רבין ייחסו את האמירות "רבין בוגד" על ידי מפגינים, כמי שהכשירו את השטח לביצוע הרצח, מה נאמר כאשר דמות ציבורית כמו חברת כנסת מכנה כך, קבל עם ועולם, את ראש הממשלה נתניהו?!

מול המעשים האלימים הללו, הראויים לכל גינוי, התייצבה חברת כנסת מירב בן ארי מיש עתיד, ובמקום לגנות ולמחות – עשתה בדיוק ההיפך. בנאום במליאת הכנסת היא הציגה את המעשים התוקפניים של אנשי המחנה שלה כלגיטימיים, בעוד היא מלעיגה ומאשימה את הצד המותקף: "לשמחה רוטמן שלנו יש תופעה מוזרה לאחרונה", אמרה, "הוא מותקף על ידי חפצים שונים ומשונים. החפצים הללו רודפים אותו בכל מקום, כשהוא מסייר בארץ או בחו"ל. שמחה, תתמודד!".

קשה להבין את התופעה החמורה הזאת. האם זו תוצאה של שנאה עיוורת לקואליציית נתניהו, או טיפשות וקוצר רואי? מה שברור הוא, שככל שהשיח האלים מקבל לגיטימציה – הוא עלול להביא לבסוף לתוצאות חמורות. חייבים לפעול באופן נחרץ להפסקת השיח המסוכן הזה, ומאידך להגביר את השמירה על חברי הממשלה ולהרחיק מהם גורמים עוינים.

אם מספיק טיפש אחד בשביל לשרוף יער שלם, הרי שבמחנה מתנגדי הרפורמה מסתובבים מספר לא קטן של אנשים עם קופסאות מלאות גפרורים שבהבל פיהם עלולים לשרוף את כולנו.

תגיות:הסתהיהודה אייזיקוביץיוליה מלינובסקינחמיה דגן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה