בריאות ותזונה

היפוגליקמיה: מה קורה לכם כשרמות הסוכר נופלות לפתע?

חוסר ריכוז, טשטוש ראייה, הפרעה בדיבור וכאבי ראש הם רק חלק מהתסמינים של התופעה. מה צריך לדעת, כיצד להימנע וממה סוכרתיים צריכים להיזהר במיוחד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היפוגליקמיה מוגדרת כמצב שבו רמת הסוכר נמוכה בפלזמה ועלולה להוביל השלכות רפואיות ואף לנזק אפשרי מסכן חיים אם אתם מאובחנים עם סוכרת. אצל אנשים ללא סוכרת, עלולה להתרחש כתוצאה מצום ממושך ועל כן נדרשים לספק לגוף משהו מתוק. מבחינה רפואית, ערך של סוכר בדם מתחת ל-70 מ"ג לדציליטר מעיד על היפוגליקמיה ובסוכרתיים, היא עלולה להיגרם מצריכה לא מבוקרת של אינסולין.

 

איך ניתן לזהות שאתם בהיפוגליקמיה?

כאב ראש, טשטוש ראייה, חוסר ריכוז, הפרעה בדיבור, סחרחורת, אי שקט, רעד, חרדה, דפיקות לב, הזעות, תחושת רעב, נימול, פרכוסים ועד איבוד הכרה, אם רמת הסוכר ממשיכה לרדת ולא מתקנים אותה. על כן, חשוב מאוד לזהות בזמן כדי למנוע הידרדרות של המצב הרפואי שיכול להגיע לאבדן הכרה ובמקרי קיצון גם לסכנת חיים.

 

מהן הסיבות להיפוגליקמיה?

  • שתיה מופרזת של אלכוהול – שתיית משקאות אלכוהוליים מונעת ייצור גלוקגון, הורמון המשחרר אנרגיה בצורת גלוקוז – סוכר - מהכבד אל מחזור הדם. אם אתם חשים לאחר שתיית אלכוהול רעב וצורך עז לאכול כנראה שזו הסיבה.
  • רעב ממושך - אנשים הסובלים מאנורקסיה והפרעות אכילה נמצאים במצב בעייתי מאוד מבחינת היעדר מזון בגוף. כתוצאה ממחסור בפחמימות גופם לא מייצר מספיק גלוקוז למחזור הדם.
  • ייצור יתר של אינסולין -  גידול בלבלב, שמייצר ומפריש אינסולין, יכול לגרום להיפוגליקמיה. כאשר רמות האינסולין גבוהות מידי, צונחות רמות הסוכר בדם.
  • תרופות – ישנן סוגים שונים של תרופות המשפיעות לרעה על רמות הסוכר בדם. בדקו את הרגישות והנחיות השימוש. מומלץ ליטול תרופה יחד עם אכילת מזון וארוחה מזינה.
  • מחלות – מחלות כבד עלולות לגרום להפרעה בכבד, שאינו מייצר מספיק גלוקוז. כמו כן, ירידה בתפקוד הכלייתי עלולה לגרום לפעילות ארוכה יותר של האינסולין ובכך לגרום לנפילת סוכר הדם.
  • תופעת השחר ואפקט סומוג'י – על רקע שינויים הורמונליים המתרחשים בגוף בשעות הבוקר, בסמוך ליקיצה. מדובר בפירוק של מאגרי הסוכר בגוף על ידי הכבד. בעקבות היפוגליקמיה לילית מתרחש אפקט סומוג'י במהלכו הכבד מפצה על מחסור בסוכר ומפרק מאגרי סוכר קיימים, דבר הגורם לרמות סוכר גבוהות בבוקר.

 

איך לטפל כשרמות הסוכר יורדות?

רוב המקרים של היפוגליקמיה עם תסמינים או ללא תסמינים, המאובחנים בניטור עצמי, ניתנים לטיפול בצורה יעילה על ידי נטילת פחמימה פשוטה. על פי ההנחיות לטיפול של איגוד הסוכרת האמריקאי שפורסמו ב-2022 גלוקוז (15-20 גרם) הוא הטיפול המועדף במצב שרמת הסוכר יורדת מתחת ל-70 מ"ג/ד"ל והמטופל בהכרה. ניתן למצוא סירופ גלוקוז בטעמים שונים.

כאשר רמת הסוכר כבר במגמת עלייה, רצוי לאכול ארוחה/ חטיף עם פחמימה מורכבת (לפחות 20 גרם) כדי למנוע הישנות של ההיפוגליקמיה. מומלץ לנטר את רמות הסוכר בעזרת מד סוכר רציף וללא דקירות, שבאמצעות אפליקציה בטלפון הנייד יראה לכם את הנתונים באופן מידי ובזמן אמת. כמו כן, גם סוכרתיים הנדרשים למעקב ותמיכה רפואית ולנהל את השליטה בסוכרת ולהגיע לרמות סוכר מאוזנות, עשויים ליהנות משימוש בד סוכר רציף.

 

טיפים מול היפוגליקמיה:

  • הגבילו צריכת אלכוהול - שלבו את האלכוהול בהתחלה במהלך היום ולא בלילה, לכן חשוב, אם בכלל לשתות אלכוהול, שיהיה במהלך היום ולא בלילה, לא על בטן ריקה.
  • בצעו שינויים בתזונה שלכם - מאכלים מסוימים גורמים לרמת הסוכר בדם לעלות במהירות ולצניחה כעבור כמה שעות. ישנם מזונות אשר שומרים על רמות סוכר קבועות יותר וללא תנודות חדות. בדיקת האינדקס הגליקמי במזונות אותם אתם רוכשים והעדפת מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך היא דרך טובה להתמודדות.

מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך כוללים: עוף, דגים וחלבונים אחרים, אגוזים, שקדים, שעועית, ירקות לא עמילניים כמו אספרגוס, סלק, ברוקולי ועגבניות.

עדיין ניתן לאכול מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה מדי פעם אך יש להקפיד על מנות קטנות יותר, עם הרבה שומן בריא, חלבון ופחמימות בו זמנית. מה שאוכלים חשוב אבל כמה, מתי ובאיזה שילוב חשובים לא פחות.

הקפידו על סדר יום קבוע מבחינת נוהל הארוחות שלכם.

  • היזהרו עם אינסולין - יותר מדי אינסולין היא הסיבה השכיחה ביותר לרמת סוכר נמוכה בדם. אם אתם נוטלים אינסולין לטיפול בסוכרת, הקפידו להשתמש בסוג ובמינון הנכונים בכל פעם.
  • בדקו את רמות הסוכר שלכם - אם אתם סוכרתיים, הכרחי לעקוב אחר רמות הסוכר שלכם. מומלץ באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות. זה עוזר לאתר מצבים של רמות סוכר נמוכות או גבוהות (היפוגליקמיה והיפרגליקמיה).
  • בצעו פעילות גופנית בחוכמה – פעילות גופנית מנצלת את עודף הגלוקוז בדם. ויכולה להוריד את רמת הסוכר בדם. בזמן שאתה מזיע, המוח שלך מפריש אנדורפינים וכימיקלים אחרים שגורמים לך "להרגיש טוב". עם הזמן, פעילות גופנית מחווטת מחדש את המוח כך שתרגישו טוב יותר באופן כללי.

פרופסור חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:היפוגליקמיהסוכר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה