מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם חובה לאכול 4 סעודות בשבת? האם מותר להשקיע במניות בחו"ל? ומה יקרה ליהודים באחרית הימים?

מקבץ שו"ת 203 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ז טבת התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אשמח להבין לגבי סעודות שבת: האם זאת הלכה שצריכים לקיים 4 סעודות (רביעית מלווה מלכה), או שזה מנהג? יש הבדל בין עדות המזרח לאשכנז בזה? וגם האם חובה שיהיה בכל סעודה גם יין וגם חלות?

זאת הלכה לכל הקהילות והעדות.

יש להשתדל ולהקפיד לאכול כזית לחם אף בסעודה רביעית, אין צורך ביין.

* * *

2. המשיח יכול להיות גם נקבה?

המשיח יהיה מלך, כמבואר ברמב"ם הלכות מלכים (פרק י"א הלכה א'), והרי אין מעמידין אישה במלכות, שנאמר (דברים י"ז, ט"ו) שום תשים עליך "מלך", ולא מלכה, וכמו שכתב הרמב"ם (שם, פרק א' הלכה ה').

* * *

3. האם מותר להשקיע במניות בחברות בחו"ל אשר עובדות בשבת, שיתכן שאולי עובדים שם גם יהודים? השאלה היא האם למעשה יצא שאני נהנה ממעשה שנעשה בשבת, ואז יהיה אסור להשקיע?

מעיקר הדין מותר.

* * *

4. מוות קליני עוברים כל העולם, גם הגויים, אז איפה ההבדל בין עם ישראל לעולם?

המוות הקליני הוא הוכחה מוחצת לכך שיש נשמה מלבד הגוף, ועובדה שהם שומעים ורואים מחוץ לגופם, ויכולים לומר בדיוק מה נעשה איתם וכו´ ועיוורים רואים לראשונה את הנעשה בחדר וכו´.

מאחר שמדובר בשלב מוקדם של המוות, אין עדיין הבדל בין מוות של גויים ליהודים. אולם ישנם כאלו שהגיעו לשלב מאוחר יותר של המוות הקליני, ולדין בבית דין של מעלה, ושם היו הדברים ברורים בהחלט.

* * *

5. האם יש שמירת נגיעה במקרים שזה אבא, אחים, קרובי משפחה או נגיעה ללא חיבה?

באבא וסבא מותר לגעת ולהתחבק.

אח מותר לגעת ולא להתחבק.

קרובי משפחה אסור לגעת.

* * *

6. מוכרים אצלנו חלמון ביצים בבקבוק. ע"פ הרשום על התווית מדובר ב-100% ללא תוספות. האם זה צריך הכשר, והאם בכלל ניתן להשתמש ללא חשש לינת לילה?

ודאי שאין להשתמש בזה, עכ"פ מצד ביצה קלופה שעבר עליה לילה.

ראה כאן.

* * *

7. עפ"י התורה הקב"ה אומר "כי ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים". אם כך, אנחנו העם היהודי קיימים אלפי שנים, אך עם זאת העם היהודי מונה בקושי 20 מיליון בכל העולם, לעומת אומות העולם כמו הסינים, מעל מיליארד איש, הודים, מוסלמים ונוצרים. לפי הבטחה זו היינו אמורים להיות העם היהודי העם הכי גדול במספר. איך מיישבים את הדברים?

זו נבואה שעוד עתידה להתקיים באחרית הימים, אז אכן עם ישראל יחיה בשלום וירבה בעולם עד מאוד (אגב, אם לא הגלות והרדיפות, אכן היינו הופכים לאחד העמים הגדולים בעולם כולו - כלומר, קללת הגלות עיכבה). בתורה נאמרה נבואה על הגלות: "ונשארתם במתי מעט" (דברים כ"ח, ס"ב), וכן נאמר: " לא מרובכם מכל-העמים, חשק ה' בכם--ויבחר בכם: כי-אתם המעט, מכל-העמים" (דברים ז', ז').

הקב"ה הודיענו שבעולם נהיה מעטים, וירדפו אחרינו, עד שנשוב לארץ ישראל באחרית הימים, ואז נזכה לגאולה הגדולה ונפרה ונרבה.

ראה עוד כאן, ואת הרצאתו של הרב זמיר כהן על "נבואות ההווה והעתיד שבתנ"ך"כאן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. יש לי שאלה בנושא של שתילת חסה בתוך מים. החסה הזאת נקנתה בסופר (מיבול נוכרי), ואז שמתי אותה במים כדי שהעלים של החסה יצמחו מחדש, כדי לאכול שוב. האם מותר לי לשים אותה במים כדי שתגדל מחדש בשנת שמיטה? אין בה טיפולים חוץ מלהוסיף מים כשנגמר בכוס. והאם צריך בשביל זה תרומות ומעושרות? והאם זה משנה איפה אניח את החסה?

בבית מותר. ראוי להפריש תרומות ומעשרות בלי ברכה.

* * *

9. מה יקרה באחרית המים ליהודים? האם ימותו? ומה יקרה לכל העולם?

רוב ככל היהודים יישארו בחיים, ולא יכרתו אלא מעט הרשעים והחוטאים והמורדים בה` וכל שאר ישראל יזכו לתשובה שלימה ולחיי העולם הבא לאחר הזיכוך שיעברו שם. וכבר כתב הרמב"ם יד החזקההלכות תשובה פרק ז' (ה') כל הנביאים כולן צוו על התשובה ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד הן נגאלין שנאמר והיה כי יבאו עליך כל הדברים וגו', ושבת עד ה' אלקיך ושב ה' אלקיך וגו'.

ורק הרשעים הכופרים והמורדים בה' הם יאבדו לנצח נצחים, כמבואר בספר יחזקאל פרק כ' (ל"ח) וּבָרוֹתִי מִכֶּם הַמֹּרְדִים וְהַפּוֹשְׁעִים בִּי מֵאֶרֶץ מְגוּרֵיהֶם אוֹצִיא אוֹתָם וְאֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל לֹא יָבוֹא וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה'.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. האם מותר לזרוק לכלוכים בשבת מהשולחן לפח? או שזה מוקצה? ולזרוק את השקית לצפרדע בחוץ?

מותר לזרוק לכלוך לפח.

אם הפח עלה על גדותיו והוא מפריע לנוכחות בחדר מותר להוציא החוצה.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה