מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם להוצאה לפועל יש היתר עסקא? האם צריך לישון עם ציצית? ומה אעשה אם נשבעתי?

מקבץ שו"ת 197 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ד' כסלו התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מצאתי לפני שנה או יותר אוזניות (לא מסוג יקר מדי) ברחוב. שמתי פתק במקום שמצאתי, אבל לא התקשרו (הפתק נתלש אחרי כמה ימים). בינתיים האוזניות ללא שימוש. מותר לי להשתמש בהן?

אם אין באוזניות סימן ייחודי, לא היית צריכה לתלות מודעות, והיה מותר לך להשתמש בהן מיד.

ואם יש באוזניות סימן ייחודי, את יכולה להשתמש בהן, ובתנאי שתכתבי בפנקס את הערך המשוער שלהן, וכן את הסימנים שיש בהן, כדי שאם יום אחד יבוא בעל האוזניות - הוא יוכל לתת סימנים ולקבל את שוויו.

מקורות: בדומה לנפסק בשלחן ערוך חושן משפט (סימן רס"ז סעיף כ"א) מצא תפילין שם דמיהן ומניחן עליו מיד אם ירצה, שדבר מצוי הוא לקנות בכל שעה. ע"ש. והוא הדין בכל דבר שאין בו חביבות לבעליו דווקא בחפץ זה וכמש"כ בשו"ת תשובות והנהגות חלק ג' (סימן תס"ד). וכתב בשו"ת אגרות משה חלק חושן משפט חלק ב' (סימן מה אות ד) שיש לרשום בפנקס גם את הסימנים של האבידה. ע"ש

* * *

2. גרושתי פתחה לי תיק בהוצאה לפועל על סכום לא גדול, הסכום צבר ריביות עד ששילמתי אותו. שאלתי את ההוצאה לפועל אם אפשר לוותר על הריבית כי אני שומר מצוות, והם אמרו שאוכל לעשות זאת רק מולה אם היא תוותר על כך. אני בספק גדול אם הייתי יכול לדבר איתה על הנושא הזה, ואם בכלל היא הייתה מסכימה. האם עברתי על איסור ריבית?

אין לך איסור, כי הם גונבים לך את הכסף בעל כרחך.

הגרושה חייבת להחזיר כספים שלא מגיע לה על פי תורה.

* * *

3. לפי מה שאני יודעת מהרבנים שאני נמצאת בקבוצת וואצאפ שלהם, מותר לאכול פופקורן בבתי קולנוע בימי השבוע אף על פי שאין תעודת כשרות בקולנוע. אבל האם גם השנה יהיה מותר? כי התירס שממנו מופק הפופקורן אולי הוא בלי היתר מכירה וכל מה שקשור לשנת שמיטה?

גם בשאר שנים יכולות להיות כמה חששות כשרות בפופקורן, כמו: כשרות השמן, תרומות ומעשרות, תולעים ועוד, ולכן אין לאכול ממנו ללא כשרות מוסמכת.

ולגבי עצם ההליכה לקולנוע – ראי כאן.  

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. האם צריך לישון עם ציצית וכיפה?

א. אין חיוב לישון עם ציצית בלילה, אולם יש בכך עניין על פי הקבלה.

מקורות: ראה ברמ"א אורח חיים (סימן כ"א סעיף ג'), שיש שכתבו שנהגו שלא לשכב בטלית שיש בו ציצית שלא יהיו מצוות בזויות עליו, אך נוהגים להקל לשכב בה. וכתב המשנה ברורה (ס"ק ט"ו) ובכתבי האר"י ז"ל כתוב על פי הסוד שיש לשכב בלילה בטלית קטן.

ב. אין חיוב לישון עם כיפה, אולם יש מידת חסידות לנהוג כן.

מקורות: עיין בלקט יושר (הוצאת מכון ירושלים חלק אורח חיים עמוד צ"ו) בשם רבו בעל תרומת הדשן זצ"ל, שאין קפידא אם שוכב אחד כל הלילה בגילוי הראש. ע"ש. ומכל מקום ראה במשנה ברורה (סימן ב' ס"ק י"א ובשער הציון שם) בשם השל"ה, שמידת חסידות שלא לילך אפילו פחות מד' אמות בגילוי הראש ואפילו בעת השינה בלילה. ע"ש.

* * *

5. האם מותר להשתמש בשבת במכשיר כושר שהוא לא על סוללות ולא חשמלי?

כל התעמלות שמטרתה כדי להזיע - אסורה בשבת. ואם אינו מתכוון להזיע - אין איסור מצד הדין. ומכל מקום נכון מאוד להימנע משום שאין זה כבוד שבת. ראי כאן.  

וראי לגבי קפיץ יד בשבת כאן.  

* * *

6. האם מותר לי לשים תמונה של רב במסך הטלפון שלי?

מותר ללא חשש.

* * *

7. כיצד ניתן לשמור שום כתוש כמה ימים? האם מספיק לערב עם שמן זית?

כן, מספיק לערב עם שמן זית - לפני שיעבור עליו הלילה.

מקורות: כך הביא בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' (פרק ז' סעיף י"א) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שאם שפך קצת שמן לתוך ביצים שום ובצל קלופים, אפילו עברו כמה ימים, מותר לאכול. וע"ע שם (סעיף י"ב).

וראי עוד כאן.  

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. התחלתי לעבוד בחברת סיעוד כמטפלת אישית. אני באה לשעתיים וחצי כל יום לאיש מבוגר בסביבות גיל ה-75, ואני צריכה לנעול לו נעליים או לעזור לו לקום ולשבת, ולשים לב שלוקח תרופות בזמן. האם זה מותר?

מותר, כל זמן שאין חשש ייחוד.

* * *

9. האם מותר להישבע? האם מותר להבטיח? ומה צריך לעשות אם נשבעתי?

כתוב בהלכה שיש ליזהר מלהישבע אפילו באמת, שאלף עיירות היו לינאי המלך וכולם נחרבו בשביל שהיו נשבעים שבועות אף על פי שהיו מקיימים אותם (שלחן ערוך אורח חיים סימן קנו. וע"ע בשו"ת חתם סופר חלק חושן משפט סימן צ', שו"ת ציץ אליעזר חלק ח' סימן ח', ושו"ת יביע אומר חלק א' חלק יורה דעה סימן י"ז אות ד').

אין איסור להבטיח. ומכל מקום הנהגה טובה שאדם יתרגל לא להבטיח, אלא יאמר אשתדל בלי נדר וכל כיוצא בזה. וכן כתב הרב דב יפה זצ"ל בספר לעבדך באמת (אמונה, תורה, עמוד שלא) שלחזון איש הייתה ביקורת על אותם שעל סמך אמירת "בלי נדר", הם מבטיחים הבטחות שאינם בטוחים שיוכלו לקיימם. טענת החזון איש הייתה, שאף שנדר אין כאן, הבטחה יש כאן! משום כך סבר החזון איש שראוי להתבטא: "אני מקווה לעשות את אשר ביקשת" וכדומה.

אם נשבעת, חלילה, יש לגשת לרב מקומי, והוא יראה אם ואיך אפשר להתיר את השבועה.

* * *

10. אישה חילונית שהתחתנה והתגרשה, ולא שמה כיסוי ראש אף פעם, וברור שהשיער שלה לא הפך להיות ערווה, מה הדין אם התגרשה וחזרה בתשובה אחרי הגירושין, האם חייבת בכיסוי ראש?

 

היא חייבת בכיסוי ראש.

מקורות: כי אמנם יש מי שביאר טעם החיוב לגרושות לכסות ראשן, מכיוון שבעודן נשואות היו מחויבות לכסות שיער ראשן, וא"כ הרי הוא כשאר מקומות המכוסים באישה, ושוב אסורות לגלותן משום ערווה (ישועות יעקב חלק אבן העזר סימן כ"א, בתשובת נכד המחבר הרב צבי הירש אורנשטיין זצ"ל מחבר שו"ת ברכת רצ"ה). ולפי זה לכאורה היה מקום להקל בנדון דידן. אולם קשה לפסוק הלכה על פי טעם זה. וגם לפי טעם זה מסתבר שלא פלוג חכמים בתקנתם.

 

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה