מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם חייבים לטבול בערב יום כיפור? האם חולה קורונה צריך לצום? והאם מותר לנטוע באילת בשמיטה?

מקבץ שו"ת 191 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ז' תשרי התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר לתת לילדים לאכול ביום כיפור? הן מצד האם האוכל הוא מוקצה, והן מצד ספייה. וכן מצד שהרי לא נוטלים ידיים בבוקר עד הסוף. או שמא צריך לתת לילד לקחת הכל לבד, בלי שהמבוגר יגע באוכל? ובמידה וכן נותנים להם, האם צריך קודם ליטול ידיים באופן מלא?

ילדים שהם פחות מגיל תשע, בין בנים ובין בנות, אינם מתענים כלל ביום כיפור, ומותר להאכילם כרגיל, ואין בזה איסור ספייה, וכפי שפסק הרמ"א (סימן תרט"ז סעיף א') שמותר להאכיל התינוקות ביום כיפור אפילו בידיים.

וילדים מגיל תשע, מחנכים אותם לשעות, כגון אם היו רגילים לאכול  בכל יום בשעה שמונה בבוקר, יתנו לו לאכול ביום כיפור בשעה תשע, ולפי כוחם מוסיפים להם שעות (על פי שלחן ערוך שם סעיף ב), והמשנה ברורה (סק"ה) הביא מהמגן אברהם שאם מאכילו, אפילו אדם אחר שאינו אביו, עובר על איסור ספייה. אולם השער הציון (סק"ט) כתב שאין דבריו מוכרחין, כי לא שייך לומר כן אלא באיסור גמור בין דאורייתא ובין דרבנן, מה שאין כן כאן שאין על אכילתו שם איסור, רק הוא מצווה על אביו לחנכו במצוות. ע"ש עוד בדבריו.

ובשו"ת יביע אומר חלק ז' (חלק אורח חיים סימן נ"ב) האריך בזה, ומסקנתו, שבתוך השעות של החינוך אין להאכילם או להשקותם, כדי שלא יבטל מעליהם  מצות חינוך, אלא אם כן במקום חולי קצת, אולם אינו עובר על איסור ספייה, כי זה שייך רק באיסורים כמו שרצים ודם שאסורים מצד עצמם, מה שאין כן ביום כיפור שהמאכל מצד עצמו מותר, ומכל מקום המאכילו מבטלו ממצות חינוך וכנ"ל. ע"ש.

ואין שום צורך ושום היתר ליטול ידיים כרגיל קודם לכן.

* * *

2. האם מותר לעשות מדיטציה בשכיבה או תחת כיפת השמיים? והאם מותר לישון תחת כיפת השמיים?

שני הדברים מותרים.

* * *

3. האם מותר לשים בושם / דיאודורנט ביום כיפור?

אין לשים דיאודורנט על הגוף ביום כיפור.

מקורות: ראה שו"ת שמש ומגן חלק ג' (חלק אורח חיים סימן נ"ו אות ב)' ושו"ת מחזה אליהו חלק ב' (סימן נ"ב אות ל"ז). וע"ע בספר שלחן יוסף (עמוד ע' אות ר"ד) בשם הגר"ע יוסף זצ"ל.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

* * *

4. האם מותר לקשור בלון בשבת?

אסור, אולם בעזרת גומייה מותר

ראה עוד פרטים בזה כאן.

* * *

5. יש לי שאלה ודאגה ממש: תכף יום כיפור, ואני לא יודע האם יש חובה ללכת לטבול (אני לא מסוגל).

במקרה שלך תוכל לשפוך על עצמך תשעה קבין מים (כשתים עשרה וחצי ליטר). ואפשר לעשות כן גם על ידי מקלחת.

מקורות: ראה ברמ"א (סימן תר"ו סעיף ד') ובמשנה ברורה (ס"ק כ"ב) ובחזון עובדיה הלכות ימים נוראים (עמודים רמ"ה-רמ"ו).

* * *

6. אני גרה באילת, ורציתי לדעת - האם מותר לשתול צמחי נוי בשמיטה?

שמיטת קרקע אינה נוהגת אלא בארץ ישראל בלבד, ולומדים זאת ממה שנאמר (ויקרא כ"ה, ב') "כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם ושבתה הארץ" (יעויין ברמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק ד' הלכה כה).

וכיוון שאילת נחשבת לחוץ לארץ לגבי שביעית, מותר לשתול שם צמחים בשנת השמיטה (יעוין ילקוט יוסף הלכות שביעית מהדורת תשע"ה פרק א' סעיף ו').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. האם מותר להזריק תרופה ביום כיפור? זאת תרופה שמזריקים כל יום. אומנם זאת לא תרופה למחלה מסכנת חיים, אך חשוב ורצוי להזריק כל יום כדי שלא יהיו תופעות לוואי לא רצויות.

לחולה מותר כמו בשבת.

* * *

8. האם מי שחולה בקורונה צריך לצום ביום כיפור?

נא לראות כאן.

* * *

9. אם נגיד אכלתי אוכל לא כשר - האם יום כיפור שאני אצום בו יכפר על זה?

אם אתה חוזר בתשובה שלמה, אז יום כיפור מכפר, וכמו שנפסק להלכה (הרמב"ם הלכות תשובה פרק א' הלכה ג'-ד', והרמ"א אורח חיים סימן תר"ז סעיף ה') שאין יום הכיפורים מכפר אלא למי ששב בתשובה ומאמין בכפרתו.

חזרה בתשובה שלמה כוללת ג' שלבים: א. חרטה על החטא. ב. וידוי בפה (כדלהלן). ג. וקבלה לעתיד לא לשוב עוד לחטא זה לעולם (הרמב"ם שם פרק ב' הלכה ב').

וידוי בפה היינו שצריך לומר "אנא השם, חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה" (שם פרק א' הלכה א').

* * *

10. האם חילול יום כיפור הוא החטא הנורא מכל? הכוונה בחומרת העבירה והעונש לפי הדת וההלכה. העונש יהיה גדול יותר מחילול שבת או מכל עבירה אחרת? או דינו כדין חילול שבת לצורך הדוגמא?

ראה בדברי הרב זמיר כהן שליט"א כאן.

תגיות:מקבץ שו"תיום כיפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה