מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איך מכשירים סיר בשרי שבושל בו חלב? האם מותר להישבע? והאם מברכים הגומל אחרי קורונה?

מקבץ שו"ת 167 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ' שבט התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מה העניין של הדלקת נרות לצדיקים (רבי שמעון בר יוחאי הבעל שם טוב, דוד המלך וכו')?אם מדליקים, מה צריך לומר - לכבוד/לזכות/לעילוי נשמת?

הדלקת נרות מועילה מאוד לנשמת הנפטר, אף לצדיקים גדולים. ראי מה שנכתב קצת בעניין.

אומרים לעילוי נשמת או לזכות או לכבוד. כאשר מדליקים נר לצדיק הרי שעשינו טובה לנשמתו והצדיק אינו רוצה להיות כפוי טובה ולכן הוא מחזיר לכל אחד ומתפלל לפני כסא הכבוד על מה שהאדם מבקש לפי העניין.

*  *  *

2. רציתי לשאול בנוגע לטיול לחו"ל בתקופת הקורונה.האם זה בסדר מבחינה הלכתית לטוס לטיול של כמה חודשים בחו"ל ולשהות שם בתקופה הזאת?ואם הסיבה לטיול היא ההרגשה שבחו"ל מתנהלים נכון יותר נגד הקורונה?

סתם כך אין לצאת מהארץ כדי לטייל בחוץ לארץ. ראי כאן.

אולם אם הסיבה היא באמת בגלל שאת מרגישה שם בטוחה יותר - מותר.

3. סיר בשרי שבושל בו בטעות חלב, יש איך להכשיר אותו?

א. מנקים את הסיר היטב (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן תנ"א סעיף ג').

ב. ממתינים עשרים וארבע שעות מזמן שהכלי נטרף לפני שמכשירים אותו בהגעלה (ראה רמ"א אורח חיים סימן תנ"ב סעיף ב', משנה ברורה סק"כ, ושער הציון ס"ק כ"ה), או במקום זה אפשר לשים קצת חומר פגום (כמו סבון או חומר ניקוי) לתוך המים שמגעילים בהם (על פי שלחן ערוך יורה דעה סימן צ"ה סעיף ד').

ג. מרתיחים סיר כשר עם מים על האש עד שיעלה בועות (ראה שלחן ערוך סימן תנ"א שם).

ד. מכניסים את הסיר לתוך המים למשך כמה שניות, ולא מעבר לזה (ראה משנה ברורה סימן תנ"ב סק"ד).

ה. לאחר ההגעלה נוהגים לשטוף את הכלי במים קרים (שלחן ערוך שם סעיף ז'), ואם לא עשה כן, בדיעבד הכלי כשר (משנה ברורה שם).

*  *  *

4. האם המצווה פרו ורבו תימשך אחרי שהמשיח יבוא? נוכל להביא ילדים, גם מי שמתקשהוהאם יהיה מותר לגבר לשאת יותר מאישה אחת?

א. נשים ימשיכו ללדת בימות המשיח, ואמרו בגמרא מסכת שבת (דף ל עמוד ב) ישב רבן גמליאל ודרש עתידה אישה שתלד בכל יום, שנאמר (ירמיהו ל"א, ח') הרה ויולדת יחדיו.

ב. כיום אסור להתחתן עם יותר מאישה אחת מכוח חרם דרבינו גרשום. אי אפשר לדעת מה יהיה לעתיד לבוא, וכבר כתב הרמב"ם (הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ב') לגבי ימות המשיח "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו".

*  *  *

5. האם מותר עפ"י ההלכה לבצע ניתוחים פלסטיים (לדוג': ניתוח אף)? אם כן, אני מעדיפה לבצע את הניתוח בחו"ל, אצל רופא גוי, במקום שהמחיר מוזל יותר מהארץ ושהעבודות איכותיות ובריאות יותר מהארץ, לדעתי. האם יש בעיה בכך? או שמא אני צריכה להתנתח אצל יהודי דווקא, אף על פי שאיני מרוצה מהתוצאות כאן? (“וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ”)

א. מותר לאישה לעשות ניתוחים פלסטיים, ובלבד שיהיה על ידי רופא מומחה ובעל נסיון רב, וזריז וזהיר במלאכתו, שלא תצא תקלה מתחת ידו.

ראי באורך כאן.

ב. יש מחלוקת גדולה בפוסקים האם החובה לקנות מיהודי היא גם במקרה שהגוי מוכר בזול יותר. ויש דעות שתלוי כמה הגוי זול יותר (יעויין בשו"ת מנחת יצחק חלק ג' סימן קכ"ט). על כל פנים לכל הדעות אם העבודה של הגוי איכותית יותר, אין חובה לעשות אצל יהודי.

*  *  *

6. אני רווקה שעוברת לגור לבד. איזה סגולות יש לעשות בכניסה לבית חדש (שכירות) לרווקה שעדיין לא התחתנה? האם מותר לי להדליק נרות שבת גם כשאני לא נשואה?

א. מנהג הספרדים לערוך חנוכת הבית גם כשנכנסים לבית שכור. אולם אצל האשכנזים לא נהגו בכך.

ראי כאן.

ב. לא רק שמותר לך, אלא את צריכה להדליק נרות שבת.

7. האם יש אמת בכך שיום צאת יוסף הצדיק מהבור זהו יום פורים? האם יש מקור לכך?

יוסף הצדיק יצא מבית האסורין בראש השנה כמו שמופיע בגמרא ראש השנה (דף יא תחילת עמוד א'). אולם כמדומה שלא נתבאר התאריך שיצא מהבור.

*  *  *

8. האם מותר להישבע?האם מותר להבטיח?ומה צריך לעשות אם נשבעתי?

כתוב בהלכה שיש ליזהר מלהישבע אפילו באמת, שאלף עיירות היו לינאי המלך וכולם נחרבו בשביל שהיו נשבעים שבועות אף על פי שהיו מקיימים אותם (שלחן ערוך אורח חיים סימן קנו. וע"ע בשו"ת חתם סופר חלק חושן משפט סימן צ, שו"ת ציץ אליעזר חלק ח' סימן ח, ושו"ת יביע אומר חלק א' חלק יורה דעה סימן י"ז אות ד').

אין איסור להבטיח. ומכל מקום הנהגה טובה שאדם יתרגל לא להבטיח, אלא יאמר אשתדל בלי נדר וכל כיוצא בזה. וכן כתב הרב דב יפה זצ"ל בספר לעבדך באמת (אמונה, תורה, עמוד שלא) שלחזון איש הייתה בקורת על אותם שעל סמך אמירת "בלי נדר", הם מבטיחים הבטחות שאינם בטוחים שיוכלו לקיימם. טענת החזון איש הייתה, שאף שנדר אין כאן, הבטחה יש כאן! משום כך סבר החזון איש שראוי להתבטא: "אני מקווה לעשות את אשר בקשת" וכדומה.

אם נשבעת חלילה, יש לגשת לרב מקומי, והוא יראה אם ואיך אפשר להתיר את השבועה.

*  *  *

9. אני רוצה לדעת אם במקרה לפרודה יש אפשרות להתחיל להכיר כבר ולשמוע הצעות, הרי גם ככה ייקח לי גם הרבה עד שאגיע למיועד, זה יכול לקחת גם שנים (יש לציין שלא אחזור לפרוד בשום אופן).

את לא יכולה להתחיל שום סוג של קשר עם גבר כל עוד לא קיבלת גט כדת וכדין.

מקורות: יעויין להנצי"ב זצ"ל בספרו העמק דבר (דברים פרק כ"ד פסוק ב') על הפסוק "ויצאה מביתו והלכה והיתה לאיש אחר", דלכאורה המילים "ויצאה" "והלכה" מיותרות, ומה מקרא חסר "ושלחה מביתו והיתה לאיש אחר". אלא בא ללמדנו דרך ארץ, דהליכה זו היינו השתדלות לבא לאיש אחר, ולימד הכתוב שכל זמן שלא נתגרשה ויצאה מבית אישה ממש, לא תלך לראות איש אחר, אף על גב שיודעת שהולכת להפטר מבעלה, מכל מקום היא פריצות, וכדאיתא בשוחר טוב שמואל, שנתגנתה אביגיל במה שנתנה עיניה על דוד בעוד נבל אישה חי, אף על גב שידעה שימות, מכל מקום הוא פגם. ע"ש.

ועל פי דבריו אלו השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א בספר עלינו לשבח חלק ו' (עמוד שס"א) במעשה שהיה באישה שהיתה בהליכי גירושין, ושאלה האם מותר לה כבר עתה, עוד בטרם ניתן לה הגט, להיפגש עם אדם שמציעים לה לשידוכין, היות ואדם זה נמצא עתה בארץ ישראל, ובעוד שבוע הוא אמור לשוב לארץ מגוריו, ולכן היא מעונינת כבר עתה להפגש עימו, כשהוא נמצא בארץ, והשיב לאסור על פי דברי ההעמק דבר הנ"ל. ע"ש. וכן יעויין עוד בשו"ת אשר חנן חלק ג' (סימן ס"ז).

*  *  *

10. חליתי בקורונה והחלמתי תודה לאל. עברתי את הקורונה יחסית בקלות,כמו שפעת בערך.האם אני צריכה לברך ברכת הגומל?

את לא צריכה לברך הגומל לכל המנהגים, כי לפי מנהג הספרדים רק מי שהיה רתוק למיטה בעקבות החולי אפילו במשך יום אחד, חייב לברך (חזון עובדיה ברכות עמוד שע"ב). ולפי מנהג האשכנזים רק אם היה בגדר חולה שיש בו סכנה (הרמ"א סימן רי"ט סעיף ח'), או רתוק למיטה במשך שלושה ימים - יברך (הגרש"ז מלאדי זצ"ל בסדר ברכת הנהנין פרק י"ג סעיף ו').

תגיות:מצוותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה