מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לפתוח מטריה בשבת? למה יש קורונה? והאם צריך מזוזה במחסן?

מקבץ שו"ת 158 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ז' כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם אני יכול להכין במיקרוגל גם מוצרי בשר וגם מוצרי חלב? ( לא ביחד כמובן).

מעיקר הדין אפשר להקל להשתמש במיקרוגל לבשרי וחלבי לחילופין, בתנאי שהמאכל עטוף הרמטית ואינו מונח ישירות על גבי הצלחת. אולם מומלץ לקבוע את השימוש בו לסוג מזון אחד בלבד, ולא להסתמך על ההיתר הנ"ל אלא כשיש צורך מיוחד.

מקורות: ראה בספר הכשרות (פרק א' סעיף מ"ט).

* * *

2. מה ניתן לעשות בהריון כדי שיצא הילד צדיק, בע"ה?

מובא בספר מעבר יבק (מאמר שפתי צדק פרק ה') שראוי לאשה שתיזהר בימי עיבורה שלא ללכת וגם לא להסתכל במקום עבירה, וכל שכן שתשמור עצה מכל טינוף חטא, יען כי העובר במעיה צופה ומביט ויודע הרבה.

וכיוצא בזה כתב בספר שבט מוסר (פרק כ"ד) שיש לאשה להיזהר בפרט בימי עיבורה שלא תכנס במקומות של טומאה ובמקומות שיש שם ריח רע, לפי שהוולד נוצר כפי ראות עיניה. אלא תשב בימי עיבורה במקומות קדושה וטהרה בבתי כנסיות ומדרשות, ותתמיד לראות תלמידי חכמים חסידים ואנשי מעשה. ותשמע דבר תורה שהדברים נכנסים באזנה ומתקדש הולד בקרבה. יעוין שם.

ומטעם זה יש נשים שנוהגות לטבול במקווה בחודש התשיעי להריונן בלי ברכה, כי הוא סגולה לילד להינצל מכל ראיות לא נכונות שראתה אמו בימי עיבורה (יעוין בספר נטעי גבריאל הלכות נדה חלק ג' פרק נ"ו סעיף י"ט שהביא סגולה זו מספר זכירה וספר סגולות ישראל. ושכן נתפשט בכמה קהילות. ושכן המנהג בעיר הקודש טבריה. ולעומת זאת הביא מספר בנה ביתך בשם האדמו"ר מסאטמר זצ"ל, ומהאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בספר שערי הלכה ומנהג, שלא היה להם קבלה על מנהג זה).

* * *

3. ידוע שאין בעולם דבר שנעשה אלא בשביל ישראל. הקב''ה הביא את הקורונה כדי שישראל יעשו תשובה - מדוע הקב''ה בחר דווקא בקורונה? הרי יש אינסוף מחלות, ולקב''ה יש אינסוף דרכים. והרי הקב''ה אוהב את ישראל, מדוע לא עשה זאת בדרך פשוטה יותר? הקב''ה מביא את המחלה הארורה דווקא לאנשים שבעינינו נראה שלא מגיע להם והם בבחינת מלאך. מדוע זה כך?

לצערנו, מאחר שאין לנו נביאים, הרי שאין לנו אפשרות לדעת באמיתות הדברים.

בכל זאת יש לנו כמה וכמה לימודים מהקורונה.

א. שכל הרופאים וכל המומחים אמרו ואומרים שהם לא מבינים בזה - לימוד אפסות חכמת האדם.

ב. שנגיף קטן יכול להשבית את כל העולם - אפסות האדם גם בזמן הזה שהאדם חושב שהטכנולוגיה גרמה לו להיות כל יכול בזמננו.

 ילמד חכם ויוסיף לקח. נשמח לקבל תובנות בקצרה מהגולשים ונוסיף אותם בעז"ה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. שמעתי שאסור לפתוח מטריה בשבת, ושצריך להכינה פתוחה מראש מערב שבת. האם זה נכון? ואם כן, מה עלי לעשות אם לא הכנתי מטריה ובשבת בבוקר יורד גשם סוער? הרי אי אפשר ללכת לבית הכנסת כך ולהגיע רטוב.

אסור ללכת עם מטריה גם אם היא פתוחה מערב שבת.

מומלץ ללבוש מעיל עם כובע, ולהינצל מהרטיבות.

* * *

5. האם מותר לגבר לשמור על ילדה שמעל גיל 3, כשההורים שלה יחזרו עוד שעה? והאם יש הבדל בין אם היא ישנה הוא ערה?

אסור להתייחד עם ילדה מגיל שלוש (שלחן ערוך אבן העזר סימן כ"ב סעיף י"א), ואיו הבדל בין ערה לישנה.

* * *

6. אם בעבר, כשהעולם היה מושלם יותר, לא בא המשיח - איך הוא יכול לבוא בימינו (לפני הקץ כמובן)? הרי יש ירידת הדורות, אז איך יתכן שנגאל עכשיו אם בימי התנאים ושאר התקופות שהיו הרבה יותר טובות מעכשיו לא נגאלנו? הרי ר' שמעון בר יוחאי אמר שלא יהיה עוד דור כשלו, והנבואה אומרת שמשיח יבוא לפני הקץ רק אם נהיה צדיקים לגמרי או רשעים לגמרי, אז לעניות דעתי נפסלה האפשרות הראשונה. אז למה אנחנו מקווים עכשיו בעצם, שנהיה רשעים לגמרי? כי כל הזמן בהרצאות אומרים, וגם כאן בתשובות, שמשיח יבוא הרבה לפני שנת הששת אלפים, אז איך זה יתכן?

משל נאה של החפץ חיים: לפי ההלכה, יהודי שנמכר לעבד עובד את אדונו במשך שש שנים, וכמובן המחיר ניתן מראש על שש שנים. אם העבד רוצה לצאת לפני כן, הרי שאם הוא רוצה לצאת אחרי שנת עבודה, המחיר שהעבד נדרש לשלם הוא הרבה - כ-84% מהסכום ששילמו בשבילו - אבל אם הוא רוצה להשתחרר שנה לפני הזמן, הוא נדרש לשלם סכום קטן - כ-16% מהסכום. ואילו אם ירצה לצאת רק אחרי שש שנים הוא לא יצטרך לשלם אפילו פרוטה.

והנמשל מובן. בני ישראל נשלחו לגלות לשיעור זמן ידוע להקב"ה, ככל שרוצים לצאת מהגלות מוקדם יותר - המחיר שנדרש עם ישראל לשלם הוא גבוה יותר, ככל שהזמן מתקדם לעבר הקץ הרי שרף המחיר יורד ויורד, עד שכשיגיע הקץ המחיר שיהיה עם ישראל נדרש לשלם יהיה אפסי, ולכן אנחנו שקרובים יותר לקץ מהדורות הקודמים המחיר הנדרש מעימנו להגיע לגאולה שלימה הוא נמוך יחסית. וזאת בנוסף למה שאנחנו מגיעים כעת לגאולה בצירוף כל הזכויות של הדורות הקודמים.

* * *

7. אני יודעת שיש ציווי להישמר לנפשותינו, וזה אומר לשמור על בריאות הגוף ולהתנהג איתו נכון. השאלה שלי האם אדם שגורם לעצמו מחלה על ידי רישול ביחס לגופו, והיא מביאה קץ לחייו, נחשב למתאבד? למשל אדם שמעשן וכתוצאה מזה מקבל דלקת ריאות ח"ו ונפטר, נחשב למתאבד כי לא שמר על בריאות גופו?

אדם כזה שהתרשל ולא שמר על בריאות גופו כנדרש, וכתוצאה מכך חלה ונפטר - ודאי יתן את הדין על כך בפני בית דין של מעלה. ומכל מקום אין עליו הגדר ההלכתי של "מאבד עצמו לדעת", ולכן ודאי שיושבים עליו שבעה, ויש לו חלק לעולם הבא.

* * *

8. צריך לקבוע מזוזה במחסן? אם כן צריך מזוזה במחסן, אז גם מברכים על המזוזה כשקובעים אותה?

מחסן שגודלו לכל הפחות ד' על ד' אמות יש לקבוע בו מזוזה ללא ברכה. ואם אפשר טוב מאוד לקבוע את המזוזה במחסן מיד אחרי שקובע את המזוזות בביתו, ולכוון בברכה (על המזוזות בבית) לפטור את המחסן.

מקורות: חיוב קביעת מזוזה במחסן מבואר בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רפ"ו סעיפים א'-ב') שכתב שם, אוצרות יין ושמן ובית התבן ובית העצים חייבים במזוזה. ומכל מקום כתב הערוך השלחן (שם סעיף ט') שיש לחוש לדעת הרמב"ם והריא"ז שפוטרים בית התבן וכו' ממזוזה, ולכן יש לקבוע שם מזוזה בלא ברכה. וכן פסק בספר הליכות עולם חלק ח' (עמודים רפ"ו-רפ"ז).

וזה שאינו חייב אלא אם כן יש בו גודל של ד' על ד' אמות - כן כתב השלחן ערוך (שם סעיף י"ג) בית שאין בו ד' על ד' אמות פטור. ואם יש בו כדי לרבע ד' אמות על ד' אמות בשווה אף על פי שארכו יתר על רחבו או שהוא עגול או בעל ה' זויות חייב. אולם עיין שם בש"ך (ס"ק כ"ג) שאם אינו מרובע ד' על ד' אמות יש לקבוע בו מזוזה בלא ברכה או שיברך מתחלה על אחרת ויהא דעתו גם על זו. וע"ע בפתחי תשובה (ס"ק י"א) בשם החמודי דניאל, ובמה שכתב על זה בשו"ת יביע אומר חלק ד' (חלק יורה דעה סימן כ"ג אות ד') ובשו"ת יחוה דעת חלק ד' (עמוד רס"ב) ובספר הליכות עולם שם (עמודים רצ"ג-רצ"ד).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. מה חשיבות קריאת שמע שעל המיטה? נשים חייבות? תודה רבה רבה מראש

יש בקריאת שמע על המיטה שני חלקים, א. קריאת שמע ועוד פסוקים, שנועדו לשמירה (משנה ברורה סימן רלט סק"ב, ושער הציון סק"ח). ב. ברכת המפיל, שהיא ברכת השבח וההודאה על הבריאה של השינה (שו"ת יחוה דעת חלק ד' סימן כ"א).

2. גם נשים חייבות בקריאת שמע על המיטה עם  ברכת המפיל בשם ומלכות.

מקורות: יעויין באליה רבה (סימן רלט סק"ד) שהביא דברי המגן אברהם שלא נהגו הנשים לומר קריאת שמע על המיטה משום דהוי מצות עשה שהזמן גרמא בלילה. והשיג על זה, שהרי טעם מצוה זו הוא משום שמירה ואטו גברי בעי שמירה ונשי לא. ע"ש. והוא על דרך מה שאמרו בקידושין (דף ל"ד עמוד א')  גברי בעי חיי נשי לא בעי חיי?!. וכ"כ בשער הציון (סימן רל"ט ס"ק ט"ז) על פי האליה רבה והפרי מגדים שיש לנשים לקרוא ק"ש על המיטה. וכן פסק בספר חזון עובדיה ברכות (עמוד תקי"ב).

* * *

10. אני מצייר חיות מדויק ויפה וכל פעם שאני קורא את הדיבר "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" אני מפחד שאני עובר על איסור תורה. האם מותר לצייר בעלי חיים?

מותר לצייר בעלי חיים, ואפילו לעשות צורה בולטת שלהם, וכמו שכתב השלחן ערוך יורה דעה (סימן קמ"א סעיף ו') צורות הבהמות חיות ועופות ודגים וצורות אילנות ודשאים וכיוצא בהם מותר לצור אותם ואפילו היתה הצורה בולטת.

פשט הפסוק (שמות כ', ג') "לא תעשה לך פסל וכל תמונה", מבואר בדברי הרמב"ם (הלכות עבודה זרה פרק ג' הלכה ט) שהמדובר הוא בעושה עבודה זרה לעצמו, אף על פי שלא עבדה. אבל תמונת אדם לנוי אם אינה בולטת מותר לעשותה. וכן נפסק בשלחן ערוך (שם סעיף ד') שאסור לעשות צורת אדם בולטת אפילו לנוי.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה