פרשת יתרו

פרשת יתרו כפי שלא הכרנו מעולם: העומקים המופלאים בפרשת יתרו

פרשת יתרו המופלאה היא הרבה יותר ממה שסיפרה לנו הגננת בגן. קחו את הזמן והעשירו את ידיעותיכם על פרשת יתרו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מבחר המרצים של הידברות מבארים את היסודות המהותיים הנלמדים מפרשת יתרו. קחו את הזמן והעשירו את ידיעותיכם בפרשת יתרו.

למה יתרו לא הגיע לבקר את משה חתנו אחרי קריעת ים סוף אלא רק לאחר מלחמת עמלק? איזה נס קרה לאברך ממודיעין עלית בזכות החיזוק בהלכות שבת? ומה יתרו בא לתקן בעולם?

 

הרב אורי זוהר במסר ייחודי הנלמד מפרשת יתרו:

 

באילו דברים דומים בני האדם למלאכים ובמה לבהמות? מדוע נקרא טקס קבלת התורה בשם "מעמד הר סיני"? כמה מצוות מסתתרות בעשרת הדיברות? אלו מצוות טמונות במילים "בענן החם"? מהי המצווה האחרונה והיכן היא רמוזה? מה קורה לאדם שמזלזל במצוה מסויימת? האם כדי לקיים כל תרי"ג מצוות חייבים לחזור בגילגול? כיצד יכול כל אדם לקיים מצוות שנתנו רק למלכים לכהנים וללויים? לשם מה ריפא הקב"ה את כל הנכים בעם ישראל קודם קבלת התורה? ואיזו סגולה לרפואה טמונה בשבת זו?

 

איזו סגולה נפלאה קשורה באמו של אברהם אבינו ובאימו של דוד המלך? כיצד ידע הרב גלינסקי את סיבת כאבי הבטן של העשיר, בעוד כל הרופאים לא הצליחו להסביר זאת? למה לא רצו המלאכים שהקב"ה יתן את התורה לעם ישראל? באלו אבנים השתמש דוד המלך לחסל את גוליית? למה ביקש הקב"ה ממשה רבנו לענות תשובה למלאכים, ולא ענה להם בעצמו? ומדוע היה צריך משה לאחוז בכסא הכבוד כדי לענות להם? כיצד הצילה האישה שנתקעה במעלית - את בתה? מה היתה צוואתה המופלאה של האישה הגוססת לפני פטירתה? איך פיצה הקב"ה את יתרו בעבור זה שויתר על כבודו והצטרף לעם ישראל? איך דאג הקב"ה לרב מרדכי שוואב לכסף עבור חתונת ילדיו? וכיצד אפשר להיהפך לידידו של הקב"ה - בשניות? מהי הדרך לכבוש יעדים בעבודת השם?

 

מדוע היתה תקופה המתנה עד קבלת התורה? מהם שלושת הנסיונות שניסה אותנו ה' לפני מתן תורה? למה הביא רבי אליעזר ראיות דווקא מחרוב ממים ובת קול כדי להוכיח צדקתו? למה שינה הקב"ה את קלסתר פניו של משה לפניו של אברהם? כמה שלג נערם על גבו של הלל כשהיה על גג בית המדרש? ואיך קשור המס' 3 לקבלת התורה?

 

אין דבר שעומד בפני הרצון, וכל פעולה בכוחה לחולל שינוי, ואם נמשיך להתמיד ונהיה נחושים אז נעשה ונצליח. מסר חזק וחשוב לחיים:

 

למה היה צריך ה' לשכנע את המלאכים לברוא את האדם? כמה פעמים היה ויכוח אם התורה תרד לארץ או לא? וכיצד הצליח משה בסופו של דבר להוריד את התורה לארץ?

 

מי באמת חשוב יותר, נשים או גברים, ואיך הוכיח זאת הקב"ה למשה? הרב אהרון לוי בשיעורו השבועי לפרשת יתרו

 

קריאת התורה בטעמים:

 

קריאת עשרת הדיברות בטעמים:

 

משבת פרשת יתרו ועד חג השבועות ישנם מאה ימים של אהבה. אין יום דומה לרעהו, והשאלה היא במה ממלאים את הימים. הרבנית חגית שירה על פרשת יתרו:

 

ההתפעלות של יתרו זכתה אותו, עד שפרשה שלמה, ובה מתן תורה – קרויה על שמו. כל מעשה שלנו בעולם מותיר חותם. צפו בדברי הרבנית חגית שירה:

 

הפטרת פרשת יתרו

הפטרת פרשת יתרו נקראת בספר ישעיהו. למנהג האשכנזים והאיטלקים קוראים בישעיהו מפרק ו' פסוק א' עד פרק ז' פסוק ו', ומוסיפים בסוף מפרק ט' פסוקים ה'-ו'. התימנים והספרדים קוראים מפרק ו' פסוק א' עד סוף הפרק (התימנים מוסיפים בסוף מפרק ט' כמו האשכנזים). להיכרות מעמיקה עם ההפטרה, לחצו כאן.  

עם מי להתחתן, באיזה מקצוע לבחור והיכן לגור, הינן החלטות הרות גורל ולא זו בלבד שהשפעתן נמשכת לאורך זמן אלא שהסתעפויותיהן הרבות יש בהן כדי לעצב את גורל חייו ולשנותם מן הקצה אל הקצה. אז איך מחליטים? הרב אהרן לוי מסביר.

מי אמר שבאמת התרחש מעמד הר סיני? ואולי הכל זו המצאה דמיונית? הרב זמיר כהן מסביר על מנגנוני ההגנה של אמיתות התורה.

יתרו נוכח לראות דבר מדהים – אף על פי שעם ישראל לפני קריעת ים סוף היו ממש עובדי עבודה זרה אף על פי כן כששבו אל ה', התפללו וצעקו אליו, נענו. לקריאה, לחצו כאן. 

דרך פרשת יתרו אנו למדים יסוד גדול: כח הבקורת הוא גדול וחשוב, ומהווה את הפתח להכרת האמת. להמשך קריאה, לחצו כאן. 

לימוד תורה הוא כמו אוויר לנשימה, וכשם שאין דוחים אוויר לזמן מאוחר יותר, כך אין דוחים את התורה לגיל מבוגר. לקריאה, לחצו כאן. 

הנחש המשיך לטפס. הוא הגיע לצוואר, עשה סיבוב ותקע את הפרצוף שלו מול הפנים של חיים. הלכנו למות, חיים לחש בשקט 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד', וכשסיים... הנחש ירד והתרחק מאיתנו.לקריאה, לחצו כאן. 

התורה יכולה להשפיע על האדם ולכוון את דרכו רק במידה והוא שומע, כי השמיעה היא המשמעות. לקריאה, לחצו כאן. 

הזכות העילאית להקדים לקבל את פני השבת ולקרב את הגאולה, היא זכות שכולנו יכולים לזכות בה. לקריאה, לחצו כאן. 

לקריאת פרשת יתרו לחצו כאן.

לספר החינוך על פרשת יתרו, לחצו כאן.

למדרש רבה על פרשת יתרו,לחצו כאן.

לילקוט שמעוני על פרשת יתרו,לחצו כאן.

במדור פרשת יתרו ממתינים עבורכם עשרות סרטונים ומאמרים מרתקים. לכניסה למדור, לחצו כאן.

תגיות:פרשת השבועפרשת יתרו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה