פרשת יתרו

קפיצה לים התורה

לימוד תורה הוא כמו אוויר לנשימה, וכשם שאין דוחים אוויר לזמן מאוחר יותר, כך אין דוחים את התורה לגיל מבוגר. הלימוד מיתרו

אא

יתרו חותן משה, נפעם מהנסים והנפלאות שליוו את בני ישראל בצאתם ממצרים. אם נדייק, לא רק הוא התפעם, אלא העולם כולו עמד נדהם ומשתומם. אך שונה היה יתרו מכל העולם. הוא החליט גם לבוא אל מקום חנייתם של בני ישראל במדבר.

לא לחינם מדגישה לנו התורה שיתרו בא אל משה "אל המדבר, אשר הוא חונה שם הר האלוקים". יתרו יודע היטב שבני ישראל מצויים כעת ב"מדבר", מבודדים ונבדלים משאר העמים, חסרי בית ומולדת. הוא גם יודע, שהם חונים לפני "הר האלוקים", שבו עתידים הם לקבל על עצמם עול מצוות וחובות. אף על פי כן, אין הדבר מרתיע אותו. הוא עוזב מאחוריו את כהונתו הרמה במדיין, את התנאים הנוחים שהותיר שם, כדי להזדהות עִם עַם עבדים שזה עתה יצא ממצרים... וכפי שפירש רש"י: "בשבחו של יתרו דיבר הכתוב, שהיה יושב בכבודו של עולם, ונדבו לבו לצאת אל המדבר, מקום תוהו, לשמוע דברי תורה".

יכול היה יתרו לתרץ לעצמו אלף תירוצים והתנצלויות מדוע לא לבוא דווקא בעיתוי לא מוצלח שכזה. הוא היה יכול לטעון לעצמו "איך אבוא עכשיו למדבר ארץ ציה וצלמוות, מוטב שאחכה שעם ישראל יכנסו לארץ ישראל, ישבו על המנוחה ועל הנחלה, יבנו את בית המקדש, אז הם יוכלו לערוך לי קבלת פנים רשמית מסודרת ומכובדת בתור כהן מדין וחותנו של נשיא ישראל"...

אך הוא לא נהג כך, ולא המתין דקה מיותרת. מיד כאשר שמע, נחפז להגיע. לא היה משנה לו כלל באיזה מצב יקבלו אותו, העיקר לבוא למקום בו מקבלים את תורת האלוקים - "אשר הוא חונה שם הר האלוקים". זהו המסר שלומדים מיתרו - לימוד תורה אינו סובל שום דיחוי! אדם שאומר לעצמו - קודם כל אסיים עם כל הבעיות והדאגות שיש לי, אבנה בית, אקנה רכב, ואז אוכל לישב בשלווה וללמוד תורה, יידע לו כי בסופו של דבר עלול הוא למצוא את עצמו בסוף ימיו ריק מתוכן רוחני. בכל פעם שיתפנה ללמוד, ימציא לו היצר איזו בעיה חדשה.

לימוד תורה הוא כמו אוויר לנשימה, וכשם שאין דוחים אוויר לזמן מאוחר יותר, כך אין דוחים את התורה לגיל מבוגר. אנו חושבים שמוות זה מוות פיזי של הגוף, אבל יש גם מוות של הנשמה הניזונה מלימוד תורה, תפלות ומצוות.

אדם סבור כי אין ביכולתו ללמוד מפאת הדאגות, בשעה שההיפך הוא הנכון - אם ילמד, לא תהיינה לו דאגות. החכמה היא, לעצור את מרוץ החיים, לזרוק את שק הדאגות אל ים התורה, ולשבת ללמוד. כך, תוך כדי לימוד תירגע רוחו, ושלוה וביטחון ימלאו את לבו. זו האמת! התורה היא סם חיים ומרפא לגוף ולנפש, מגנא ומצלא, ולכן, אדרבה, אם יש לך בעיות, עסוק בתורה, והכל יפתר לטובה בעז"ה!

הנה יתרו, ברגע שהבין את האמת, בא למדבר למרות כל המגבלות. ולמה זכה בסוף? לכבוד מלכים עצום "ויצא משה לקראת חותנו", ומי רואה את משה יוצא ואינו יוצא?!...

(צילום: ויקיפדיה)

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת יתרו – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת יתרו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה