פרשת יתרו

נעים מאוד: האמת

דרך פרשת יתרו אנו למדים יסוד גדול: כח הבקורת הוא גדול וחשוב, ומהווה את הפתח להכרת האמת

אא

בשמיעה אחת ששמע יתרו ממשה, השתנה כל מהלך חייו. כאשר אנו שומעים דברי התעוררות, צריכים הדברים לחולל מהפכה גמורה בנפשנו. עלינו להחליט ליישם את הדבר מתוך מה שאנו מבינים שנדרש ולא מתוך מה שאנו מרגישים. עלינו להיצמד להחלטה ולבצע אותה, ובעקבות הפעולות יתחזקו הלבבות. על ידי כך נהפוך הדבר לעץ חיים. מהו עץ חיים? מי שיודע להפוך רע לטוב וחי לעולם, וזוהי גאולתנו - מהתבוננות לעשייה גשמית בתוצאות מדידות המייצגות את הבנתנו, על אחת כמה וכמה  לביקורת.

"ויאמר מדוע אתה יושב לבדך וכל העם ניצב עליך מן הבקר ועד ערב" - יתרו מגיע למחנה ישראל, וללא השתהות מייעץ את רבן של ישראל. כח הבקורת הוא הדבר שהביא אותו למעלתו הגדולה, למעשה. מכאן אנו למדים יסוד גדול: כח הבקורת גדול וחשוב הוא, ומהווה את הפתח להכרת האמת.

ביקורת היא כח נפלא, בעזרתה יכול האדם לזכות להגיע לגדולות. אך בראש וראשונה על האדם לבקר את עצמו, רק בזאת ייוודע כי אכן מבקש האמת הוא. לומד התורה צריך להשתדל שמעשיו יהיו מתוקנים. גודל ההכרח להתחזק בתורה ובדרכיה בכל הכח, הוא שאלת חיים ממש.

כיצד נוכל להביע בקורת שתוכל להישמע?

"לעולם יהיה אדם ענו כהלל", וכל כוונתו לשם שמים. שכן אם אנו באים ביוהרה כדי להראות שאנו יודעים יותר, או צודקים יותר, זהו חוט השערה של יהירות. היא תגרום לאדם הנוהג כך לשכוח את התורה שהייתה בידו מכבר. שלמות כזו במידות צריכה להיות באדם כדי שתתקיים תורתו.

אל לנו לקחת שום דבר באופן אישי ורגשי. כאשר אדם מבקר אותנו מתוך חוסר, עלינו לחמול אותו, ולומר לו ´תודה שאתה משתף אותנו בנקודת המבט שלך´. אין לקחת זאת בשום אופן אישי.

אנשים סביבנו בדרך כלל באים להגיד לנו דברים שאנו זקוקים לשמוע כבקורת, ורק הדרך בה נאמרים הדברים מעוררת התנגדות. לכן, לאחר שהשבנו תשובה זו עלינו להרהר בדבר הביקורת ולראות אם יש בה דבר עניני שעלינו לקחת לתשומת לבנו ללמוד ממנו.

אם כן - יש ליישם. ואם לא, לשחרר ולנוע קדימה באהבה. לא תיקום ותיטור בעמך. כל אדם שסולח, עושה זאת לזכותו, כדי לנוע קדימה להתחדשות. אדם שנוטר מביא את עברו הבלתי שלם לתוך עתידו.

שנזכה בזכות מעלת הביקורת הנפלאה שנתנה בידנו, לעלות במעלות קדושים, להתחזק באהבה וביראת השם, ולעשות כולנו אגודה אחת לעבוד השם בלבב שלם.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת יתרו – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת יתרו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה