פיתוח האישיות

איך אפשר לשלוט על הרגשות? עצה נפלאה מהרב וינברג זצ"ל

"על מנת לשלוט ברגשות שליליים - אתה צריך להתמקד ברגש אחד בכל פעם. לשם כך, תמיד תשאל את עצמך: 'מה אני מרגיש עכשיו? מתח? שמחה? שניהם?', ברגע שאתה מזהה את הרגש שלך, אתה זוכה בשליטה על המתג". חלק 9 בסדרה המופלאה של הרב נח וינברג

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"לעתים קרובות קשה לנו להתרכז", כותב הרב וינברג. "המחשבות נודדות לכל מקום בעולם, חוץ מלמקום אליו אתה רוצה שיגיעו. בדיוק כמו שצריך 'לשמור על הלשון' שלא תתגלגל רחוק מידי, כך צריך לשמור גם על המחשבות, שלא יברחו לכל מיני כיוונים".

"אז שים לב למחשבות שלך, הן מרפרפות לכל עבר. נסה להקפיא את התמונה: על מה אתה חושב ברגע זה? ביהדות, לפני כל עשייה בעלת משמעות, יש נוהגים לעצור ולהגיד: 'הריני מוכן ומזומן ל...'. אמירה זו היא זוהי מעין הודעה: עכשיו אני מפנה את המוח שלי מכל מחשבה אחרת ומתרכז בעצם עשיית הפעולה. אני מונע כעת כניסה של מחשבות או רגשות חיצוניים, ומתמקד בעשיית אותו מעשה חשוב.

"אמץ את שיטה זו ואמור בקול: 'עכשיו אני מסדר את החדר', 'עכשיו אני מתכונן לשנת לילה'. זה עשוי לעזור לך להתרכז במעשה. על ידי הריכוז, אתה מנתק את עצמך משאר ההתחייבויות, ושומר על המחשבה שלך כאן, ולא בשום מקום אחר. כאשר אתה מרוכז – אין זה משנה אם החדר חם מידי, או קר מידי. לא מטריד אותך המצב הפוליטי, הכלכלי או הביטחוני. אתה מודע אך ורק למשימה הנוכחית.

 החיים מושכים אותנו לכל מיני כיוונים, וקשה לנו לשמור על מסלול קבוע מראש. אבל היזכר בסיפור על מוכר בחנות מכולת שהעסק שלו דרש ממנו את כל תשומת הלב, הלקוחות לא נתנו לו רגע אחד חופשי.

באחד הלילות חלם לפתע שמרוב לחץ העבודה הוא מקבל התקף לב ומת. מרוב לחץ שהוא מבזבז את השנים הכי יפות שלו במכולת, הוא החליט שמהיום – החנות תהיה סגורה בשעות הבוקר. הוא יושב ללמוד פילוסופיה ולהחכים, והחנות תיפתח בשעות הצהריים.

"ודאי שזה לא קל להפחית שעות עבודה", כותב הרב וינברג. "אבל תשתדל להגיע למקסימום של השקעה ומעורבות בכל דבר שאתה עושה ובכל זמן שאתה עושה זאת. ובזמן   שום דבר לא יצליח להרחיק אותך מהמשימה החשובה שבה אתה עוסק. שום דבר אחר לא קיים.

 

תפוס רעיון אחד, התמקד בו, ונסה למצות אותו  

"למעשה, אנחנו משתמשים בחשיבה רב-ערוצית כל הזמן", כותב הרב וינברג. "כשהיית נהג מתחיל, גם אתה לא יכולת לסבול הפרעות כאשר התחלת לנהוג. אם מישהו התחיל לפטפט, ביקשת שישב בשקט אם הוא לא מעוניין בתאונה. היית זקוק לריכוז מלא בנהיגה ובדרך שלפניך.

"עברו כמה שנים ובזמן הנהיגה אתה מאזין לחדשות ומעביר תחנה, חושב מה לקנות ליום הנישואין של ההורים, מדבר בטלפון הנייד, נהנה מהנוף, ובודק אם אין שוטר באזור… וכל זה חוץ מהנהיגה עצמה (ברקס, קלאץ', גז, איתות ופניה לימין, הילוך, זהירות! מישהו עוקף אותך...).

"בשליטה על מספר מסלולי חשיבה אתה יכול להרחיב ולהגדיל את עוצמת החיים", ממשיך הרב וינברג, ומציין כי "עדיין חיים בינינו אנשים שראו במו עיניהם איך היה הרב יהודה לייב דיסקין זצ"ל (חי בארץ בראשית המאה ה – 20) כותב שני מכתבים (לשני אנשים) - אחד בכל יד, תוך כדי ניהול שיחה...! על מה עוד הוא חשב באותו זמן? את זה גם הם לא יכולים היו לדעת...

"לא מגיעים לכישורים כאלה בין לילה. גם להטוטן, לפני שניסה להגיע לתיאום מוחלט בין שלושה כדורים, למד קודם איך תופסים כדור אחד.

"על מנת לפתח את כושר הריכוז, תפוס רעיון אחד, התמקד בו, ונסה למצות אותו. זכור שהתנאי הראשוני להצלחה הוא בחירת רעיון שמעניין אותך וחשוב לך. כאשר תגיע לשליטה בחשיבה על דבר אחד, תוכל להתקדם ולהרחיב אותה לערוצים נוספים.

 

שים לב למחשבות שלך – על מה אתה חושב ברגע זה?

המחשבות שלנו יוצרות מציאות. אנחנו מה שאנו חושבים. אם מישהו משוכנע שאנשים רודפים אותו, זה בכלל לא משנה אם זו האמת או לא, והוא יפחד. אם ילד חכם החליט שהוא טיפש, הטיפשות תהפוך להיות מציאות שתלווה אותו לכל מקום.

"אז שים לב למחשבות שלך", קורא הרב וינברג, "על מה אתה חושב ברגע זה?"

על מנת להיות בטהרה אינטלקטואלית, עליך לערוך סדר במחשבותיך. מיין אותן ובדוק – אילו אמיתיות, אילו דמיוניות, ואילו חסרות יסוד. לאחר שערכת את המיון, רוקן את האשפה, כלומר: את המחשבות הדמיוניות וחסרות היסוד, כדי שהן לא יחזרו להתערבב עם המחשבות הנקיות שלך.

איך תעשה זאת? ערוך רשימה של 100 דברים שבהם אתה משוכנע: "יש לי עשר אצבעות..."; "ההורים שלי אוהבים אותי". בסל הזה תניח רק רעיונות שהם מאה אחוז נכונים.

לאחר שערכת את הרשימה, ערוך בה מיון יסודי יותר. שאל את עצמך: "איך אני יודע שההורים שלי אוהבים אותי? יש לי הוכחה מהדרך שבה הם מתנהגים איתי! איך אני יודע שיש לי עשר אצבעות? ספרתי בעצמי!" באופן זה תבדוק כל נקודה, והפרד בין הדברים הברורים לאלה שעדיין זקוקים לבדיקה ובירור.

בשלב הבא, בכל פעם שאתה מחליט משהו, שאל את עצמך "האם אני באמת מתכוון למה שאמרתי?" היזהר ממחשבות שגויות, שעלולות לחזור ולצוץ בתדירות גבוהה ולהפוך למציאות בחייך – אפילו אם בהתחלה לא האמנת בהם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הרב וינברג מסכם את שלב הטהרה המחשבתית: "נהל שיחה עם המחשבות שלך כאילו שהן מציאות. ברגע שאתה מגיע למסקנה שרעיון מסוים הוא נכון, תרגם אותו לרעיון ברור. למשל – קח את ההרגשה 'אני לא רוצה לבזבז זמן' והפוך אותה ל'החיים בעלי ערך רב'. ההמשך יהיה להוציא את הרעיונות מן הכוח אל הפועל – להוציא אותם מן המחשבה אל עולם המעשה.

"להמשיך ולחיות תוך התעלמות מהרעיונות האמיתיים - זו פשוט התאבדות רוחנית", מסיים הרב וינברג את דבריו.

שלב הטהרה הרגשית דורש מאיתנו לב טהור. כלומר: להרגיש רגש אחד בכל פעם. חשוב להבין שרגשות שונים עלולים לפלוש לליבנו בזמנים לא מתאימים. אם אתה לא מגיע לבהירות רגשית, אתה עלול למצוא את עצמך נמשך לכיוונים רבים מידי.

אגדת-עם מספרת שאם יתנו לחמור מזון ומים, הוא ימות מרעב ומצמא, לפני שיחליט אם לגשת קודם למים כי הוא יותר צמא, או לאבוס כי הוא יותר רעב... זכור כי משיכה בו זמנית לכיוונים מנוגדים -משתקת.

אם כן, לפני שאתה נכנס למצב כלשהו, החלט איזה רגש יוביל אותך. אם אתה יוצא לחתונה, החלט שתהיה בך שמחה. אל תיגרר לעניינים משניים כמו: 'איך הם יצליחו להסתדר בחיים?' או: 'מה תהיה מנת הקינוח בחתונה?/ במקום זה, התרכז ברגש אחד בלבד – בשמחה. לפני שאתה נכנס לאולם עצור ואמור לעצמך: "אני אשמח הערב, ושום דבר לא יסלק ממני את הרגש הזה".

"אתה אדון למחשבות שלך", קורא הרב וינברג. "חזק את הרצון שלך, משוך את המחשבות שלך למקום שבו אתה רוצה להיות. גם כשאתה לא מרגיש מבסוט מהחיים, תעשה 'כאילו'. לא יעבור זמן רב עד שהמציאות הפנימית שלך, 'תיישר קו' עם ההתנהגות החיצונית.

 

תפוש מחשבות שליליות שמזדחלות פנימה, ועצור אותן

"אם אתה מרגיש רגשות שליליים, עליך להבין שיש לך את האפשרות לסלק אותם, ולהרגיש מצוין בין רגע", מפתיע הרב וינברג. "זו רק הגאווה הפגועה שאומרת לך: 'אני מוכרח לכעוס עוד כמה דקות לפני שאוכל להתגבר על זה'. האנרגיה השלילית הזאת פוגעת רק בך עצמך. ולך יש את כוחה של הבחירה החופשית להחליט ולצאת מהמצב.

כוח השליטה ברגשות, חשוב במיוחד במצבים של מבוכה או מתח. הרב וינברג ממשיל משל: "נניח שמנתח מפורסם, הגיע לבית החולים לאחר ויכוח עם אשתו. הוא עצבני, ועכשיו הוא צריך לערוך ניתוח. איך הוא יצליח להתרכז? אם הוא יחשוב 'וו'או, איך שהיא עצבנה אותי!' ובאותו זמן ינתח... אוי ואבוי, מסכן החולה... אז מה הוא יעשה? במקצועיות ובמיומנות, הוא יצליח לעצור את הרגשות השליליים בזמן הניתוח.

"אף אתה, התרכז בחסימת הרגש השלילי בעקשנות. לא תמיד רע להיות עקשן, אלמלא היה המנתח מתרכז בכל הכוח, הוא היה עלול לסכן את החולה.

"המטרה כמובן אינה להתעלם מהרגש, אלא לשלוט בו, ולהשתמש בו בדרך הנכונה.", ממשיך הרב וינברג להקסים את שומעיו.

 

ברגע שאתה מזהה את הרגש שלך, אתה זוכה בשליטה על המתג

"אפשר להרגיש שמחה ועצב באותו זמן", קורא הרב וינברג. "נניח שקיבלת קידום ענק בעבודה, אבל לשם כך אתה מוכרח לעבור דירה לעיר אחרת. אתה מרגיש רגשות מעורבים. קרוב משפחה, שהיית קשור אליו, נפטר ומשאיר לך ירושה גדולה... בכל רגע זורמת בך תערובת מוזרה של רגשות רבים ושונים.

"על מנת לשלוט ברגשות אלה, אתה צריך להתמקד ברגש אחד בכל פעם. לשם כך, תמיד תשאל את עצמך: 'מה אני מרגיש עכשיו? מתח? שמחה? שניהם?', ברגע שאתה מזהה את הרגש שלך, אתה זוכה בשליטה על המתג.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

לדוגמה: אתה בעבודה, בשיא ההתלהבות לקראת סיום עסקה, ופתאום מגיע מהבית טלפון בנושא דחוף, אתה לא תגיד: 'סליחה, אבל עכשיו אני בהתלהבות, תתקשרו בעוד שעה', אלא אתה פשוט תלחץ על המתג ותשנה את ההתייחסות בהתאם לנושא.

זמן אישי

ביהדות קיים מושג של ריכוז, מעין מדיטציה בעלת מטרה וכיוון. מדיטציה שאינה מלמול חוזר של מילה חסרת משמעות על מנת להרחיק כל מחשבה עקרונית מהראש, אלא להפך – שקיעה מוחלטת בתוך נושא או מושג עקרוני אחד, תוך הרחקה והתעלמות מכל דבר אחר.

השתמש בכוח הריכוז על מנת ליצור קשר עם הרגשות העמוקים ביותר שלך ביחס לא-לוהים, לחיים, לאנושות, למשפחה, לסבל...

היהודים, לאורך הדורות, התעסקו במדיטציה. תפילת העמידה השקטה, היא בעצם מדיטציה ממושכת ומלאת משמעות. ראשי העם היהודי – אברהם אבינו, משה רבנו, דוד המלך – היו כולם רועי צאן. עיסוק זה סיפק להם זמן רב להתרכז אל מול נפלאותיו של היקום, הוא סיפק להם זמן בו יכלו להתמקד לבדם ברעיונות רוחניים נעלים, להגיע לריכוז מחשבתי נכון בו יכלו לדבר עם א-לוהים.

על מנת להגיע לריכוז – למדיטציה נכונה – נסה לומר מילה בודדת בקול רם, ולהתרכז במשמעות שלה. לאחר 10 דקות, המחשבה שלך תהיה ממוקדת לחלוטין.

כאשר תצליח לפתח את הכלים – טהרה שכלית וטהרה רגשית – צעדך הבא יהיה "טהרה משולבת". כשאתה מכניס את עצמך – מכף רגל ועד ראש, בכל מאת האחוזים, לתוך פעולה – אז אתה מרוכז לחלוטין.

מובן שעליך להתרחק מפעילויות חסרות תוכן, אתה לא יכול לרקוד כל הלילה במועדון, ולעשות מדיטציה יהודית בבוקר. זוהי האנטיתזה של טהרה.

אל תאבד את המטרה שלך. אל תהיה מבולבל. התמקד במטרה. אם לא ברור לך לאן אתה הולך - אין סיכוי שתגיע לשם.

הדבר החשוב ביותר הוא לדעת לשם מה אתה חי – במלים אחרות "המטרה העיקרית בחיים". אם אתה מרגיש שאתה מוכן למות עבור משהו, אז מדובר במשהו רציני. בדיוק כמו שהיית מוכן להקריב את חייך למען ילדיך.

למאמרים נוספים בסדרה:

תגיות:רגשותמחשבותהמדריך למיצוי חכם של החיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה