פיתוח האישיות

איך משפרים את המצב-רוח? 9 טיפים שפשוט אסור להחמיץ

בכישרונו הנדיר, סולל לנו הרב נח וינברג את הדרך לחיים מאושרים, ממצים, מלאי סיפוק ומענגים. עשו טובה לעצמכם, ואל תחמיצו את הכתבה הבאה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב נח וינברג, בסדרת "48 דרכים לחכמה", מבאר את הברייתא במסכת אבות, ומסביר את 48 הדרכים שהציעו חז"ל – ככלי למיצוי חכם של החיים.

הדרך השמינית למיצוי חכם של החיים היא "בשמחה".

"זוכר איך הרגשת ביום הלימודים האחרון? כשקבלת את רשיון הנהיגה? כשטסת בפעם הראשונה לחו"ל? קפצת מרוב שמחה", פותח הרב נח וינברג את דבריו. "כשאתה שמח אתה מרגיש נפלא – אתה מתמלא באנרגיה ומרגיש שבכלל אין בעיה להשיג דברים שרק אתמול נראו לך בלתי ניתנים להשגה. כשאתה בשמחה אתה מלא חיוּת, אתה חי!

"אף אדם אינו מסוגל לממש את הפוטנציאל האישי שלו, אם הוא לא בשמחה. גם ספורטאי מצטיין, ולא משנה בכמה גביעים ומדליות הוא כבר זכה, עדיין זקוק לתחושת ההתרגשות של האווירה מסביבו, המגרש, התחרות, הקהל, מזג האוויר... בלי כל אלה הוא משחק באופן רדוד ומשעמם, מתוך שגרה", מוסיף הרב וינברג להסביר.

"הדרך השמינית היא 'בשמחה'. אמנם חלק מבני האדם נולדו עם יותר שמחה טבעית מאחרים, אך כמו כל כלי אחר, אפשר גם ללמוד כיצד לשמוח וכיצד להגיע לשליטה בשמחה. אם תדע להכניס את עצמך למצב של שמחה, כשאתה לומד, מטייל, עובד או סתם נח, תזכה למנה אדירה של מרץ וביטחון.

 

שמחה - אושר פנימי עמוק שמגיע עם הגשמת הפוטנציאל

"עלינו ללמוד להבדיל בין שמחה אמיתית, שנותנת לנו כוח להתעלות ולהתקדם, לבין אשליית השמחה, אשר פורצת בכוחות צהלה עצומים, מתנקזת לפורקן יצרים, ודועכת לנפילה ודיכאון", מסביר הרב וינברג ומדגים את ההבדלים בין שמחה מזויפת לשמחה אמיתית.

"אחת הדוגמאות לשמחה מזויפת זו היא שבאה לאחר מסיבת הסילבסטר. כל הלילה חגגת והרגשת שאתה פשוט אוהב את כל העולם! אבל אז הגיעה הנפילה של יום המחרת. התעוררת עם כאב ראש חזק, ובתחושת ריקנות איומה. מה בעצם הייתה הסיבה למסיבה? לא במקרה, זוכה 'ראש השנה האזרחי' לשיא המפוקפק של 'היום בו יש הכי הרבה מקרי התאבדות'.

"כשאדם זוכה בפרס הגדול בלוטו, הוא קופץ משמחה. האם תחושת ההתעלות הזאת תחזיק מעמד לאורך זמן? ברור לנו שאפשר להיות גם מיליונרים וגם אומללים. יתכן שהזוכה ה'מאושר' לא יודע בעצם מה הוא רוצה להשיג מהחיים שלו. ואז, השמחה היא רק אשליה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"שמחה היא לא שיכרות מטופשת, בדיחות זולות, או 'לעשות צחוק מאנשים'. שמחה היא אושר פנימי עמוק שמגיע עם הגשמת הפוטנציאל שלך", ממשיך הרב וינברג, ומוסיף: "אם אתה יודע מה אתה רוצה להשיג בחיים, אתה יכול להשיג את זה גם בלי מיליוני שקלים בבנק. זריקה קטנה של שמחה, ואתה מוכן לדרך".

 

טיפ מס' 1: עסוק בדברים בעלי משמעות, תחוש מימוש עצמי

"שמחה אמיתית מגיעה מתוך ההנאה שבצמיחה ובמימוש עצמי – כאשר אנו צולחים אתגר קשה, או חווים רגע של התבהרות או הבנה חדשה ומעמיקה יותר. כשקבוצה ישראלית זוכה באליפות אירופה, או כשאתה זוכה בלוטו, השמחה היא לא יותר מאשליה. מדוע? משום שאתה עצמך לא השתנית או התקדמת", מסביר הרב וינברג.

"שמחה אינה צומחת באופן מקרי – סתם כך ממשהו טוב שקרה לך. השמחה נובעת אך ורק כתוצאה מהתגובה שלך לחיים, מהחלטה שלך לנצל כל רגע ורגע לחוויה של בנייה והתקדמות.

הרב וינברג פונה לקורא: "חפש דברים בעלי משמעות, עסוק בהם, ותוכל לזכות באותה שמחה של מימוש עצמי. אם אתה נלחם למען עיקרון ומטרה, אתה יוצר רושם ומשפיע על העולם. יש לך ערך ומשמעות, אתה הופך לנצחי. על פי היהדות העיקרון העילאי ביותר בחיים הוא להתקרב לא-לוהים. אז מצא את העיקרון המשמעותי ביותר עבורך, ותתחיל לעבוד.

 

טיפ מס' 2:  קום ועשה משהו נפלא

עיקרון ידוע ביהדות הוא 'אחרי המעשים נמשכים הלבבות'. פירוש הדבר: על ידי שינוי אופן ההתנהגות בכוונה תחילה, ועשיית מעשים חיצוניים, ניתן לעורר ולשנות מצב רגשי פנימי.

לדוגמא: מחקרים מלמדים שחיוך בזמן של עצב, משפיע לטובה על מצב הרוח. ישנה השפעה ברורה של הפעלת שרירים בצורה רצונית על המצב הרגשי.

אם תעשה דברים שדורשים שמחה, תהפוך באופן טבעי לשמח יותר. הרב וינברג נותן דוגמאות: התחיל לשיר. לבש בגדים יפים. צא לטיול לאורך הטיילת. חשוב כמה טוב לחיות. חשוב מחשבות חיוביות. התקשר אל ההורים שלך והודה להם על החיים שהעניקו לך. חשוב על עוד דוגמאות כיד הדמיון הטובה עליך.

ברגע שתחוש שמחה - נתב אותה לדרך יעילה. אל תשב בנחת, ותיתן לשמחה לעטוף אותך. יש לך עכשיו כוח לצאת ולעשות משהו נפלא – לעזור למישהו שזקוק לעזרה, לסיים עבודה שמחכה לך כבר הרבה זמן.

הרב זמיר כהן בהרצאה מרתקת על הנאות החיים:

 

טיפ מס' 3: חשוב על ההנאות שמצפות לך בעתיד

אחת הדרכים להגדיל את השמחה, היא לחשוב על ההנאות שמצפות לך בעתיד. כאשר אתה מצפה למשהו נפלא, יש יותר סיכוי שכשתפגוש בו תחשוב שהוא נפלא, וההנאה שתפיק ממנו תהיה הרבה יותר חזקה, מעוררת ומרגשת.

בכיתה יושבים ארבעים ילדים עייפים ורדומים. המורה מסיים את השיעור ומודיע להם על טיול שנתי בשבוע הבא. כולם קופצים מהכיסאות, מי עייף בכלל?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ממה הם שמחים? מה השתנה במצב שלהם? הידיעה שבעוד שבוע הם ייהנו מטיול! השמחה הזאת תלווה אותם במשך כל השבוע, הם ירוצו בשמחה לקנות אוכל לטיול (מתי הם הלכו בפעם האחרונה לקניות בשמחה?), יתרוצצו להשיג את כל הציוד הנדרש, יקומו בארבע בבוקר... והכול בשמחה – איזה כיף יהיה!

"הרגשת השמחה מתחילה מהרגע שבו מבטאים את הציפייה להנאה בעתיד, וכאן טמונה משמעות עמוקה", קורא הרב וינברג. "אם אתה תמיד מצפה להנאה, אתה תמיד נמצא במצב של שמחה. לדוגמא – בוקר טוב, הגיע יום חדש. למה אתה מצפה – במי תפגוש היום? מה יקרה לך? מה תצליח לעשות? השתמש בציפיות האלה למילוי מצברי אנרגית השמחה שלך.

 

טיפ מס' 4: מנה את הרווחים שלך מכל דבר

הרב וינברג ממשיך להפתיע: "אתה אמור לעבוד היום? אל תתמקד בשלילה: 'אני עייף... הבוס שלי מעצבן..' להיפך, התמקד בצדדים החיוביים: 'אני אספיק הרבה יותר היום... אני אייצר מוצר שימושי... אני ארוויח כסף לשלם את המשכנתא...' השתמש בכלי זה לכל דבר. מנה את ההנאות והרווח שתפיק לפני שתצא, ותזכה במנה גדושה של הנאה ושמחה.

 

טיפ מס' 5: כמה טוב שיש לך ידיים! יש לך רגלים! יש לך עיניים! יש לך שכל!

"אנשים רבים אינם זוכים בשמחה משום שהם מתייחסים אל החיים כאל מובנים מאליהם. זה נמשך כך, עד שהם כמעט מתים", מסביר הרב וינברג, ומדגים: "אדם שעבר תאונת דרכים, לעולם לא יחזור לחיות כמו קודם. כך גם מי שחלה בסרטן, וזכה להשתחרר מבית החולים כשהוא בריא. הוא יסתובב בכל מקום ויגיד לכולם: "כמה טוב לחיות! אני חי!" האנשים יביטו בו, וכשהוא יפנה אליהם את גבו, יצביעו אל ראשם – 'הבנאדם השתגע': 'מה יש לו לשמוח כל-כך, אפשר לחשוב שהוא זכה בפיס'...

"למד להעריך את מה שיש לך. א-לוהים ברא אותנו, על מנת שניהנה. כמה טוב שיש לך ידיים! יש לך רגלים! יש לך עיניים! יש לך שכל! למד להרגיש את ההנאה הזאת, והיא תלווה אותך בכל עת ובכל מקום", קורא הרב וינברג. "למד להכיר את השמחה של 'להיות קיים', השמחה הפשוטה של 'לחיות', ואז תוכל לשמוח יותר, יותר ויותר... אחרת, אין זו אלא אשליה, חלום מתוק וקצר. מה תיתן לך מכונית חדשה? מה יעניקו לך מליון דולר? הם אולי יתנו לך הזדמנות לברוח מהחיים אל ארץ החלומות, וכמה זמן אפשר לחלום?

"שמחה היא מצבו הטבעי של האדם. ילדים נמצאים במצב של שמחה רוב הזמן ונהנים מהחיים בצורה הפשוטה ביותר. בובה, כדור, סוכרייה.. אבל אנחנו, המבוגרים, לומדים להיות אומללים. הסיבות לשמחה לא נעלמו, זה רק עול שיגרת החיים שמעיק עלינו. הבא את עצמך להיות מודע ליופיו של כל רגע. התמקד בטבע הנסתר שלך – בשמחה, גם בתוך שגרת חיי היומיום. אם לא תגיע לתחושה שהחיים טובים, אז בעצם מה יש לך?!

 

טיפ מס' 6: תאמר תודה על הדברים הפשוטים

"את השמחה הזו מתחילה תפילת השחר בסדרה של ברכות תודה לא-לוהים, על הדברים הפשוטים והברורים: תודה שנתת לי חיים, שאני יכול לראות. תודה על הידיים, הרגליים, הגוף, המוח. אם תגיע לשליטה, באמנות ההנאה התמידית ממה שכבר יש לך, תהיה תמיד בשמחה.

דוד המלך אמר: "עבדו את ה' בשמחה". אתה לא נהנה מהידיים והרגליים שלך? אתה לא חושב שהעולם נפלא? אם כך אתה עובד לאלוקים הלא נכון. יותר מזה: התורה מזהירה אותנו שחוסר שמחה נחשב כחטא: "אשר לא עבדת את ה' בשמחה ובטוב לבב". אתה יכול לקיים כל מצווה שיש – לכבד את ההורים, לפעול למען האנושות כולה – אבל לא בשמחה, ויהיה חסר בפעולות האלו. למה? משום שהוא רוצה שנפיק את האושר המקסימלי מהחיים!

מהי קורת רוח (הנאה) אמיתית, וכיצד מפרשים אותה חכמי הקבלה? הרב זמיר כהן עושה סדר במחסן השאיפות שלנו, ומלמד אותנו כיצד לשאוף לדברים הנכונים, מהם נהנה גם בעולם הזה וגם בעולם הבא:

טיפ מס' 7: קבל את הקשיים שלך כהזדמנויות לצמיחה, כאתגרים

היהדות מכוונת אותנו להגיע למצב גבוה יותר – ללמוד לקבל גם את הקשיים שלנו בשמחה. להתייחס אליהם כאל הזדמנויות לצמיחה – כאל אתגרים בוני אישיות.

מעצם הגדרתם, החיים הם רצף של אתגרים ומשימות. האם אתגרים אלה יעלו את מפלס השמחה שלך, או יפחיתו אותו? אם תיתן לדברים קטנים להשפיע עליך, השמחה תתנדף מאליה. בכל פעם שבה אתה מוצא את עצמך מודאג מבעיה כלשהי, שאל את עצמך: האם זה שווה את כל האנרגיה השלילית שאני מייצר? הבחירה בידיך.

תפסיק לסבול מההורים שמנדנדים לך, מילדים בכייניים, ממעסיק בלתי-נסבל, עובדים גרועים, מורים חסרי הגיון... גם בזמנים קשים וכואבים, למד לקבל אותם כחלק מן המציאות. אל תוותר, עד שתמצא נקודה חיובית שבה תוכל להתמקד. מנה את הדברים הטובים שבהם התברכת. נו – אז מה אם הילדים שלך בוכים? זה סימן טוב, הם חיים וקיימים!

 

טיפ מס' 8: אל תקפוץ לקבר בעקבות הנפטר

ומה אם חס וחלילה קורה למישהו אסון? תפילת הקדיש שנאמרת לאחר מותו של קרוב, אינה תפילה עבור המתים, אלא מעין הודעה והצהרה עד כמה החיים נהדרים, מהנים, יפים ומרגשים. לא, אתה לא אמור לקפוץ אל תוך הקבר בעקבות הנפטר. הדבר הטוב ביותר שביכולתנו לעשות למען עצמנו היא להצהיר עד כמה החיים משמחים ובעלי משמעות. זהו חלק ממטרת המוות – לגרום לנו להעריך את החיים.

 

טיפ מס' 9: הכן לך נשק סודי לסילוק מצבי רוח שליליים

בתור תרגיל פרקטי, הקצב לעצמך 10 דקות, וכתוב רשימה של כל הפעמים בחייך בהם קפצת מרוב שמחה. משחק כדור-סל מוצלח? פגישה עם חבר בסוף העולם? חזרה הביתה לאחר אשפוז ממושך? סיום השירות הסדיר? הולדת הילד הראשון?

עכשיו נסה ללמוד מהרשימה שהכנת, מהו המכנה המשותף? מהי הנקודה שגורמת לך לקפוץ? בכך שתצליח לבודד את הגורם, תשיג לעצמך נשק סודי לסילוק מצבי רוח שליליים.

בדוק את הרשימה, ומצא מה מבין הדברים משקף שמחה אמיתית, ומה משקף לא יותר מאשליה מתוקה ורגעית. כאשר תרחיב את הרשימה שלך תוכל להרבות את שעות השמחה שלך. ולסיכום: המצב הטבעי של האדם הוא שמחה, הטבע שלו הוא להתעלם מהשמחה. למה לחכות עד שאתה כמעט מת, כדי לגלות כמה טוב לחיות?

מיליארדי בני אדם צועדים בעולם במרדף החיים וכולם רוצים להנות. בתרבות המערבית שואף האדם הממוצע לדירת יוקרה, לרכב נוצץ, לביקור במסעדות ומלונות פאר, לבילויים ותענוגות הגוף. ואילו התרבות המזרחית מחנכת את הנוהרים אחריה לפרוש מהחומר לצומות ולסיגופים, להימנעות מדיבור, ולפרישה מהאישה, רק כך - טוענת התרבות המזרחית, תגיע להנאה אמיתית בחיים. מהי האמת? מהי הדרך הנכונה שתגרום לי ליהנות מחיי כראוי?

הרב וינברג בתובנה משנה-חיים: 5 רמות של הנאה

לתכנים נוספים של הרב נח וינברג זצ"ל, לחצו כאן.

שוכתב ועובד מתוך הספר "48 הדרכים לחכמה" מאת הרב נח וינברג זצ"ל.

תגיות:חייםקדישמוותהנאהשמחההמדריך למיצוי חכם של החייםטיפים לשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה