פיתוח האישיות

המדריך למיצוי חכם של החיים #4: אל תחשוש לגלות מי אתה באמת

שאל את עצמך: האם חסר לי ביטחון עצמי? האם אני כעסן? מתי זה קורה לי? מה גורם לי לקנא ומדוע? פרק ייחודי נוסף מסדרת "48 דרכים למיצוי חכם של החיים"

  • כ"א תמוז התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב נח וינברג בסדרת "48 דרכים לחכמה", ממשיך לתאר את הדרך הרביעית אותה הורו לנו חכמינו: "בבינת הלב". הוא מסביר ומפרט באריכות את השפעתו של עולם הרגש על איכות החיים.

"האם פעם עלית על אוטובוס, נסעת במשך שעה שלמה, ולבסוף גילית שעלית על הקו הלא נכון?", פותח הרב וינברג את דבריו. "דבר דומה קורה לנו לפעמים בחיים. אנחנו מתכננים תוכניות, מציבים לעצמנו מטרות, ולעיתים, לאחר ימים או שנים, מגלים שבמשך כל אותו הזמן נסענו בקו הלא נכון.

"המושג 'בבינת הלב' הוא משכן הרגשות שלנו. אם תצליח להבין את הלב שלך, את הרגשות הפנימיים שלך – תזכה להכיר את עצמך.

"רבים הם בני האדם שנותנים לחייהם לחלוף, תוך הנחת הנחות שונות ומשונות לגבי מי הם באמת. אל תהיה חלק מהם, אלא הקדש מזמנך לבדוק ולגלות מי אתה באמת. אל תחשוש לגלות שה'אתה' האמיתי, הוא מישהו אחר לגמרי ממה שחשבת.

"לא קל להשתנות בגיל ארבעים. צריך בשביל זה המון אומץ ודבקות במטרה. הרבה יותר קשה אם מגלים את הטעות בגיל 50, 60 או מאוחר יותר!

"להכיר את עצמך - זוהי תמצית החיים. קשה לקרוא 'חי' למי שאינו מכיר את עצמו או את המניעים שלו. לאדם כזה אין שום הבנה למה הוא חי, למה הוא פועל, מאין הוא בא ולאן הוא הולך. הוא סתם רובוט, בובת תיאטרון", קורא הרב וינברג. "אל תחכה למשבר. החיים קצרים מידי בשביל לנסוע נסיעות ארוכות שמובילות לשומקום".

 

ערוך היכרות בינך לבין עצמך

האדם הכי מעניין שתוכל אי פעם להכיר הוא... אתה! קדימה, ערוך היכרות בינך לבין עצמך. ההיכרות צריכה להיות מעמיקה ולא שטחית. תהליך הגילוי העצמי מורכב מסדרה אחר סדרה של שאלות:

מה בכלל המטרה של החיים?

מה המטרה שלי בחיים?

למה בחרתי במקצוע בו אני עובד?

איך אני מנצל את זמני הפנוי?

מה מניע אותי לעשות את מה שאני עושה?

מה באמת גורם לי לשמוח?

האם אני מאושר כמו שהייתי רוצה להיות?

מהן התוכניות שלי לעתיד? למה?

ולבסוף, שאלת השאלות: למה אני חי?

שאל את עצמך את השאלות האלה, והמתן בסבלנות לתשובות. מציאת התשובות לשאלות אלו הוא תהליך, שיכול להימשך גם מספר חודשים. אבל אתה, היה אמיץ, אל תוותר. אם תיצמד לשאלות, לבסוף יפציעו במוחך גם התשובות.

"הרשה לעצמך ליהנות מהתהליך", מעיר הרב וינברג בהומור הייחודי שלו, "אחרי הכל, יש לך שותף מקסים!"

על השאלה האחרונה "למה אני חי", מציין הרב וינברג כי "השאלה נשמעת פשוטה, אבל הרבה מאוד אנשים מתביישים לשאול אותה. יש בנו איזה התנגדות רגשית החוסמת אותנו מלשאול את השאלה הזו. אבל, כאשר תגיע למצב שבו תכיר את עצמך באופן מושלם, אתה תשתנה. כל מערכות היחסים שלך עם עצמך, עם הקרובים לך, עם העולם כולו, ישתנו – ולטובה".

 

המפתח לפתרון בעיות: להישיר אליהן מבט

אנשים נמנעים לעתים קרובות מלהחליט, מתוך חשש שמא יטעו. ולמעשה, אחת הטעויות הגדולות בחיים היא להימנע מהחלטה. נסה להבין מה הדבר שמפריע לך כשאתה לא בטוח מה צריך לעשות? מדוע אתה לא מסוגל לקבל החלטות? האם זה נובע מאי הידיעה איך להגיע להחלטות? אולי אתה מטיל ספק בנכונות החלטותיך לאחר שהגעת אליהן? אולי סתם לא בא לך להחליט?

חכמת היהדות מאפשרת לך ליהנות מהתהליך שמוביל אל ההחלטה, ומההחלטה עצמה. אם תעסוק בעולם שבו אתה חי, תגלה של ידי הכרת משכן הרגשות, אתה תאהב את הדינמיקה שבחיים.

בכל פעם בה אתה מוצא שקשה לך לקבל החלטה, נסה לגלות מה בעצם מעכב אותך.

לכל אדם יש בעיות. המפתח לפתרונן מצוי רק בידיו של מי שמודע לבעיות שלו. עלינו להבין שהדרך היחידה למנוע מהבעיות שלנו לשוב ולתקוף אותנו מאחור, היא להישיר אליהן את מבטנו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

שאל את עצמך:

האם חסר לי ביטחון עצמי?

האם יש לי משמעת עצמית?

האם קשה לי להחליט? מדוע?

האם אני כעסן? מתי זה קורה לי?

מה גורם לי לקנא? מדוע?

האם אני עצלן? מתי זה קורה לי?

תכונות אופי שליליות הן שורש הבעיה. אל תפחד לזהות את נקודות האופי השליליות שלך. העלה נקודות אלה על הכתב, ואז נסה לבחון אילו מהן משפיעות עליך בצורה החזקה ביותר. לאחר מכן, נסה לברר אילו דברים גורמים לתכונות אלה לבוא לידי ביטוי ומה מעורר אותך להגיב בצורה שלילית; וכאשר תגיע למסקנות, נסה למצוא לעצמך דרך עוקפת יעילה.

הרב וינברג מוסיף ומצין: "נכון! עבודה על כל השלבים בזה אחר זה עשויה לקחת זמן רב. אבל במלוא הכנות – יש לך משהו חשוב יותר לעשות?"

 

השתמש ב"מד-חום" רגשי כדי להכיר את מצבך

"עד כמה אתה מודע למערכת הרגשית שלך?", שואל הרב וינברג ומציע לבדוק את עצמך. איך אתה מרגיש - שמח? כועס? מתוח? עצוב? חשוב להבין כי רגשות ותחושות הן נקודות ציון חשובות, המצביעות על המתרחש מתחת לפני השטח.

ניתן להמשיך זאת לחום הגוף, אותו מודדים במדחום. באותו אופן, כדאי להשתמש במדחום רגשי כדי להכיר את מצבנו העכשווי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הרב וינברג ממשיך: "נניח שאתה 'מצוברח'. מדוע?", ענה לעצמך את כל התשובות האפשריות:

- בגלל שהבוס "ירד" עלי בעבודה ללא כל סיבה.

- אז למה יש לי כזה מצב רוח?

- כי החזרתי לו!

- אז מה? למה זה עדיין מטריד אותי?

- בגלל שאני מרגיש שאני לא יוצלח.

- מה?! אני לא יוצלח? הרי הוא זה שהיה לא בסדר!

"נסה לתפוש את הנקודה האמיתית. אם לא תבדוק את הדברים בצורה רצינית, תמשיך להאמין שסתם אין לך מצב-רוח והראשונים שירגישו בכך יהיו הילדים שלך, כשתצעק עליהם בבית", מבאר הרב וינברג את חשיבות הכרת שורש הרגשות.

"בחן את עצמך וגלה מהי בדיוק הנקודה שגורמת לך אושר. התעוררת בבוקר בהרגשה נפלאה - השמש בהירה יותר והציפורים שרות יפה יותר, אתה מלא במרץ - איזה יום נפלא... עצור! נסה לנתח ולהכיר את ההרגשה הזאת, וכעת לַמֵד את עצמך איך לקום על הצד הנכון – בכל בוקר", ממשיך הרב וינברג.

 

כשאתה יודע מה רוצה הנשמה, הגיע הזמן לשחד ולפתות את הגוף

לכל אדם יש שאיפה לגדלות. אנחנו רוצים לזכות בהערכה עצמית, בכוח, בתהילה... אנחנו רוצים להתקדם, להיות חזקים, לבחור בטוב, ולפעמים אפילו לשנות את העולם.

ובכל-זאת יש בנו כוח נגדי שקורא לנו להתחמק מאחריות, להיכנס למיטה ולהתכרבל מתחת לשמיכה.

בדרך כלל נוהגים לומר ש"החיים יפים", אבל יש בינינו אנשים רבים שלא מרגישים כך. הרגשות שלהם מונעים מהם את האפשרות ליהנות מהעולם, הם מסתובבים ועוברים את חייהם בהרגשה שהחיים "גדולים עליהם" – כמה קשה לחיות!

גם בך קיימת נקודת קונפליקט פנימית משלך. מצא אותה ונסה לברר: מה אתה באמת "רוצה", לעומת מה ש"בא" לך. ניגודיות זו היא הקונפליקט שבין הגוף הגשמי, ובין הנשמה הרוחנית.

כאשר אתה מזהה את נקודת החיכוך, תוכל לגלות בכל זמן נתון מי מדבר אליך – הגוף או הנשמה. כך תוכל לחיות בדרך הנכונה ולבחור בטוב.

העובדה שרעיון מסוים גורם לך להרגיש שלא בנוח, עדיין לא אומרת שהרעיון לא נכון עבורך.

הצעד הבא יהיה להשלים בין הגוף לנשמה. הדרך הקלה ביותר היא כמובן לוותר על שאיפות ההתעלות שלך, ולכפות עליהן את רצונו של הגוף. אבל אי אפשר לבנות את החיים על הדרכים הנוחות בלבד. העובדה שרעיון מסוים גורם לך להרגיש שלא בנוח, עדיין לא אומרת שהרעיון לא נכון עבורך. קשה לשבור הרגלים, וכל שינוי באישיות, אפילו חיובי, עלול להפחיד.

על פי היהדות, האדם מורכב משני חלקים מנוגדים המשולבים זה בזה – גוף ונשמה. בעוד הנשמה שואפת להתקדם ולהתעלות. היא מתחננת אליך לבחור בטוב, ולבצע. מנגד, הגוף ניצב ומושך כלפי מטה. הגוף שונא מאמץ, כל שינוי נראה לו קשה מידי.

הרב וינברג קורא: "למד להכיר את האישיות הרוחנית שלך. למד מהו הכוח המניע אותך. אל תיתן לבחירה החופשית שלך להיעשות בתת מודע. הרוחניות שלך היא ה'אתה' האמיתי. רק אם תלמד לזהות את קולה של הנשמה, תוכל לדעת כיצד לפעול.

עכשיו, כשאתה יודע מה רוצה הנשמה, כלומר: מה שאתה רוצה!, הגיע הזמן לשחד ולפתות את הגוף. ברר לעצמך מה תרוויח מהמאמץ. חשוב להבין כי רווח והפסד הם השפה המובנת לגוף. ברגע שהגוף ישתכנע, אתה תתחיל להרגיש את הרצון לפעול, ותוכל לצאת לדרך המעשית.

זוהי הנוסחה הסודית: זהה בעזרת השכל ושחד את הלב. לדוגמא: אם אתה משוכנע מבחינה רגשית בחשיבות ובתועלת של מיצוי החיים  גם אם תתכסה בזיעה קרה, וגם אם הלב שלך יפרפר נואשות. על מנת למנוע רתיעה שלילית, אתה צריך להגיע למצב שבו המערכת הרגשית שלך תחוש בנוח עם השינויים שאתה עובר. למד להרגיע את הגוף, פתה את הגוף ואמור לו: "זה לא כל כך גרוע. זוכר את הפעם האחרונה שבה התאמצת, איזו הרגשה נפלאה הייתה לך אחר-כך!" עודד את עצמך, כמו שמעודדים ילד קטן בצעדיו הראשונים, תוכל גם להבטיח לעצמך פרסים על התקדמות טובה.

 

העמק ברעיון, עד שיהפוך לחלק מאישיותך

"אל תשלה את עצמך שברגע שמבינים משהו, מיד חיים על פיו. אפשר בהחלט להאמין בדרך אחת ולחיות באחרת. לצערנו אנחנו עושים את זה כל הזמן. אתה יכול להאמין שזה חשוב לאכול אוכל בריא, ובכל-זאת לחיות על צ'יפס ועוגות שוקולד", קורא הרב וינברג.

עלינו להבין את הרעיון בצורה עמוקה, כי המעשים שלנו מושפעים ממידת הבהירות בה אנו תופסים את הרעיון. אם אנחנו מבינים רעיון בצורה כללית ושטחית בלבד, יהיה לנו קשה להישאר צמודים אליו כשהדרך מתחילה להיות קשה.

"אנשים רבים מאמינים בא-לוהים, אולם רק מעטים חיים עם הא-לוהים. האם זה הגיוני?", שואל הרב וינברג. "אתה לא רוצה לחיות כל ימיך בסתירה פנימית. אם כן, אתה מוכרח להטמיע כל דבר שקיבלת כאמת בחיי היומיום. עליך לעשות הכול כדי שההבנה תהפוך לחלק בלתי נפרד מישותך".

הרב וינברג מסכם את הדברים: נסח בקול את העקרונות הבסיסיים שמנחים את חייך, ואז עבור עבור על כל הנושאים עד שתגיע לבהירות מקסימלית. כאשר תתביית על המטרה – אתה תפגע.

"אתה יכול לזהות את האמת, אם תחפש אותה בתוכך", ממשיך הרב וינברג בסיכום פרק זה. "רגשות הם כוח אדיר בדרך למטרה. הכר אותם. רתום אותם למשימה. זהה את הבעיות שלך. זוהי תחילת הדרך לפתרונן. אל תחשוש לגלות מי אתה באמת. השתמש בבחירה החופשית שלך באופן מודע, על מנת להגיע לחיים טובים יותר. זכור: המפתח לבריאות הנפש הוא החדרת האמת אל תוך הגוף הגשמי".

למאמרים נוספים בסדרה:

חלק 1 - להיות תלמיד של החיים.

חלק 2 - עם כמה בּוּפֶפִיסְטִים יצא לך להפגש?

חלק 3 - המדריך למיצוי חכם של החיים #3: מילים הן כמו כדורי רובה, זהירות!

שוכתב ועובד מתוך הספר "48 הדרכים לחכמה" מאת הרב נח וינברג זצ"ל.

תגיות:ביטחון עצמיהמדריך למיצוי חכם של החיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה