פיתוח האישיות

המדריך למיצוי חכם של החיים #3: מילים הן כמו כדורי רובה, זהירות!

אנשים מוכנים לשלם הון עתק רק בשביל לשמוע את עצמם. אם מישהו ישב איתך, ישאל אותך שאלות, ויקשיב לכל מה שאתה אומר – זה יהיה נהדר, אבל לא בטוח שתמצא מישהו שיהיה מעוניין להקשיב לך תמיד - אז דבר אל עצמך – ובחינם! פרק נוסף בסדרת "48 דרכים למיצוי חכם של החיים"

  • ד' כסלו התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב נח וינברג בסדרת "48 דרכים לחכמה", ממשיך לתאר את הדרך השלישית אותה הורו לנו חכמינו: "בעריכת שפתיים". הוא מסביר ומפרט באריכות את השפעתו של הדיבור על הדרך בה נגשים את מטרותינו.

"מאז שהיינו ילדים קטנים התרגלנו לכך שלימוד צריך להיעשות בשקט", פותח הרב וינברג את דבריו. "שקט – ש...ש...ש...הוא כלל יסודי. אם חס וחלילה תפיל ספר בספריית האוניברסיטה, כולם יקפצו כאילו הפלת שם פצצה. לעומת זאת, אם אי פעם יצא לך להיכנס להיכל הלימוד בישיבה, בוודאי הופתעת מים הקולות הרועש והגועש שקידם את פניך. סביר להניח שלא הבנת איך אפשר ללמוד משהו ברעש שכזה", ממשיך הרב וינברג לתאר.

"ובכן, הכל עניין של הרגל. חשוב להבין שכדי להגיע להבנה מסודרת וברורה, לעומק החוכמה, אנחנו צריכים להשתמש בשפתיים – עלינו להביע את הדברים בקול רם.

הדרך השלישית - "עריכת שפתיים", משמעותה "לעשות סדר" (לערוך) בעזרת השפתיים. כלומר, בכדי להגיע להבנה מסודרת וברורה, לעומק החכמה, אנחנו צריכים להשתמש בשפתיים – עלינו להביע את הדברים בקול רם.

ודאי מצאת את עצמך מנסה ללמוד למבחן – אתה קורא, העיניים זזות ו...הראש נשאר מאחור. בחוץ אביב, הציפורים מצייצות, השמש זורחת, ואתה תקוע בחדר עם הספרים... היהדות מציעה לך לנסות את "הדרך השלישית" – תתחיל לקרוא את החומר לאט ובקול רם, ותופתע לגלות איך בזמן קצר הצלחת להיכנס לתוך הנושא ולהתרכז בו. לא משנה מה אתה קורא, אפילו אם מדובר בעיתון פשוט, קרא לאט ובקול ותמצא את עצמך ברמה שונה לגמרי של הבנה וריכוז. בפעמים הראשונות אולי תרגיש קצת מטופש, אך אל דאגה – בתוך זמן קצר כבר תהיה בעניינים ותתחיל ליהנות מהתוצאות.

נסה לעצור לרגע ולחשוב: "למה אני חי?", ועכשיו, ענה לעצמך בקול: "אני חי בשביל..."

"האם אתה מרגיש בהבדל?", שואל הרב וינברג ומסיק: ביטוי עקרונות יסודיים בקול עוזר לנו להמחיש לעצמנו עד כמה אנחנו באמת חיים על פי העקרונות האלו, ועד כמה הם באים לידי ביטוי בחיי היומיום שלנו.

כל אחד רוצה להיות מאושר, מוצלח, להגיע לשלמות. כולנו רוצים למצות את הפוטנציאל האישי הטמון בנו. אנחנו רוצים להיות נחמדים, מציאותיים, יעילים... אנחנו רוצים כל דבר טוב שיש בעולם בשביל עצמנו, בשביל האהובים עלינו, ולמען האנושות כולה.

אם אתה רוצה זאת, אז תאמר זאת. תגיד עכשיו בקול: "אני רוצה להצליח". חזור על המשפט הזה כמה פעמים ברציפות, תוכל אפילו להקליט את הדברים. הקשב היטב לעצמך - איך אתה נשמע, משכנע?

זכור שביהדות, מילים הן כמו כדורי רובה. אתה שולח את המילים לעבר מטרה, אם פספסת, סימן שלא כיוונת היטב. בעזרת המילים אפשר לבדוק מה באמת חושב האדם. במילים אחרות, אפשר לומר שהדיבור ממחיש את המאזן הנוכחי בין הגוף לנפש של האדם המדבר.

בעזרת הדיבור אנחנו יכולים להבין טוב יותר את כוונתנו ולאתר 'סדקים' בחשיבה שלנו.

 

כשאנו אומרים משהו בקול, אנו חוקקים אותו בסלע

היהדות מחלקת את העולם ל"דומם, צומח, חי ומדבר" כשהמין האנושי מאופיין ביכולת הדיבור. השפה מאפשרת לנו לתרגם מחשבות רוחניות וערטילאיות למונחים גשמיים-מעשיים.

העברת המחשבה לדיבור, היא הוצאה מהכוח אל הפועל. כשאנו אומרים משהו בקול, אנו חוקקים אותו בסלע.

תוכל להשתמש בקול שלך ולהציג בעיה קשה שמטרידה אותך. הקשב למה שאתה אומר ותיאלץ להתמודד לעיתים עם תפישה מעורפלת של הדברים או עם חשיבה מעוותת (לא נעים לדבר שטויות כשמקשיבים לך, אפילו אם קהל המאזינים כולל את עצמך בלבד). העברת המחשבה לדיבור, היא הוצאה מהכוח אל הפועל. כשאנו אומרים משהו בקול, אנו חוקקים אותו בסלע.

זוהי אחת הסיבות לכך שבשעת תפילת שמונה עשרה, תפילת הלחש הנאמרת בעמידה, שפתי המתפללים נעות, למרות שקולם כלל אינו נשמע.

 

תהיה נודניק – השתמש במילים בצורה היעילה ביותר כדי להזיז את עצמך לכיוון הנכון

על מנת "להזיז את עצמך לכיוון הנכון", עליך להשתמש במילים בצרה היעילה ביותר. למשל, מציע הרב וינברג דו שיח בין האדם לבין סנגורו של 'השטן הפנימי שלו', לדבריו. כה יתנהל הדו שיח:

"אני אעבוד על הפרויקט שלי מאוחר יותר".

"אני לא מאמין לך. נסה לשכנע אותי. בפעם האחרונה שאמרת את זה, לא הגעת לפרויקט בסופו של דבר".

"טוב, הייתי יותר מדי עייף".

"אז תפסיק עם התירוצים! תתחיל לעבוד על הפרויקט עכשיו, או שתמצא את עצמך מוותר על הכול!"

הרב וינברג פונה לכל אדם שרוצה למצות את חייו, וקורא לו: תהיה נודניק – השתמש במילים בצורה היעילה ביותר כדי להזיז את עצמך לכיוון הנכון. כשאתה מתעורר בבוקר ולא בא לך לקום מהמיטה, אמור לעצמך: "נו... אל תתעצל, תוריד כבר את הרגליים מהמיטה, מבטיח לך שזה לא יכאב".

כשאין לך מצב רוח - תוציא את עצמך מהדיכאון. השתמש בכל הכלים שעומדים לרשותך על מנת לשנות מצבים שליליים לחיוביים, ועל מנת לדחוף את עצמך קדימה בכיוון הנכון.

אמור לעצמך מה אתה מתכוון לעשות: "אני הולך לסדר את החדר שלי עכשיו..."

זכור שמלים הן כמו כדורי רובה. וכאשר משתמשים באש חיה - צריך להיזהר!

לעולם אל תכנה את עצמך בכינויים משפילים. אל תגיד "אני גרוע, אני טיפש, אני לא אבין, אני כישלון, אני לא יכול להשתנות..." באופן של מילים שליליות, אתה עלול לרסק את הביטחון העצמי שלך, ולהרגיש באמת כמו אפס מאופס. בדרך כזאת לעולם לא תוכל להגיע למיצוי היכולות שלך.

 

ערוך עם עצמך שיחות מוטיבציה יומיות

כדי להפיק את מירב הועלת מכוח הדיבור, ערוך עם עצמך שיחות עידוד יומיות ובהן תסביר לעצמך עד כמה תצליח להתקדם באותו יום:

שיחת מוטיבציה לדוגמה: "איזה יום מצוין - מלא באפשרויות חדשות! החיים נפלאים, ואני חי! אני בטוח שהיום אני אהיה מאושר, אני אצליח לבצע את כל הדברים החכמים והנכונים שאני יודע! היום אצליח להגיע למטרות שהצבתי לעצמי!"

כאשר היום נגמר, לפני שתלך לישון ערוך עם עצמך עוד שיחת עידוד קצרה: "מחר אני אקפוץ מהמיטה במרץ ובשמחה" או "מחר אני לא אכעס". המשך והשתמש בדיבורך. תאר במפורט איך תצליח לעשות זאת, עצור והתעכב לספר לעצמך על ההנאה שתיגרם לך מהעשייה המוצלחת.

עדיין לא ערכת לעצמך שיחות עידוד? עשה זאת עכשיו. למה אתה מחכה?

 

כאשר תדע מה אתה רוצה, תוכל סוף-סוף לצאת לדרך אל היעד

נסה גם לבטא בקול את הכרת הטוב שלך. כמות נכבדת של הכרת הטוב היא כלי רב עוצמה להעלאת רמת האושר האישי. "תודה א-לוהים שנתת לי שכל להבין", "תודה שנתת לי אוכל לאכול", "תודה א-לוהים שנתת לי את ההזדמנות הנפלאה של החיים"...

היהדות מדגישה מאוד את נושא ההתבוננות במה ש"יש", על ידי הודאה בקול. על ידי אמירת ברכות על כל דבר ודבר – על המזון, על תפקוד הגוף, על פריחת עצי הפרי, אנו לומדים להעריך ולהוקיר את מה שיש לנו ומרוכזים פחות במה שאין ...

יתכן שאתה שואל את עצמך: "מה יצא לי מכל הדיבורים האלה?" חשוב להבין כי "עריכת שפתיים" היא הדרך שבעזרתה תוכל להכיר טוב יותר את עצמך. כאשר תדע מה אתה רוצה, תוכל סוף-סוף לצאת לדרך אל היעד. רק אם תדע מה המחסום שמעכב אותך - תוכל לעקוף אותו. רק אם תדע ממה אתה נהנה - תוכל ליהנות ממנו. רק אם הכוחות שלך יהיו גלויים וברורים – תוכל להשתמש בהם.

אם אתה לא מכיר את עצמך, אין ספק שאתה מבולבל ונבוך. במצב כזה לעולם לא תוכל להגיע לשליטה על הכוחות הנמצאים בקרבך (ויש בך המון כוחות), וחבל!

אנשים מוכנים לשלם הון עתק רק בשביל לשמוע את עצמם. מי שמשלם לפסיכולוג 200$ לשעה, מרגיש שהוא חייב לדבר 'כמה שיותר' בכדי לנצל את הכסף ששילם. אם מישהו ישב איתך, ישאל אותך שאלות, ויקשיב לכל מה שאתה אומר – זה יהיה נהדר, אבל לא בטוח שתמצא מישהו שיהיה מעוניין להקשיב לך תמיד - אז דבר אל עצמך – ובחינם!

 

נסה להפוך את התשובה לסיסמה שתישאר תקועה בראשך

תעשיית הפרסום משקיעה מיליארדים כדי להמציא סיסמאות קליטות ובעלות מסר: "זאת האמת!", "לך תצטיין!", "מתחילים לחיות חכם!" ועוד ועוד.

סיסמאות הן דרך מהירה ויעילה לבטא תמצית של רעיון. הסיסמאות יכולות לעזור לנו להישאר ממוקדים ומודעים למטרות ולמניעים שלנו – במיוחד כאשר אנחנו מבולבלים. סיסמאות מעודדות אותנו להמשיך ולנסות גם כאשר אנחנו כמעט ומתייאשים.

אז לפני שאתה מתחיל לעשות משהו, עצור לרגע ושאל את עצמך: "מה אני מתכוון להשיג?" אחר כך, הפוך את התשובה לסיסמה שתישאר תקועה בראשך.

הסיסמה היהודית המוכרת ביותר היא קריאת שמע: "שמע ישראל, ה' א-לוהינו ה' אחד". זו יותר מסתם תפילה: זוהי תזכורת למטרה העילאית ביותר של החיים.

הנה עוד כמה סיסמאות יהודיות: "מצווה גדולה להיות בשמחה"; "ברוך השם"; "גם זו לטובה"; "כל העולם כולו גשר צר מאד" ועוד.

אם אתה באמת רציני, תשאל את עצמך: "למה אני חי?" ענה לעצמך, ואז המצא סיסמא שתעזור לך לזכור את המטרה באופן מתמיד.

 

למאמרים נוספים בסדרה:

חלק 1 - להיות תלמיד של החיים.

חלק 2 - עם כמה בּוּפֶפִיסְטִים יצא לך להפגש?

שוכתב ועובד מתוך הספר "48 הדרכים לחכמה" מאת הרב נח וינברג זצ"ל.

תגיות:מיליםזהירותהמדריך למיצוי חכם של החיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה