חדשות בארץ

"טיסת השבת": אל על הוציאה ’הבהרה’ והציעה פיצוי זעום לכל נוסעי הטיסה

בהודעה שהוציאה חברת התעופה נאמר כי היא "לא הטילה אשם בציבור החילוני, הדתי או החרדי". כפיצוי על "אי הנוחות", כלשונה, שנגרמה לכל נוסעי הטיסה, היא הודיעה כי תעניק להם כרטיס טיסה הלוך ושוב לאירופה

תמונת אילוסטרציה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)תמונת אילוסטרציה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

חברת אל על מנסה לסיים את פרשת הטיסה המביכה והמזיקה מבחינתה, שזכתה לכינוי "טיסת השבת", אך לא בטוח שהצעד בו נקטה הבוקר (שני) יסייע לה בכך.

בהודעה שיצאה מלשכתו של מנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, נאמר: "אל על מוצאת לנכון לחזור ולהבהיר, כפי שכבר הבהירה בהודעה לתקשורת ביום 19 בנובמבר, כי היא לא הטילה אשם בציבור החילוני, הדתי או החרדי באירועים עליהם דווח. כל פרסום אחר לא נעשה על דעת אל על. אל על אינה מבחינה בהשתייכות לקוחותיה למגזר, מגדר או לאום כלשהו. הנהלת אל על מגבה ומוקירה את אנשי צוות האוויר והקרקע שפעלו בטיסה זו באופן מעורר הערכה. אל על החליטה להעניק כרטיס טיסה הלוך ושוב לאירופה לכלל 400 נוסעי הטיסה נוכח אי הנוחות שנגרמה ללקוחות החברה".

כזכור, טיסה 002 שיצאה מניו יורק לתל אביב באיחור רב לא הגיעה ליעדה. למרות ההבטחות שניתנו על ידי צוות המטוס לנוסעים כי הם יגיעו לארץ לפני כניסת השבת, במהלך הטיסה הודיע הקברניט על שינוי המסלול והוריד את הנוסעים באתונה. שומרי השבת שביניהם נשארו לעשות את השבת ביוון. בצאת השבת, גילו לתדהמתם כי הרשתות החברתיות ואתרי החדשות בארץ גועשים ורועשים בשל טענות לאלימות לכאורה בה נקטו חלק מהנוסעים החרדים כלפי צוות אל על. עם חלוף השעות התברר כי מדובר במסע הסתה אנטי-חרדי המבוסס על טענות כוזבות, והאש הופנתה להטחת האשמות קשות בחברה על התנהלותה במהלך הטיסה ועל הצטרפותה להסתה במטרה להסיט את תשומת הלב מכשליה.

הרב שלום בער סורוצקין, ראש מוסדות "עטרת שלמה", שהיה בין נוסעי המטוס, שיגר ביום שישי האחרון מכתב חריף למנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, ובו הציב אולטימטום, לפיו חברת התעופה נדרשת להתנצל בפני הציבור החרדי על מסע ההכפשה נגדו, אחרת יינקטו צעדים להחרמתה על ידי ציבור זה. עוד קודם לכן, הודיע אוסישקין על הקמת ועדת בדיקה לחקירת אירועי הטיסה. הוא אף טען כי החברה לא האשימה "מגזר זה או אחר באירועים שהתרחשו בטיסה" ונפגש עם הרב סורוצקין בניסיון ליישר את ההדורים. במכתבו למנכ"ל אל על, הודה הרב על "הפגישה הידידותית", כלשונו, אך הוסיף: "אומנם לצערי ולבושתי חלף שבוע מהאירוע שבו הוכפשו לעיני כל ציבור שומרי תורה ומצוות שומרי השבת על דברים שלא היו בשום אופן. ויתירה מכך, במקום שבח וגדולה לשומרי השבת שירדו מהטיסה ללא נודע וקידשו שם שמיים לעיני כל לרומם עם מקדשי שביעי, ומלך עולם ששבת בו מכל מלאכתו, ניצלתם אירוע שבאשמתכם וניסיתם להסיט העניין ולעורר ריב ומדון ולהפריד בין חלקי עם ישראל עם סגולה".

הרב סורוצקין הבהיר כי "לאחר כל המו"מ של הימים האחרונים, שבו המשיך ביתר שאת הזלזול בשומרי השבת ושומרי המסורת – באם עד יום א' בערב לא תצא התנצלות והבהרה מפורשת ללא התחכמויות על הפגיעה הנ"ל, וכן תיקון הדברים הנוגעים לציבור הנ"ל, ניאלץ לצערנו לפעול בתוך הציבור הקדוש להעדפת חברות תעופה אחרות שלכל הפחות לא מפלות בין איש לרעהו, לא מבזות את היקר והקדוש לעם ה', ומעריכות את עקרונותיהם".

אמש הגיע הרב סורוצקין, עם רבנים וראשי מוסדות נוספים, למשרדי אל על בנתב"ג. בצעד מחאה גזרו הנאספים את כרטיסי "הנוסע המתמיד" שלהם. הרב סורוצקין הבהיר כי לא מדובר ב"מסר של הפגנה ומחאה" אלא בהבעת כאב על העוול שנגרם לציבור החרדי ובדרישה מאל על להתנצל: "אנחנו מתחננים לאל על: תכבדו אותנו כמו שאנחנו מכבדים אתכם. שבוע שלם אנו מבקשים שיכחישו, ושיגידו את האמת הפשוטה: שלא הייתה שום אלימות בטיסה, אלא להיפך – היה כבוד שמים גדול, היה איפוק, על אף כל הזלזול והדברים שהוטחו בנו". הוא הוסיף: "חיפשו להוציא לעז על הציבור החרדי על לא עוול בכפו, חילול שבת זה חיים ומוות. באנו בשליחות של אנשים שמכריזים - עד שתבוא ההתנצלות הזאת, לצערנו ניאלץ להפסיק את נסיעתנו בחברת אל על".

הרב סורוצקין, אמש בפתח משרדי אל על (צילום: אבי דישי, פלאש 90)הרב סורוצקין, אמש בפתח משרדי אל על (צילום: אבי דישי, פלאש 90)

בשבוע שעבר שלחו עורכי הדין עמית חדד ותמר פולק לאוסישקין מכתב התראה לפני תביעה בשמם של 180 הנוסעים שעשו את השבת באתונה. החברה נדרשה להבהיר באופן פומבי כי לא הייתה אלימות על המטוס מצדם של שומרי השבת, לקבל על עצמה את האחריות ולהתנצל בפניהם. בנוסף לכך, היא נדרשה לשלם לכל אחד מהם פיצוי כספי של 50 אלף שקלים, ולהחזיר לכל נוסע את עלויות הטיסה.

וכאמור, ההבהרה שהוציאה הבוקר אל על, בתוספת הפיצוי הזעום למדי שהיא מציעה לנוסעי טיסה 002, לא מביאה לתגובה הרצויה מבחינתה. יהודה שלזינגר, עיתונאי "ישראל היום" - שהיה בין נוסעי הטיסה, וחשף כי מסע ההסתה נגד הנוסעים החרדים הינו "פייק ניוז" המסלף את מה שהתרחש באמת על המטוס - דיווח הבוקר על זעם ששורר בקרב הנוסעים על הודעת החברה. "השפלה ממדרגה ראשונה", "אפילו ההתנצלות אינה התנצלות", "לא לוותר, ללכת לעורך דין" - זו רוח הדברים העולה מהתכתבויות ווטסאפ פנימיות של הנוסעים. היה גם מי מביניהם שביטא בהומור מריר את התחושה הרווחת: "זאת טיסה בהפתעה, עולים למטוס והטייס בוחר איפה נוחתים".

תגיות:שבתאל על

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה