חדשות בארץ

"בעיקר פייק ניוז": טיסת אל על שהפכה למסע הסתה נגד החרדים

הטיסה, שיצאה באיחור ניכר מניו יורק לישראל, לא הספיקה להגיע לארץ לפני כניסת השבת, והורידה את הנוסעים שומרי השבת באתונה. גל ההסתה נגד החרדים לא איחר לבוא, אך נוסעים שהיו על הטיסה מפריכים את ההאשמות על אלימות חרדית, וטוענים כי התנהלותו של צוות המטוס היא שגרמה לכל הכאוס

נתב"ג, תמונת אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)נתב"ג, תמונת אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
אא

מטוס של חברת אל על שהיה אמור להמריא מניו יורק לישראל ביום חמישי אחרי הצהריים התעכב בשדה התעופה JFK בשל מזג האוויר הקשה, ויצא ליעדו כמה שעות לאחר המועד המתוכנן. האיחור הניכר גרם לכך שהמטוס לא יוכל להגיע לארץ לפני כניסת השבת, ולכן הקברניט עצר לנחיתת ביניים באתונה והוריד את הנוסעים שומרי השבת.

מתברר, שבמהלך השבת הרשתות החברתיות ואתרי החדשות בארץ געשו ורעשו בשל טענות לאלימות לכאורה שהפגינו חלק מהנוסעים החרדים כלפי צוות אל על. הטענות העיקריות נגד החרדים התבססו על שני מקורות עיקריים שהיו על הטיסה – נוסעת בשם רוני מיטל, ושמעון שבס, מי שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בממשלתו של יצחק רבין.

העיתונאי יהודה שלזינגר, כתב "ישראל היום", שעשה את השבת באתונה, פרסם אחרי צאת השבת את הסיפור האמיתי. הוא קובע כי לא ראה כלל אלימות מצד החרדים שעל המטוס, וכי מי שאשם בכל הסערה הוא חברת אל על.

להלן מה שכתב בעמוד הפייסבוק ובחשבון הטוויטר שלו. לא נגענו.

"כמה רוע, הסתה, שיסוי ובעיקר פייק ניוז.

"תכננתי לעלות פוסט ביום ראשון תחת הכותרת "על אילו חרדים 'רעים' אתם מדברים?". רציתי להתייחס לכל סיפורי העבר נגד החרדים בטיסות ולספר לכם על החרדים שהיו איתי בטיסה.

ואז פתחתי במוצ"ש את אתרי החדשות וראיתי כותרת מטורפת על חרדים 'רעים' אחרים ש"דחפו דיילת ואיימו לפרוץ לתא הטייס".

הלם. בחיי, הלם. 

אלפי לייקים, מאות שיתופים, טונות של רעל על פייק ניוז מוחלט.

לצערם של אנשי אל על (וכלי תקשורת) היה עיתונאי על הטיסה, וכשיש דרמה, עיתונאי פותח מצלמה. וכך יצא שראיתי ותיעדתי כמעט הכל. 

ראיתי חרדים שמשקרים להם ומערבבים אותם והם שותקים.

ראיתי חרדים שכולאים (ממש ככה) אותם במטוס והם פותחים בשירה.

ראיתי ותיעדתי דיילים שהחליטו להעניש את הנוסעים ולא לתת שירות.

ראיתי חרדים שמוכנים לישון בנתב"ג כדי שהחילונים לא יחללו שבת.

ראיתי חרדים שנוסעת ברוטאלית (שכתבה את הפוסט) צועקת עליהם ומקללת אותם והם שותקים.

ראיתי ותיעדתי דייל אלים שלוקח לי את המצלמה (ביקשתי את שמו ואחרי ששמע שאני עיתונאי (ואם אני לא?!) מיהר להתנצל, אז לפנים משורת הדין לא אעלה את הוידאו שלו ללא טשטוש).

ראיתי חרדים שמודיעים להם שלא יראו את הילדים שלהם השבת (או את המזוודות שלהם), והם דאגו להצטופף בחדרים ביחד באתונה כדי לעבור את השבת עם מה שיש.

ראיתי את הביזיון של אל על, את הפייק ניוז, את כמויות הרעל ולא יכולתי לשתוק.

כמה פופולרי להיכנס בחרדים, כמה רחוק הסיפור האמיתי.

יש מספיק רעל בין אחד לשני (ועוד לפני בחירות).

ולעובדות בקצרה: הטיסה הייתה אמורה לצאת ביום חמישי בשש וחצי. איחור של שעה וחצי לא הטריד מדי. שלג, קורה. אלא שעל המטוס נודעה הסיבה האמיתית: הדיילות יצאו מאוחר וצריך לחכות להן. (כל הנוסעים ידעו שיש שלג וצריך להגיע מוקדם והדיילות לא?! אם אני הייתי מאחר היו מחכים לי?!).

‏ואז, הושיבו אותנו במטוס וכל פעם סיפרו שקרים 'הדיילות כבר פה', 'כבר יוצאים', 'אנחנו ראשונים בתור', 'נוסעים בנתיב המהיר', 'הפשרה ונוסעים'.  שלוש שעות במטוס, המון שקרים.

נוסעים שביקשו לרדת סורבו, והקברניט הבטיח חד משמעית – 'מגיעים שעה-חצי שעה לפני שבת'.

‏שעתיים לפני הנחיתה מודיע הקברניט על תכנון חדש: את הדתיים מורידים באתונה, החילונים ימשיכו. ההתקוממות הייתה משני הצדדים, חרדים וחילונים. שיקרו לנו. במצח נחושה ובלי להתבלבל.

אף נוסע לא הרביץ. לא איים. לא פרץ לתא הטייס. ביקשו תשובות. הגיוני. כעונש קולקטיבי החליטו לא לתת שירות".

(קרדיט וידיאו: יהודה שלזינגר, ישראל היום)

אוהד אור, נוסע אחר שהיה על המטוס, תקף אף הוא את התמונה המעוותת שפורסמה בכלי התקשורת בארץ, והאשים את צוות המטוס בהתנהלות קלוקלת:

"בתור נוסע בטיסה 002 (וחילוני) אני יכול לומר שכל מה שבחרה כותבת הפוסט להדגיש זה חוסר דיוק, שקר ועוול לדתיים שהיו על הטיסה, ופשוט חבל שככל הנראה שבשביל להשיג כותרות בחרה להתעלם מכל ההתנהלות המחדלית שהתרחשה מצד צוות אל על במטוס ובארץ, שהוא הגורם היחידי של הכאוס הבלתי מוסבר שהתרחש בטיסה מרגע הגעת הנוסעים לטרמינל ועד הגעתם ארצה.

העובדות הן שצוות המטוס חסר האחריות איחר בחמש שעות וחצי בהגעה ממנהטן, כשעניין השלג היה ידוע שבוע מראש. בעוד 400 נוסעים שהגיעו מאותו מקום ובאותן שעות ממנהטן הגיעו בזמן. הטיסה יצאה באיחור של חמש וחצי שעות מניו יורק לאחר המתנה של שעתיים וחצי בתוך המטוס".

הנוסעת שרון לוי הגדירה את הסערה והטחת ההאשמות נגד החרדים כ"ספין תקשורתי בחסות שונאי חרדים ובעידוד אל על. חבל. הייתי שם (חילונית למהדרין)". לדבריה, "בטיסת הביזיון הזו, החרדים הם לא הסיפור הפעם... ממש לא. השערוריה כאן היא התנהלות חברת אל על והזלזול בנוסעים – חרדים וחילוניים. שלג שחוזים שבוע מראש שיחל ב- 13:00 בדיוק, לא אמור לעכב פיק אפ של צוות מטוס בעוד כל הנוסעים מתייצבים בזמן! להזכיר, לא מדובר בסופה חריגה מדובר בשלג קל בניו יורק – נו באמת...".

לוי ציינה אף היא שהנוסעים החרדים שהיו על המטוס ביקשו לרדת ממנו עוד בניו יורק, כשהתברר להם שהעיכוב בטיסה משמעותי. אך מבוקשם לא ניתן להם והם "נענשו ונשארו שבת בשדה באתונה... אל על ביצעה מחטף כדי לא להיתקע בניו יורק עם מטוס ו- 400 נוסעים. המטרה היתה לברוח מ- JFK ולהימנע מקנסות ומפיצויים. כמה ברור וכמה מעליב...".

הגולש דניאל בן ארי הגיב אף הוא על ההשמצות הקשות נגד החרדים שעל המטוס:

"במקרה גם אבא שלי היה על הטיסה.. כל התיאור שכתבה רוני מיטל הוא שקרי ולא מדויק.

התקשורת מתעקשת להתעלם מזה שהסיבה העיקרית לאיחור היא איחור של צוות האוויר של המטוס בחמש שעות לטיסה! בזמן שרובם המוחלט של הנוסעים הגיע בזמן ועלה למטוס ונאלץ להמתין כלוא בתוכו מספר שעות עד שצוות האוויר יואיל בטובו להגיע.

לא מספרים שהבקשה של הנוסעים שומרי המסורת הייתה לרדת מהמטוס ולהישאר בניו-יורק ולמנוע את כל הסאגה הזאת."

לאחר החשיפה של שלזינגר, הגולש נתנאל אלישיב ‏העלה לעמוד הפייסבוק שלו את הפוסט הבא:

"ובכן, לא הייתי נכנס לסיפור אלמלא קרובת משפחה שלי (לא חרדית, גם אני לא) הייתה על הטיסה וכל תיאוריה תואמים אחת לאחת לדבריו של יהודה שלזינגר.

אז איך סיפור של "חברת אל-על זלזלה בלקוחותיה והונתה אותם" הפך ל"החרדים האלימים שהשבת חשובה להם יותר מדרך ארץ"?

בהנחה ששני כותבי הפוסטים שהכתבה התבססה עליהם אינם שקרנים מועדים, אציע פירוש למה שקרה:

1. יש הרבה שנאת חינם בחברה הישראלית, הרבה שבטיות ומגזריות שגורמות לחשדנות ועין רעה של כולם על כולם.

2. כתוצאה מכך לנוסעים שכתבו את הפוסטים הייתה מראש דעה שלילית על חרדים וערכיהם ועל כן הם פירשו את מה שהם ראו כך שזה יתאים לדעותיהם הקדומות.

3. מאותה הסיבה האתרים פרסמו את הסיפור באופן חד-צדדי. ומרוב בורות, לא הבחינו בכך שהאיש המצולם כשהוא מניף אגרוף הוא בעליל לא חרדי (רואים לפי הלבוש שלו) והאנשים שצובאים על הפתח הם חילונים.

4. למול כל זה, אין עצה אלא להרבות באהבת ישראל, בעין טובה, בהיכרות הדדית בין חלקי העם השונים ובחשדנות בריאה כשמספרים לך סיפורים שמטילים דופי בקבוצה שלמה".

תגיות:הסתהאל על

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה