חברה והשקפה

שאלות בהשקפה

  • י"ח טבת התשע"ט
אא

שאלה

1. בתחיית המתים ידוע שה' יחזיר את הנשמות לגופות כיצד זה מסתדר עם ענין הגלגולים (הכוונה כיצד תהיה נשמה אחת לחמש גופים)
2. מהפסוק "והוא רחום" אף אתה היה רחום לומדים שצריך ללמוד ממידותיו של ה', וכתוב על ה' שהוא קל קנא ונוקם. לנו הרי אסור לנקום.
3. מהי בעצם תכלית העולם אם הוא יחרב בעוד כמאתיים שנה.
4. שמעתי בהרצאה כתוב יהודי דומה לאדם חלק שאפשר להוריד בקלות לכלוך ועבירות. העבירות לא מתחברות לנשמה. היא תמיד זכה וטהורה והלכלוך רק מעליה. וכתוב שכל פעם שיהודי כועס נשמתו מתחלפת בנשמה פחותה יותר. כיצד מתיישבת הסתירה.
5. איך אומרים במודה אני מלך חי וקיים הרי כל מה שחי לכאורה גם מת.
6. כתוב שכל נביא או שליח שבא צריכים לבדוק את דבריו אם הם לא נוגדים את התורה. אם כן, כיצד ידע אברהם שצריך להקריב את בנו, הרי זה כמו מולך בזמנם.
7. ידוע שמברכים על קופים משנה הבריות משום שה' שינה חלק מאנשי דור הפלגה לקופים. אם כן, מדוע לא מברכים על כלבים משנה הבריות שהרי נבוכדנצר נהיה לכלב באחרית ימיו.
8. כאשר לרחל עוד לא היו ילדים אמרה ליעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי. והרי כתוב בתהלים יסור יסרני יה ולמוות לא נתנני. מכאן לומדים שלא משנה האיסורים העיקר שה' נתן לנו את החיים. אם כן, כיצד יכלה לומר זאת.
9. מדוע אנו מתפללים לה' ומבקשים ממנו אם אנו מאמינים שכל מה שהוא עושה הכל לטובה. (לדוגמא מדוע עלי להתפלל שתהיה לי פרנסה טובה, הרי אני צריכה להאמין שממילא הוא יביא לי את זה)?
10. ידוע שה' מכניס בלב הרשעים להרע לעם ישראל (והקשה את לב פרעה) אם כן מדוע מענישים אותם על זה, הם הרי לא בחרו את זה.
11. כתוב שכל פעם שיורד גשם זה סימן שה' מוחל לישראל וכל פעם שיש קשת סימן שצריך לחזור בתשובה. אבל קשת באה לרוב לאחר גשם וכך ה' ברא את העולם. כיצד זה מסתדר?

תשובה

שלום וברכה,

1. זו הרי אותה נשמה, והיא תזכור את כל הגלגולים. לכן אפשר שתחזור בגוף המתוקן ביותר שלה, או אפילו כניצוצות במספר גופים, שהרי הנשמה בכוחה להיות בכמה מקומות בו-זמנית, ורק בעולם הזה אנו מוגבלים לגוף. אך בתחיית המתים תהיה לנשמה השגה גבוהה בהרבה ודעת רחבה.

2. אמרו חז"ל שכעסו של הקב"ה הוא פחות משנייה אחת, והרי גם כשהקב"ה מעניש הרי זה לטובה וכדי שנעשה תשובה, כפי שנאמר: "ידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלהיך מיסרך " (דברים ח, ה). הקב"ה הרי לא מקבל מאתנו דבר, אלא עושה הכול לטובתנו, גם כשמעניש. ה' שונא רשע, וגם אנחנו צריכים לשנוא רשע, כפי שאמר דוד המלך בתהילים (פרק קלט): "הלא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט, תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי". ראה בהרחבה:

https://www.hidabroot.org/article/110678

3. הרמב"ן מסביר שהעולם הזה יהפוך בהדרגה לרוחני, עד שישוב להיות כבימי האדם הראשון בגן-עדן, כך שלא יהיה מופרד מן העולם הבא. אז נחיה לנצח בעולם רוחני מושלם.

4. יש גרעין של נשמה באדם שלא מתחלף לעולם, אך מעליו יש מלבושים רוחניים של "חלקי נשמה", והצדיק מקבל נשמה יתירה. 

5. הרמב"ם מסביר שאין תפיסה במושג האלוקות, וכל כינוי לקב"ה נועד רק כדי לשלול את המילה ההפוכה. לדוגמה כשאומרים שה' אחד, הרי זה כדי לשלול שהוא שניים, אך אין לנו בכלל מושג ברמת אחדותו. וכך גם כשאומרים שהוא חי, הכוונה לשלול את הרעיון שהוא דומם, אך אין לנו כלל מושג ברמת מציאותו החיה והקיימת לנצח. הכול נאמר בהשאלה כפי רמת היכולת האנושית.

6. אברהם אבינו כבר זכה לנבואות רבות שהתגשמו, וניצל בנסי נסים, וידע שה' נגלה אליו. ה' הוא הרי מי שציווה לא להקריב למולך, וכמובן גם מנע את עקידת יצחק. ראה בהרחבה:

https://www.hidabroot.org/article/227197

https://www.hidabroot.org/article/227566  

7. משנה "הבריות" - בלשון רבים, כי היו רבים שהשתנו.

8. היא היתה נביאה וידעה שתפקידה להקים שבטים בישראל - את האומה היהודית. והרגישה שאינה ממלאת את תפקידה הרוחני לה'.

9. ה' רוצה שנתפלל ונעשה השתדלות כחלק מהתיקון שלנו, ותיקון הבריאה. ראה גם:

https://www.hidabroot.org/article/3024

10. רק את פרעה, שהיה יוצא מן הכלל, וגם במקרה שלו - ה' הקשה את לבו רק לאחר שכבר בחר להרשיע, אחרת לא היה עומד בפחד של עשרת המכות. ה' רואה את הלב האמתי של האדם, ונותן לו את רצונו. כפי שאמרו חז"ל: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מכות דף י, ע"ב), "בא ליטמא פותחין לו, בא ליטהר מסייעים אותו" (שבת דף קד, ע"א). 

11. הגשם בישראל הוא בגדר נס, כי ארץ ישראל אינה ככל הארצות, ולא אמור לרדת בה גשמי ברכה באופן טבעי. לכן כהקב"ה מחייה את הארץ זה סימן לברכתו:

https://www.hidabroot.org/article/227174

קשת בענן זה סימן לדורות מאז ימי נח - תזכורת להבטחה האלוקית.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נשמההשתדלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה