אמונה

במה מיוחדת ארץ ישראל מכל הארצות בעולם?

ארץ זבת חלב ודבש: על הארץ היחידה בעולם שנועדה לעם היהודי

  • י"א חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בועז שואל:

"שלום. רציתי להבין מה מיוחד מבחינה חומרית בארץ ישראל משאר הארצות? התורה משבחת את ארץ ישראל ופירותיה, אך פירות וירקות גדלים בשפע גם במקומות אחרים ואפילו מיובאים ארצה, ויש ארצות שהאקלים בהם מאוד נוח ופחות חם (נתקלתי לצערי ביהודים ש'מזילים ריר' על נופיהם של ארצות אחרות)... לכן אשמח שתכתוב לי על המעלות הגשמיות המיוחדות של ארצנו הקדושה. תודה".

* * *

שלום בועז, ותודה על שאלתך.

ארץ ישראל השתבחה בפלאים רבים, המתבטאים גם בעושרה החומרי.

 

החקלאות של ארץ ישראל:

בשנת 2015 נאמד ערך התפוקה החקלאית בישראל בכ-29.5 מיליארד ש"ח. למרות גודלה הקטן, החקלאות בארץ ישראל היא מהמפותחות בעולם המודרני, ואין זה סוד שפירותיה נחשבים מן המשובחים בעולם:

"ישראל היא אחת מהיצרניות והמייצאות המובילות בעולם בפירות הדר", מקור:

(Milind Ladaniya, Milind S. Ladaniya, Citrus Fruit: Biology, Technology and Evaluation, Academic, 2008-01-01).

בתי מלון מפוארים ויוקרתיים בחו"ל מזמינים פירות וירקות של ארץ ישראל. רבים מפירות א"י המשובחים נשלחים לחו"ל, שם נמכרים במחירים יקרים. מנגד זאת קיים ייבוא לישראל של פירות וירקות זולים יותר מארצות סמוכות. חקלאים מספרים שבארץ מוכרים פירות סוג ב' (לרוב עודפי ייצוא אם נותרו), בעוד סוג א' נמכר בחו"ל.

בכתבה שהתפרסמה בידיעות אחרונות:

"ארץ זבת חלב ודבש: הפירות והירקות שלא תטעמו: הישראלים אוהבים פירות וירקות יותר מכל אומה בעולם, אבל גדלים פה זנים מעולים שמשווקים קודם כל לחו"ל ולפעמים רק לחו"ל, וחלקם לא משווקים בכל חלקי הארץ. מי שמע על מג'הול מופחת סוכר, אור, אדמוניה, פלפל ללא גרעינים ותפוח אדמה עם טעם?

...שנים חשדנו שהפירות והירקות הטובים ביותר נשלחים בכלל לייצוא. מסתבר שזה נכון, כולל פירות וירקות שאנחנו כלל לא מכירים בארץ... למה יש פירות וירקות שלא נמכרים בכל רחבי הארץ, או כאלה המיועדים לייצוא בלבד? ולמה השוק האורגני למשל, מיועד בעיקר לייצוא? מחיר טוב ושוק ענק, אומרים החקלאים, הופכים את "חו"ל" לשוק אטרקטיבי בהרבה מזה המקומי. יש ענפים מוטי ייצוא מובהקים, כאבוקדו, מנגו, פלפל ואפרסמון ויש ענפים שלא מייצאים כלל, כמלפפונים ותפוחים" (מירב קריסטל, 14.09.12, Ynet).

מסתבר שרבים מפירותיה הטעימים של ארץ ישראל - ניתן לטעום רק בחו"ל, במחירים מופקעים. אך למרות השחיתות הקיימת, אדמת הארץ מציעה מגוון עשיר של פירות וירקות מן המשובחים בעולם.

 

הגיאוגרפיה של ארץ ישראל:

ארץ ישראל הררית אך גם מלאה מישורים ושדות, עובדה המייחדת מאוד את גיוון הקרקעות שבה, ומאפשרת גידול של ירקות ופירות מסוגים רבים ושונים:

"בשל הגיוון של הקרקע והאקלים ברחבי הארץ, ישראל מסוגלת לגדל מגוון רחב של גידולים. גידולי שדה בארץ כוללים חיטה, סורגום ותירס. מתוך 215,000 דונם של קרקע, 156,000 דונם מהם הם גידולי חורף. מיני הפירות והירקות המגודלים בארץ כוללים מיני הדרים, אבוקדו, קיווי, גויאבה ומנגו, ענבים מכרמים הממוקמים על מישור החוף של הים התיכון, עגבניות, מלפפונים, פלפלים וקישואים הגדלים בכל רחבי הארץ, מלונים הגדלים בחודשי חורף בעמקים. פירות סובטרופיים בארץ כוללים בננות ותמרים, ואילו בגבעות הצפוניות גדלים תפוחים, אגסים ודובדבנים. כמו כן, ענבי כרמים בישראל מצויים בכל רחבי הארץ, ותעשיית היין במדינה, הכוללת יינות מיקבים ותיקים, יקבים מסחריים גדולים וקטנים ויקבי בוטיק מייצאת כיום לכל רחבי העולם".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

(ויקיפדיה, החקלאות בישראל - תוצרת חקלאית).

"פירות הדר בישראל כוללים תפוזים, אשכוליות, קלמנטינות ופומלית, שהיא הכלאה של אשכולית ופומלו שפותחה בארץ. יותר מארבעים סוגים של פירות גדלים בישראל. ומלבד ההדרים, הם כוללים אבוקדו, בננות, תפוחים, דובדבנים, שזיפים, נקטרינות, ענבים, תמרים, מיני קקטוסים, אפרסמונים שסקים ורימונים. ישראל היא היצרנית המובילה של השסק לאחר יפן. כמות העגבניות למאכל המיוצרת בשנה בארץ מגיעה ליותר מ-140,000 טון, וכמות העגבניות לתעשייה היא כפולה מכך" (ויקיפדיה, שם).

העובדה שהארץ הררית, מאפשרת לגדל בה פירות שונים, כדברי המדרש: "פירות ההר קלים, ופירות הבקעה שמנים" (ספרי, פסקא ג') - המילה 'בקעות', כוונתה למישורים רחבים של שדות בהם קל לגדל פירות משובחים.

ברוב הארצות, הגיאוגרפיה והאקלים מגבילים את אפשרויות החקלאות שלהן. מסיבה זו מדינות רבות תלויות במסחר - ייבוא וייצוא, בלעדיהם יהיו עניות ומוגבלות ברמת התזונה של תושביהן. ייחודה של ארץ ישראל טמונה בין השאר בעובדה, שהיא מסוגלת לכלכל את עצמה בשפע.

 

גשמי ארץ ישראל:

כמו כן, האקלים של ארץ ישראל מבוסס על גשמים - שהם ברכה משמים. זו עובדה מפתיעה ולא פשוטה בכלל כשאנו מביטים במיקומה שסמוך לארצות מדבריות יבשות ושוממות. ערב הסעודית היא ברובה המוחלט מדבר שומם, רק אחוז אחד מכל שטחה מתאים להתיישבות! צפון אפריקה סובלת מיובש דומה.

מצרים, לדוגמה, נמצאת בצפון אפריקה, ומתקיימת באופן מלאכותי באמצעות שאיבת מי הנילוס והובלתם אל השדות, בדומה לטיפול בגינה. התורה מדגישה את ההבדל הזה: "כי הארץ אשר אתה בא שמה לרישתה, לא כארץ מצרים היא אשר יצאתם משם, אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירק. והארץ אשר אתם עוברים שמה לרישתה ארץ הרים ובקעות, למטר השמים תשתה מים" (דברים יא, י).

מבאר רש"י: "והשקית ברגלך - ארץ מצרים היית צריך להביא מים מנילוס ברגליך, ולהשקותה צריך אתה לנדוד משנתך ולעמול, והנמוך שותה ולא הגבוה, ואתה מעלה המים מן הנמוך לגבוה, אבל זו (ארץ ישראל) למטר השמים תשתה מים, אתה ישן על מיטתך והקב"ה משקה נמוך וגבוה, גלוי ושאינו גלוי כאחת".

העובדה שארץ ישראל זוכה לגשמים ואינה שוממה כמדבר צריכה להפתיע אותנו. נוסיף לכך את העובדה שארץ קטנה כל כך מצליחה להוציא פירות וירקות מגוונים כל כך, ומשובחים כל כך, הינה מפלאי ההשגחה.

 

האקלים של ארץ ישראל:

אם נביט במפת העולם, נמצא שארץ ישראל נמצאת במזרח התיכון, בפני מפרץ של ים, כשהיא מוקפת מעליה ומתחתיה בארצות שונות מאוד זו מזו.

אזורה של ארץ ישראל נקרא הסהר הפורה, ומיקומה מעניין ביותר: מתחת לארצנו שוכנות הארצות המדבריות, כגון ערב הסעודית, מצרים ומדינות אפריקה שבהן האקלים חם ויבש, וקיים מחסור בגשמים, אולם למעלה מארץ ישראל, מעל טורקיה, נמצאת אוקראינה ורוסיה הקרות ומשמאלן ארצות אירופה, אשר האקלים שבהן קיצוני, ומשתנה במהירות מפתיעה בין יום נעים ליום כפור. בחורף - מאגרי המים שלהם קופאים - ועליהם להסתגר בבתים מפני הקור הכבד (גם בימים חמים, הימים ומאגרי המים שלהם ימצאו לרוב קרים כקרח). בחורפים הארוכים של ארצות אלו, אנשים יכולים למות מקור, ועניים חסרי-בית קופאים למוות ברחובות המושלגים.

ארצות קפואות מצד אחד, וארצות יבשות מחום מן העבר השני. וארץ ישראל? ממש באמצע, כאילו היתה נווה מדבר בין כפור לבין מדבר.

מבחינה גיאוגרפית, ארץ ישראל נמצאת במיקום אקלימי מושלם בין החום לבין הקור. זו היא ארץ קיצית, אשר החום בה סביר ונוח בימי הקיץ (-יחסית לסעודיה וצפון אפריקה היבשים), ויחד עם זאת החורפים בה נוחים, יש בה חורף וסתיו עם ימי גשמים, ואיננו סובלים מהקור המקפיא של ארצות אירופה.

רבים מתלוננים על החום והשרב הקיצי, אך אינם מעריכים את האקלים הנוח של ארץ ישראל - יחסית לארצות הסמוכות שנעות בין קיצוניות אחת לשנייה.

 

נופי ארץ ישראל: עולם מלא

שמתם לב שרוב הארצות בעולם הן בעלות נופים שחוזרים על עצמם לאורך מאות קילומטרים?

מי שיטייל בארצות הברית לדוגמה, ימצא אותם נופים לאורך מאות קילומטרים של ערים. מי שיטייל לאורכה ולרוחבה של שוויץ, יראה בה נופים הרריים דומים.

אחת התופעות המרתקות של ארץ ישראל, נמצאת בנופים מיוחדים השונים מאוד זה מזה, כאילו היו בה אינספור מיני-ארצות, כולם במרחק נסיעה.

בקרו בדרום, בקרו בכינרת, בקרו בים המלח, בקרו בבניאס, בקרו בחופי חיפה ות"א, בקרו ביער בן שמן, בקרו במערת הנטיפים, בקרו בחרמון, בקרו בגליל, בקרו בצפת, בקרו בירושלים, בקרו בנגב - ותמצאו שכל מקום ומקום יש לו נוף מיוחד משלו, כאילו היתה ארץ ישראל מיני-עולם שלם.

אחת הסיבות לכך, כי למרות שטחה הקטן, ארץ ישראל נמצאת במזרח התיכון - בין אקלימים שונים: ארצות אירופה הקרות מעליה, וארצות המדבר החמות מתחתיה. לכן יש בה שילוב מיוחד מאוד של נופים שונים; לכך תורמת גם צורתה הגיאוגרפית של ארץ ישראל, המורכבת הן מהרים והן ממישורים גדולים, תופעה אשר יוצרת בה שפע חקלאי רב, אך גם עושר ויזואלי.

"אל ארץ אשר תרתי להם, זבת חלב ודבש - צבי היא לכל הארצות" (יחזקאל כ, ו).

כמה מחבריי הנהנים לטייל בארץ הראו לי אלבומי תמונות שערכו ונופים שצילמו, אך תמיד התקשיתי להאמין שתמונות כה שונות ויזואלית זו מזו צולמו בארץ אחת. הנופים המגוונים ואפילו הזריחות והשקיעות נראו כה שונים בכל אזור, שהיה נדמה כאילו טיילו בכל העולם.

שמעתי על תיירים מחו"ל שמגיעים לבקר בארץ ישראל ומתפעלים מנופים רבים כל כך במרחק נסיעה, כשבארצם עליהם לנסוע אינספור קילומטרים כדי למצוא נוף חדש. זאת ועוד: יש בארצנו שפע של מבנים ומקומות היסטוריים מכל התקופות והזמנים, מה שהופך אותה לארץ מרתקת מכל בחינה שנביט עליה. זו היא ארץ הנביאים והצדיקים הגדולים ביותר שידע העולם, יש בה עבר נבואי בן 3300 שנה, וקבורים בה מגדולי הנביאים, התנאים והאמוראים של עם ישראל לדורותיו. אל ארץ זו ייחלו והשתוקקו כל הצדיקים מאז ועד היום.

אך ההיבט החשוב ביותר של הארץ נמצא כמובן בעובדת קדושתה. היא ניתנה לעם הנבחר כדי שיעסוק בה בתורה ובמצוות, ולכן מצוות רבות תלויות בה. מתוך קשר רוחני זה, זוכה הארץ לפרוח ולהראות באופן מוחשי את ההשגחה האלוקית לעם היושב בציון; אם חלילה ימרוד בקונו - תקיא הארץ את יושביה, אך אם ישמור את התורה - יתברך באקלים ובעושר יוצאי דופן (ויקרא כו).

אז הבה נברך בכוונה רבה יותר בברכת המזון: "...על הארץ הטובה אשר נתן לך, ברוך אתה ה' על הארץ ועל המזון".

תגיות:ארץ ישראלהעם היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה