חברה והשקפה

איפה היה אלוקים בשואה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפי מה שאנחנו צריכים להאמין זה שה' בחר בעם ישראל, מדוע בעבר הרחוק הקב"ה עשה לנו ניסים גדולים (קריעת ים סוף, המכבים ניצחו את הרשעים..) ולפני כ-50 שנה לא עזר לנו לגבור על הגרמנים בשואה, ובמקום נס יצא להיפך נרצחו 6 מליון יהודים?

תשובה

שלום

בעיקרון, `השואה` האיומה מוסבר היטב במאמרו של הגאון רבי מאיר שמחה הכהן, שתוכל למצוא באתר בשאלות ותשובות, מדור `אמונה`, בשאלה: אנטישמיות.

אולם השואה כללה ענינים נוספים בתיקוני הדורות, הקשור עם ענין גלגולי הנשמות. התשובה הבסיסית על העניין הזה הוא כי העולם פרוס על פני פרספקטיבה של ששת אלפים שנה, שהנשמות יוצאות ובאות שוב ושוב, ואנחנו באים אך ורק על פני שיעור מאוד קצר שלך זמן בכדי שנוכל להבין את כל התהלוכות, שנראות די משונות לעינינו.

איש היה בארץ עוץ ואיוב שמו, ומבואר בתנ"ך שהוא סבל יסורים וקשיים איומים אף שהוא היה צדיק, ואחרי כל הויכוחים שניהל עם החברים שלו, התברר האמת על ידי נביא, שהוא גלגול מתרח אבי אברהם שהפיץ עבודה זרה ומכר פסילים לכל המבקש, ולכן הוצרך לסבול בגלגול של איוב בכדי לתקן את העבר שלו.

גם במהלכים היסטוריים כלליים, ביאר החפץ חיים ששכלנו קצר מלהבין את כל מה שקורה, וזאת מהסיבה הנ"ל שאנחנו גחים רק לגיחה קצרה מאוד על פני כדור הארץ.

הצדיקים בעלי רוח הקודש גילו שכל אלו היהודים שנהרגו בשנות האינקוזיציה היו גלגולים מעובדי עבודה זרה שהיו בתקופת השופטים ובמסירות נפשם כיפרו על העבר. עוד ענין, שיתכן! ויש לו קשר לשואה, הוא מה שגילה האריז"ל בספרו (ספר הליקוטים - פרשת שופטים) שלכאו` יש להקשות על מה שאמרה התורה בפרשת ערי מקלט, שעניינם שלשת ערים המיועדות לקליטת רוצחים בשגגה הגולים לשם לכפר עוונם, וכתוב בתורה (דברים יט ח) ואם ירחיב ה` אלהיך את גבולך... כי תשמור לעשות את כל המצוה הזאת לעשותה... ויספת לך עוד שלש ערים על השלש האלה, וזה לשון האר"י: הנה קשה, כי אחר שיבא המשיח ראוי שלא יהיו רוצחים, כמ"ש (ישעיהו ב) לא ישא גוי אל גוי חרב, ואיך אמר ויספת עוד שלש ערים וכו`.

אמנם דע, כי כל זרעו של הבל נתחייבו מיתה [אז כשחטא הבל במה שהציץ לצד השכינה], ולכן הרגו קין להבל, ...ולכן נתחייב הוא וכל זרעו מיתה [וידוע שכל בני העולם מחולקים לשורש קין ולשורש הבל, ואין המדובר מצד הגוף אלא מצד הנשמה כך שיתכן שהאב יהיה משורש קין ובניו משורש הבל ואין כאן המקום להאריך בסוד נורא זה], ...והנה תיקון הבל, הוא ע"י שיהרג הוא מתעלה בבינה, בחמשים שערים, וכן כיוצא בשאר הנהרגים של הבל..., והנה יש שני קיצים לגאולה, וזהו שאמרו, זכו אחישנה, לא זכו בעתה, והנה אם יבא הקץ בעתו, אז ודאי שנתקנו כבר כל זרעו של הבל, אך אם זכו ותקדים הקץ, עדיין לא נשלם תיקון הבל, וזהו שכתב ואם ירחיב ה` את גבולך וכו` כי תשמור את כל המצוה וכו`, כלומר, אם יהיה מחמת זכות שיקדים, אז ויספת עוד שלש ערים, כדי להשלים זרעיותיו של הבל, אך לא ימותו במזיד רק בשוגג, כי אז רוח הטומאה אעביר מן הארץ, אך יהרגו ע"י אונס בשוגג, ואז יתחייבו ההורגים גלות, ולכן צריך להוסיף עוד שלש ערים, כדי להשלים זרעיותיו במהירות גדול", עכ"ל האר"י.

ואין אתנו יודע עד מה, אולם יתכן כי גם הענין שאנו דנים בו קשור לעניין ההריגה הכללית שנתחייבו זרעו של הבל, וכמו כן הרוגי הפיגועים הי"ד, ואפי` הרוגי תאונות הדרכים ושאר תאונות, יתכן שזה קשור לעניין הזה [ביאור זה שמעתי מאחד מגדולי המקובלים זצוק"ל]. במהרה בימינו כשיכלו כל התיקונים, יפקח הקב"ה את העיניים שלנו, ונראה כי כל דרכיו אמת וצדק.

למעשה, כל מי שנעקד על קידוש השם בשואה האיומה, עשה עסק טוב מאוד, וכפי שהעידו הצדיקים מעולם העליון, וצדיקים מעולם הזה, שכולם הגיעו למעלה שאי אפשר להגיע אליה אפי` על ידי עבודת השם באופן הכי נעלה אלף שנה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה