שבת

נוסח הברכה על הדלקת נרות שבת

  • כ"ו סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב,

אני אישה בת 29 מתגוררת לבד והתחלתי חזרה לשמור שבת כמה שאפשר (הדבר היחיד שאני מפספסת ועוד לא הצלחתי להיגמל ממנו הוא הגלישה במחשב, המחשב שלי דלוק כל השבוע ולא מכבה. מה שאני עושה זה לשמוע הרצאות בהידברות ולפעמים לצפות בתוכנית בידור מצחיקה כמו סרט או תוכנית כלשהי כמו אקס פקטור או כוכב נולד. כמובן לא כל השבת אלא חלק כי הבית שלי חדר אז מתפללת קצת ולומדת תורה ושאר היום צופה כי זה מנעים את הזמן וכמו חברה לזה שאני לבד) השתי שאלות שלי:

1. מה היא ברכת הדלקת נר בכניסת שבת? "ברוך אתה א-דוני א-להינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של שבת קודש". האם זה מספיק ואז להדליק נר?!

2. ביציאת שבת?? כשמדליקים נר הבדלה מהי הברכה? כי רשום שיש שוני בין מה שאישה צריכה לברך לגבר. אז אני כאישה מה עליי לעשות ואיך לברך?

בתודה מראש

תשובה

שלום רב,

1. הנוסח הנכון לברך על הדלקת נרות שבת הוא: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של שבת" (שלחן ערוך אורח חיים סימן רסג סעיף ה, משנה ברורה ס"ק כב, וחזון עובדיה שבת חלק א' עמוד קעו. וע"ע בהערה שם ד"ה אמנם).

2. על האש שמדליקים בהבדלה יש לברך "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם בורא מאורי האש" (שלחן ערוך אורח חיים סימן חצר סעיף א), ונוסח זה הוא בין לאיש ובין לאישה.

בברכה,

הלל מאירס

מצוות השבת היא מצווה קדושה ויקרה, ולעיתים מאתגרת. עם זאת, ככל שהקושי גדול יותר - כך השכר עצום הרבה יותר. מומלץ להתכונן לשבת באופן בו לא יצטרכו לחלל אותה. על ידי קניית ספרים מרתקים ברוח היהדות, עלוני שבת מעניינים, ואף עיתונים ומגזינים (כמובן ללא חשש פריצות, לשון הרע ורכילות, ותמונות לא צנועות) - ניתן להעביר את השבת באופן מענג. מומלץ מאוד מאוד לצאת לבית כנסת קרוב ולהשתתף בתפילות השבת המרוממות ולשמוע את קריאת התורה המיוחדת לאותה שבת. כן ראוי להתפלל, להרבות באמירת תהילים ולמלא את השבת בקדושה. בהצלחה רבה!

תכנים נוספים באותו נושא:

מצוות הדלקת נרות שבת והלכותיה

האם מותר להפעיל מכונת כביסה סמוך לכניסת שבת? צפו בתשובת הרב יצחק יוסף

מצוות עשה דאורייתא: 10 עובדות שאולי לא ידעתם על הבדלה

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נרות שבתנוסח ברכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה