מצוות

מצוות עשה דאורייתא: 10 עובדות שאולי לא ידעתם על הבדלה

הבדלה היא טקס המציין את סיומה של השבת (או של יום טוב ויום הכיפורים), והמעבר לימות החול. ההבדלה נעשית באמצעות אמירת סדרת ברכות

  • ט"ז אלול התשע"ה
אא

1. מצוות הבדלה היא מצוות עשה מן התורה, שנאמר: "זכור את יום השבת לקדשו", כלומר: זכרהו זכירת שבח וקידוש, בכניסתו וביציאתו. זכירת השבת בכניסתה היא על ידי קידוש, וזכירת השבת ביציאתה היא על ידי הבדלה.

2. עיקרה של ההבדלה הוא להבדיל בין היום השביעי לששת ימי המעשה, כלומר, לבטא במילים את העובדה שחייץ מפריד בין השבת לשאר ימות השבוע, כשם שקיים הבדל בין קודש לחול, בין אור לחושך ובין ישראל לעמים. מושגים אלו הם קוטביים ואינם מתאחדים, וכך נבדל גם היום השביעי משאר הימים.

3. את ההבדלה עורכים בכל בית מיד כשחוזרים מבית הכנסת מתפילת ערבית. אין לאכול מצאת השבת ועד עריכת ההבדלה. אם מעוניינים לעשות מלאכה לפני ההבדלה, ועדיין לא אמרו "אתה חוננתנו" בתפילת העמידה, יש לומר את המילים: "ברוך המבדיל בין קודש לחול".

4. לפני הברכות, אומרים פסוקים שיש בהם להפיח אמונה ותקווה: "כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא", "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר" ועוד. כל אלו מביאים אורה וברכה בתחילתו של השבוע החדש העומד בפתח.

(צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90)(צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90)

5. לאחר פסוקים אלו נאמרות הברכות לפי סדר זה:

  • ברכת בורא פרי הגפן.
  • ברכת בורא מיני בשמים. לאחר ברכה זו מריחים צמחים ריחניים.
  • ברכת בורא מאורי האש. לאחר ברכה זו נוהגים להגביה את הידיים ולהסתכל באש המשתקפת בציפורני הידיים.
  • ברכת הבדלה. נוסח הברכה הוא "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם המבדיל בין קודש לחול ובין אור לחושך ובין ישראל לעמים ובין יום השביעי לששת ימי המעשה. ברוך אתה ה' המבדיל בין קודש לחול".

6. סימן לזכירת סדר הברכות הוא ראשי התיבות שלהן: יבנה (יין, בשמים, נר, הבדלה). הסדר של הברכות הוא במעלה הראש, מהיין שנכנס לפה, הבשמים אותם מריחים באף, האש שרואים בעין וההבדלה שנעשית במוח.

7. אחד הטעמים להרחת הבשמים בהבדלה הוא שבכניסת השבת מוסיף הקב"ה לכל יהודי נשמה יתירה המסייעת לו להתקדש ולהתעלות מתוך רוממות הרוח. לאחר צאת השבת מסתלקת הנשמה היתירה מהאדם, ונופלת עליו עצבות מסוימת בגין כך. הריח הטוב הוא פיצוי לנשמה, הוא מעניק לה תחליף לרוממות שחשה ביום השבת. הריח מקשר בין החומר לרוח, בין הקודש לחול.

8. הברכה השלישית על הנר, תכליתה להודות לה' על שהעניק לנו את האש, מקור האור והחום. אנו מברכים ברכה זו במוצאי שבת מכיוון שבמוצאי שבת הראשונה של הבריאה נטל אדם הראשון שתי אבני צור, היכה אותן זו בזו ויצר לראשונה את האש. 

9. מי שלא היה לו יין, או שלא הבדיל במוצאי שבת מסיבה אחרת, יכול להבדיל עד יום שלישי.

10. יש לומר את ההבדלה על היין, וגם מיץ ענבים כשר להבדלה. כאשר אין יין ניתן לעשות הבדלה גם על משקאות משכרים אחרים. מספר פוסקי הלכה התירו לאמרה אף על משקאות אחרים כדוגמת קפה וחלב, אך אין זה לכתחילה.

הרב עמנואל מזרחי מסביר את סגולתה של מצוות ההבדלה:
 

 

תגיות:הבדלהמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה