סוכות 2023

הרבנית חגית שירה: ארבע המילים

בדרכה המיוחדת, הרבנית חגית שירה מציגה את חג הסוכות מזווית נשית, מלמדת אותנו את סגולות החג ומכינה אותנו רוחנית לחג שדרכו מקבלים שפע רוחני וגשמי למכביר

בעיגול: הרבנית חגית שירה (צילום: shutterstock)בעיגול: הרבנית חגית שירה (צילום: shutterstock)
אא

"ושמחת בחגך..." חוץ מתכשיט ובגד חדש... מבישולים אין סופיים ותמרון בין הבית לסוכה ובין הסוכה לבית... מה מקומה של האישה בחג הנפלא הזה, חג הסוכות?

לגברים יש מצווה אדירה בסוכות - לנענע את ארבעת המינים. ולאישה? האישה יכולה מידי פעם לנענע, אך היא אינה מצווה וגם אינה מברכת  - אז מה תעשי?

נענעי את ארבע המילים שהם מילות הקסם של החג הזה, חג האסיף... שזרי את ארבעת המילים האלה בכל רגע בחג הסוכות – זה תפקידך – אישה, למשוך את חוט השמחה, האהבה והאחדות על פני בני משפחתך, ודרכו לאסוף שפע לכל השנה כולה. ארבע המילים, שמסמלות את החג המקסים הזה הן לשמוח,  לאהוב, להתאחד ולאסוף. על כך נלמד בהמשך.

 

"מלך ממית ומחיה ומצמיח ישועה..."

"מלך ממית ומחיה" – זה ראש השנה ויום הכיפורים. "ומצמיח ישועה" – זהו חג הסוכות.

סוכות זה החג שמצמיח אותך, שמטעין אותך לשנה שלמה, החג אשר עוטף אותך בביטחון ובאהבה אין סופית של ה'. הסוכה עוטפת והיא זכר לענני הכבוד שהיו עוטפים את עם ישראל במדבר.

אומר ה"שפת אמת", שרק לאחר יום הכיפורים, שבו נתקיים בנו "לפני ה' תטהרו", כשאנחנו כל כך נקיים ומכופרים, רק אז אנחנו יכולים לקלוט את ענני כבוד.

הגנה ושמירה- ענני הכבוד במדבר היו מגנים, מצילים ומורים את הדרך. כך הסוכה, מטעינה לך הגנה והצלה לכל השנה. יש סגולה לנשק את דפנות הסוכה ולומר: "סכותה לראשי ביום נשק", זה חלק מפסוק בתהילים, מי שעושה כך תהיה לה שמירה לכל השנה.

מורים את הדרך- ענני הכבוד היו מורים את הדרך לעם ישראל. כך הסוכה, היא דוגמית של השנה שלך. וגם: סוכה, על שם שסוכה ברוח הקודש.

 

אישה שמחה היא הקישוט היפה ביותר בסוכה

לשמוח – כותבים גורי האר"י הקדוש, שכל השמח וטוב לב בסוכות ולא יצטער כלל בחג הזה, יראה שנה מבורכת ויפה. לכל חג המהות שלו: פסח, כשיצאנו מעבדות לחרות נקרא "זמן חירותנו"; שבועות, החג בו קיבלנו את התורה נקרא "זמן מתן תורתנו"; וסוכות, נקרא "זמן שמחתנו". כל המהות של חג הסוכות, זה שמחה. סוכות זה רק בשמחה.

מבאר ה"שם משמואל": "יכולים ישראל להכין כולם סוכה בשווה אבל אין הסוכה קולטת את כולם בשווה", מה הכוונה, שיש אחד שהסוכה קולטת אותו ויש אחד שלא? כן, בדיוק כך! אז איך תדעי אם הסוכה קולטת אותך או לא? מי שמוצאת בסוכה קורת רוח, שמחה, נחת ושלווה - זה סימן שיש קליטה, ומי שלא מרגישה טוב בסוכה, זה סימן שאין קליטה. אז איך מחברים קליטה? מתחברים לסלקום? למירס או אולי לפלאפון? לא. את מתחברת לעצמך ולמה שיש לך ברוך ה', שמחה – זהו סוד הקליטה.

את חושבת שלשמוח זה כשהכל מושלם: כשחשבון הבנק בפלוס, ובנייך ובנותייך כשתילי זיתים, הבית מרווח, והבעל מפנק, מעריך, ואוהב. את מממשת את עצמך, והעבודה שלך נהדרת, את נראית נהדר והכל פשוט מושלם! בא לו חג הסוכות ואומר לך, צאי מביתך, מהמקום הבטוח שלך, מההרגלים שלך ותעברי דירה. לא לצימר, ולא לבית מלון חמישה כוכבים, אלא לדירת עראי, בית של קרשים ובדים, לא יציב ולא ממוזג, קצת יתושים וצפיפות, ותאורה לא מי יודע מה. ופשוט, היי שמחה. אין שלמות בעולם הזה. השמחה מעידה על עוצמת הקשר שלך עם הקדוש ברוך הוא. אומר ה': תראי לי שאת שמחה בי ובמצוות שלי, שאת שמחה שאני המלך שלך. ממש כמו זוג. איך יודעים כמה אהבה יש בבית? לפי איך ששמחים אחד בשני. כשיש שמחה, מתגברים על כל המכשולים ו"על כל פשעים תכסה אהבה".

סוכות, היי שמחה. סוכה מלאה קישוטים נוצצים, בדים יוקרתיים ואוכל מושקע, עם אישה בפרצוף חמוץ – לא שווה כלום! אישה שמחה, במאור פנים, היא הקישוט היפה ביותר לסוכה.

 

ארבעה מינים, ארבע בקשות על אהבה

לאהוב - אחד התפקידים של האישה הוא לאהוב. מארבעת המינים ניטען באהבה לכל השנה:

אתרוג – הוא כנגד הלב. וכנגד זה צריך לבקש: "ה' תן לי לב טוב, לב אוהב, שאדע לאהוב את עצמי, לקבל את עצמי, שתהיה לי היכולת להעניק אהבה לבן הזוג שלי ולילדי". לב של אישה זה משהו מיוחד, הוא יכול להכיל כל כך הרבה, ותמיד יש בו מקום. בבחירת האתרוג לא מתפשרים. בוחרים את האתרוג הכי יפה, הכי נקי, וככל שהוא יותר מושלם, הוא יותר מהודר. וכנגד זה צריך לבקש: "ה' תעזור לי שליבי גם יהיה נקי ומהודר".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

לולב – הלולב הוא כנגד עמוד השדרה. כנגד זה צריך לבקש: "ה' תן לי כוח עמידה חזק, ששום רוח לא תעיף אותי ותפיל את ליבי בקנאה, בשנאה, בעצבות וייאוש חס ושלום. שיהיה לי הכוח לאהוב את ילדיי כמות שהם".

הדס – להדס צורת עיניים. כנגד זה צריך לבקש: "ה', זכה אותי שאזכה להביט בעצמי ובבני משפחתי במבט אוהב (מכירות את המבטים שלכן? לפעמים הם מפחידים), שאראה את הטוב בעצמי ובאחרים – שעיניי ישדרו אהבה וחמלה וישגרו כוח". אין לכן מושג איזה כוח אדיר נותן מבט אוהב בילד (ובבעל).

ערבה – הערבה דומה לשפתיים. ובאמת, הקול הוא זה שמביע הכל! כנגד זה צריך לבקש: "ה' , שאוציא מליבי דיבורי אהבה וקולי יהיה נעים וערב, שאהיה אמא מתוקה ושלא אצרח ואכעס (ואבהיל את ילדי) שאביע דרך מיתרי הקול את האהבה הגדולה ביותר בעולם".

להתאחד- סוכות זה חג של קירבה ואחדות. מושג ה"אושפיזין" הוא בסיסי בחג הסוכות, בעצם הישיבה בסוכה, אנחנו מזמינים בלב שלם כל יהודי להתארח אצלנו. מי שמסתובבת בחג ברחובות הנכונים, יכולה לראות אנשים שעוברים ברוח חגיגית של אחדות, מסוכה לסוכה, מבקרים זה בסוכתו של זה, ובכל ערב מתאספים, רוקדים וחוגגים בצוותא. מאחר שכל הסוכות הן בדרך כלל פשוטות ודומות, היכולת "לנקר עיניים" בסוכה מפוארת כמעט ואינו קיים. וכך, במשך שבוע שלם, מושגות תחושות השוויון והאחווה. מעבר לכך, דפנות הסוכה העשויות בד דק, מרמזות לנו על כך שהמרחק בין האנשים קטן הרבה יותר מקירות בטון ודלתות פלדה.

בנוסף, כל אחד מהמינים מסמל סוג אחר של יהודי. כדי לקיים את המצווה, כל הארבעה צריכים לגעת זה בזה, ולהיות מאוחדים באגודה אחת. כשם שלא ניתן לקיים את המצווה ללא אחד מהם, כך גם כל השכבות המרכיבות את עם ישראל, וכל סוגי האנשים המצויים בו, משלימים איש את רעהו. לאתרוג יש טעם וריח. לפירות הדקל (שעליו גדל הלולב), יש טעם, אך אין להם ריח. ההדסים מפיקים ריח נעים, אך אין בהם טעם, ואילו ענפי הערבה הם חסרי טעם וריח כאחד. עם ישראל מאגד בתוכו סוגי אנשים שונים – עם טעם וריח או ריח לבד, בלי טעם וריח, או כאלה עם טעם בלבד. עם ישראל שלם ומושלם רק כשכולם מאוחדים. חכמי הקבלה רומזים לנו שראשי התיבות של ארבעת המינים הוא אעל"ה – "אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי" – בכדי לזכות לגאולה ולעלות לירושלים – חייבים אחדות.

לאסוף-  "חג האסיף תקופת השנה". סוכות, חג האסיף, זה הזמן לאסוף תקיפות לכל השנה. תקיפות בעבודת ה', תקיפות בקיום המצוות והמעשים, תקיפות במקום שצריך. לא להיות כל הזמן מרגרינה רכה, לדעת מה אני רוצה, ולעשות.

 

שבעת האושפיזין, שבע הטענות רוחניות

סוכות זה גם הזמן לאסוף כוחות, ושפע גשמי ורוחני לכל השנה. את זה נטעין לעצמנו דרך שבעת הרועים, הלא הם האושפיזין שלנו. חג הסוכות הוא מטען רב עוצמה, ובכל יום בסוכה מחכה לך רועה אחד, שיטעין אותך מכוחו ותכונותיו, מיופיו וברכותיו לכל השנה. על כך אני כותבת ממש בקצרה:

אברהם אבינו - ביום הראשון יקבל את פנייך אברהם אבינו. לא סתם הוא הראשון, כי הוא הראשון שהכיר את בוראו, הוא בנה לעצמו דרך חדשה למרות שינק מביתו וסביבתו עבודה זרה וטומאה. הוא עשה שינוי ולא הביט לאחור. לכן אברהם אבינו ייתן לך את הכוח לעשות שינוי, להיבנות מחדש, לא משנה איפה נולדת, איך גדלת או אילו משקעים יש לך – הטעיני את עצמך בכוח לדרך חדשה וטובה.

יצחק אבינו - "פחד יצחק" – הייתה לו נקודת פתיחה רוחנית נפלאה, והוא פחד לאבד אותה. גם את עכשיו, אחרי ימים נפלאים, ראש השנה וכיפור – עלייך להיטען בשמירה. יצחק זה הכוח לשמור על מה שיש לך וכבר השגת. למסור נפש על מה שכבר יש לי, כמו שמסר עצמו יצחק בעקידה, בשביל דרך האמת.

יעקב אבינו - "תתן אמת ליעקב" – אמת יש רק אחת. להיטען באמת, וללכת איתה עד הסוף. הוא חי במקום הכי שקרי, אצל לבן הרמאי, ולפעמים הוא יכל לעשות לעצמו היתרים. אבל הוא בחר ללכת באמת, וזכה לשנים עשר שבטי י-ה, כולם צדיקים כמו מלאכים, כולם קדושי עליון. איך זוכים לזרע ברך ה'? כשהאמת היא נר לרגלייך.

משה רבנו - משה נתן לנו את התורה הקדושה. צריך להבין יקירות, כי התורה היא הדבר החשוב ביותר בעולם. היא המשובחת בסחורות והיפה במתנות. התורה מגנה ומצילה. להיטען בכוח התורה, שאעריך את התורה שאדע ערכה, שאזכה לשלוח את הבעל לעוד שיעור ושילדיי, יהיה חשקם בתורה.

אהרון הכהן – אהרון מסמל יופי, הוד, כבוד ושלום – בתיהם של הכוהנים היו זוהרים ויפים ובגדיהם היו מרהיבי עין – שאזכה ליופי הזה... יופי יהודי – אישה צריכה להיות צנועה וגם יפה ואין כאן שום סתירה... דווקא הצניעות היא כל כך יפה – היי מכובדת ומטופחת וקדשי שם שמים – היופי הזה הוא סגולה לשלום – "אישה נאה ודירה נאה וכלים נאים מרחיבים דעתו של אדם" – כשהדעת רחבה לא רבים ולא מתעסקים בקטנות – הטעיני את כוח היופי והשלום... בית מטופח וחיוך על הפנים.

יוסף הצדיק – כתוב שכאשר יוסף היה בבית פוטיפר היה עובד בפרך, משפשף ומכבס, שוטף ומקרצף... וכשהיה עובד היה מתפלל – ה' תעשה שהשפשוף יצא נקי... שהכביסה שאני מכבס עכשיו תהיה מבריקה ולבנה... שהחלון יהיה נוצץ ו... שהבוס שלי יהיה מרוצה ממני... שכל מה שאעשה אעשה מושלם... בכה והתפלל, התפלל ובכה עד שעלה לגדולה... להיטען בכוח לעשות הכל מושלם ובכל מקום שאת נמצאת – היי שם!! יוסף הצדיק שעמד בניסיון של אשת פוטיפר מטעין בך את הכוח לעמידה בניסיונות החיים.

אחרון חביב – דוד המלך – דוד המלך מטעין בך את היכולת להלל תמיד בכל מצב ובכל שלב!!! דוד צמח ועלה למלכות מתוך ניסיונות – לספר את סיפורו של דוד... אני מזמינה לסוכתי הקטנה (בצפת) את כל שכנותיי (וכולן מוזמנות) בליל הושענא רבה – אני מספרת את סיפור של דוד ואנחנו מסיימות יחד שלושה ספרי תהילים.  יום זה הוא יום החיתום – להרבות בתהילים.

 

ולסיום, כמה סגולות ומנהגים לחג הסוכות

* כבוד לסוכה - לכבד את הסוכה מאוד, לא להשאיר בה כלים מלוכלכים ואשפה , זה ביזיון לסוכה.

* הישיבה בסוכה - חז"ל משבחים את מי שיושב בסוכה, ולא מתרוצץ בכל מיני טיולים – זה לא הזמן. במקום זה, מומלץ להשקיע בארוחות החג וחול המועד ולשבת כמה שיותר בסוכה.

* אריכות ימים - הסוכה היא סגולה לאריכות ימים. "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות", אזרח בגימטרייה – 216, גבורה בגימטרייה 216 – "אם בגבורות שמונים שנה".

*  כפרה - הסוכה מכפרת ומונעת גלות.

* זרע קודש - הסוכה היא סגולה לזרע קודש, להיפקד בילדים למי שלא מצליחה להיפקד.

* נגד מחלוקות - מי שיש לו חלילה מחלוקת, ילמד מסכת סוכה בתוך הסוכה (נשים יכולות רק לקרוא).

* סגולה לפרנסה – סוכות זה זמן לבקש על הפרנסה ולאסוף פרנסה לכל השנה.

* סגולה יפה – לתלות שמן זית בסוכה ולהשאירו עד סוף החג ולהשתמש בו להדלקת נרות חנוכה -  כמו"כ מי שרוצה ישועה תתלה בקבוק יין סגור בסוכה ותשמור אותו לשמחות – יין לחנוכת בית, יין לברית, ולכל דבר.

* הושענא רבה –  זהו יום החיתום, עדיין השער פתוח, ולכן מומלץ לקרוא ספר תהילים שלם ולבקש.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

* סגולה לשמירה - כדאי לנשק את דפנות הסוכה ולומר "סכותה לראשי ביום נשק" – סגולה להגנה ולשמירה.

* סגולה לאמונה – הסוכה נקראת גם "צל האמונה" ("צילא דמהימנותא", בארמית), לכן מי שיש לה בעיות באמונה שתדבר עם ה' בסוכה.

* סגולה לרפואה - בזכות קיום מצות סוכה, זוכה להיפטר מכל המחלות והייסורין. שנאמר "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ". ורמז לדבר בדברי חז"ל (סוכה כ"ה, ב'): "המצטער פטור מן הסוכה". ופירשו בדרך רמז: המצטער – נפטר מצערו על ידי הסוכה.

* סגולה לחכמה - על ידי מצות סוכה, זוכה האדם להשגת הדעת ולחכמה. כמו שנאמר: "למען ידעו דורותיכם". והכוונה, שעל ידי הדעת, יבין כיצד עליו לעבוד את הבורא יתברך. 

* סגולה לשינה שאינה בקדושה - שינה בסוכה מכפרת למי שלא ישן במשך השנה בקדושה. 

* סגולה ללידה קלה - לאחר שמחת תורה, כדאי לנשים בהריון לנשוך את הפיטם של האתרוג, וזוהי סגולה ללידה קלה.

* סגולה לשמחת תורה - לשמוח בתורה. ככל שתפריחי יותר נשיקות לספר התורה,  ותשמחי יותר עם התורה - תזכי לפרנסה, בנים, שמחה , זיווג, נחת וברכה לכל השנה. הגאון ר' חיים פלאג'י כותב שמאוד חשוב להיזהר בתפילות שמיני עצרת – שמחת תורה "כי אין בכל אלו הימים יום רצון לה', לשמוע ה' תפילתו בכל מה דבעי כיום הזה"... חשוב מאוד לסיים ספר תהילים ביום הזה (ר' מרדכי מנדבורנא) . הבעל שם טוב הקדוש אמר שמי שיכוון בתפילת היום הזה – תפילתו תהיה בכוונה כל השנה.

* הקפות – הרבי הריי"ץ אומר כי בכל רגע מההקפות, אפשר לדלות ולמלאת דליים וחביות של השפעות בגשמיות ורוחניות. גם היסוד ושורש העבודה כותב: "כל הזהיר בשמחה של תורה ביום הזה, בטוח שלא יפסוק תורה מזרעו...".

ונסיים בברכת חג שמח לכל בית ישראל!

תגיות:סוכותהרבנית חגית שירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה