בריאות ותזונה

מחקר חדש: ממתיקים מלאכותיים אחראים לסוכרת

חוקרים גילו את המניע האמיתי למחלת הסוכרת: הממתיק המלאכותי, הנפוץ כל כך במשקאות דיאטטיים, חטיפי אנרגיה 'בריאים' ועוד. הקץ לפרדוקס

אא

בדור רווי מזונות מעובדים כשלנו, כמעט כולנו מודעים להשלכות ההרסניות שעלולות לנבוע מצריכת יתר של מזון תעשייתי ממותק – השמנת יתר, סוכרת, לחץ דם לא מאוזן ועוד מחלות שונות ומשונות. לפיכך, גם אם איננו נמנים על ציבור האנשים בעלי משקל עודף, רובנו מנסים להתרחק כמה שניתן מאותם מאכלים, ומעדיפים לצרוך מוצרים חליפיים כמו סוכר חום, אספרטיים ודומיו - על פני אלו הרגילים, בתחושה שכך נוכל לשמור על בריאותנו.

אולם, ממחקר חדש שנעשה לאחרונה במכון ויצמן, וזכה לפרסום בכתב העת המדעי היוקרתי 'NATURE', עולים ממצאים הפוכים לגמרי - שמהווים אנטיתזה לתחושה זו. מסתבר שאותם מזונות דיאטטיים שמכילים בהם תחליפי סוכר כימיים - הם האויב מספר אחת שלנו, שדואג לא רק להשמנת יתר (שהיא כשלעצמה מסוכנת) אלא אף מגביר את הסיכוי ללקות בסוכרת.  

"הצריכה הנרחבת של ממתיקים מלאכותיים במשקאות ובמאכלים, עלולה לגרום להשמנת יתר ואפילו לתחלואה בסוכרת", אומר ד"ר ערן אלינב מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן, העומד בראש המחקר ביחד עם פרופ' ערן סגל, מהמחלקה למדעי המחשב ולמתמטיקה שימושית. סוכרת נגרמת כאשר הגוף שלנו מתמלא בכמות גדולה מדי של סוכר שהוא אינו מצליח לפרק. מצב זה מתקרא בעגה המקצועית 'אי סבילות גלוקוז'. מי אחראי לפירוק הסוכרים הללו? החיידקים שנמצאים במעיים שלנו. אז למה הם לא מצליחים לפרק, אתם שואלים? שאלה טובה.

להלן ההסבר: נמצא כי לאותם חיידקי מעיים ישנה מערכת חיישנים די מפותחת, שמזהה את החומרים שהיא מפרקת די בקלות. אולם עם כל התחכום שלה, כשהיא אינה מצליחה לזהות חומר מסוים - היא פשוט לא מפרקת אותו. הממתיקים המלאכותיים הוא אחד מאותם חומרים כאלה,וכאן בעצם נוצר השיבוש בתהליך פירוק המזון שיש אצל כל אדם אחר, בריא.

"ראינו שאכן חשיפה לממתיקים מלאכותיים מביאה לשינויים משמעותיים באוכלוסייה של חיידקי המעיים ובתפקודם, כולל בפעילויות המוכרות וידועות כגורמות לנטייה להשמנה, לסוכרת ולתסמונת המטבולית – הן בבעלי חיים והן בבני אדם", מסביר ד"ר אלינב.

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה