כשרות

שום דבר: כל הדברים שלא ידעתם על כשרות השום

לפעמים שיניים מושלמות מסתירות חניכיים בעייתיות. גם שיני השום מחפות בצורה מושלמת על הספארי הרוחש מתחת וכשהבצל מסתיר גם הוא אורחים בגלדיו, החגיגה מושלמת. קילוף מונע דמעות

אא

באחד הימים התגלגלה לפתחנו שאלה שתחילה הייתה נשמעת קצת מוזרה, וזה תוכנה - האם מותר להניח ראש של שום שלם (יבש) כשהוא עם קליפתו בתוך החמין של שבת? האם יש בזה איזה שהוא חשש כשרות? בעוד אנו מנסים "לעכל" את השאלה, הרהרנו בקול "מי מבשל כזה דבר", ואז נזכרנו, בעצם שום או בצל שלמים בתוך החמין זה המאכל של שבת בעדות מסוימות בפרט, ובכלל הרי יש גם את תקנת עזרא לאכול שום מבושל בשבת.

כמובן, לענות על שאלה מסוג זה אי אפשר לפני שעורכים בדיקה מעשית. לפיכך נבחר ראש שום, ולא סתם ראש שום, אלא מאותם ראשי שום הנמכרים כשהם ארוזים בקפידה בתוך שקיק רשת, ומראהו לבן ובוהק ללא כל רבב, אשר במבט חיצוני לא היה נראה מושלם ממנו. נשטף השום שטיפה חיצונית כשהוא סגור ביו שיניו. לאחר השטיפה נפתח ונקלף השום על כל חלקיו והונח לשטיפה חוזרת בתוך קערת מים. אתם יודעים מה נמצא לאחר שסיננו את המים במסננת (כמו של קמח)? ממש לא יאמן! כשישים חרקים מזן בעייתי ביותר שקשה לזהות אותם מחמת צבעם השקוף, ובשמם המקצועי נקראים "קרדית" השום והבצל.

קרדית השום והבצל, ממשפחת העכבישים – הנו אחד המזיקים בעלי כושר הישרדות גבוה מאוד, שמצע הגידול שלו נמצא במקומות שבהם יש לחות, והוא מצוי מאוד במקומות שיש בהם פטריות או קרקע פורייה. בואו נרחיב מעט: החרקים וכל הזוחלים הנמצאים במזון מחולקים בעיקר לשתי קטגוריות, האחת - מזיקי השטח - כל אותם חרקים וזוחלים שמתפתחים או באים לגידולים בעודם מחוברים לקרקע, והמוכרים שבהם אלו כל התריפסים המצויים בחסה בכרוב וכדו'. והשנייה - מזיקי המחסן - כל אותם חרקים וזחלים שמתפתחים או באים למזון בזמן האחסון, ככל סוגי העש וכדו'. בדרך כלל במזון מיובש מזיקי השטח אינם שורדים את תנאי הייבוש ומתים ובוודאי לא מתפתחים בזמן האחסון (להזכירכם - גם תולעת מתה אסורה בהחלט).     

בשונה מכל מזיקי המחסן, "הקרדית" לא רק שמסתדרת יפה עם היובש אלא אף מתפתחת שם, ומוצאת לה מקומות מסתור בינות לשיני השום או בין שכבות הקליפה היבשה של השום או הבצל, ואף מעזה לכבוש בעלות על שטחים לא לה, ולהשתלט על עוד סוגי מזון – צרה כשרותית שמתרגשת ובאה בעידן הכפר הגלובלי שכל סוגי המזון עם מזיקיהם מיובאים מכל העולם, ומפתחים לנו כאן בארצנו הקדושה זנים חדשים של מזיקי מזון שלא היו מוכרים לנו עד עתה.

המלצה - אל תוותרו על תקנת עזרא לאכול שום מבושל בשבת, רק הקפידו להשתמש בו לאחר שנקלף היטב מכל שכבותיו ונשטף היטב. ואם אתם רוצים להניח אותו כך במקרר כשהוא קלוף, השאירו לו את הזקן שיש לו בראשו, כך תצאו מהאיסור משום סכנה לאכול שום או בצל שנשארו קלופים כל הלילה.

תגיות:כשרותשום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה