פרשת תרומה

סוד המשכן

הארון מסמל את חכמת התורה. בחכמת התורה, ולהבדיל גם בשאר סוגי החכמות, אדם תמיד צריך להרגיש שהוא חסר, ולהסתכל על מי שלמעלה ממנו; הרב משה שינפלד על סודות המשכן

אא

"וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים, אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ" (שמות כה, י).

למעלה מארבע מאות פסוקים מתארים את בניית המשכן וכליו (בפרשה זו ובשאר הפרשות העוסקות בעניין).

האם פרשה זו רלוונטית לתקופתנו ולחיינו היומיומיים? אין ספק שהתשובה חיובית. הזכרנו פעמים רבות שהתורה היא מלשון הוראה, וכל פסוק אקטואלי לכל תקופה ולכל אדם.

נביא דוגמא אחת מדבריו הנפלאים של ה'כלי יקר' (פרק כה, י).

במשכן היו שלושה כלים מרכזיים – ארון העדות, שולחן ומזבח. כל כלי מסמל משהו אחר. הארון מסמל את התורה, שהרי בתוך הארון היו לוחות הברית. השולחן עם לחם הפנים שעליו - מסמל שפע ועשירות. המזבח שעליו הקריבו קרבנות והקטירו קטורת כדי לכפר על מעשי האדם - מסמל את שלמותו הרוחנית של האדם.

המעיין בפסוקים יראה דבר מעניין.

מידות הארון כולן אינן שלמות – "וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים, אַמָּתַיִם (שתי אמות) וָחֵצִי אָרְכּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ" (שמות כה, י) – הכל חצוי.

מידות השולחן, חלקן שלמות וחלקן חצויות – "וְעָשִׂיתָ שֻׁלְחָן עֲצֵי שִׁטִּים, אַמָּתַיִם אָרְכּוֹ וְאַמָּה רָחְבּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ" (שמות כה, כג) – האורך והרוחב הם במידות שלמות, אולם הגובה חצוי.

מידות המזבח כולן שלמות – "וְעָשִׂיתָ אֶת הַמִּזְבֵּחַ עֲצֵי שִׁטִּים, חָמֵשׁ אַמּוֹת אֹרֶךְ וְחָמֵשׁ אַמּוֹת רֹחַב, רָבוּעַ יִהְיֶה" (שמות כז, א).

האם זה במקרה? וודאי שלא! יש משמעות נפלאה לעניין.

הארון מסמל את חכמת התורה. בחכמת התורה, ולהבדיל גם בשאר סוגי החכמות, אדם תמיד צריך  להרגיש שהוא חסר, ולהסתכל על מי שלמעלה ממנו. אם אדם רוצה ללמוד ולהתקדם בחכמה, הוא חייב להרגיש שחסר לו עוד מידע, ידיעותיו אינן שלמות. מי שחושב שהוא יודע הכל, לא מסוגל ללמוד מאומה, שהרי הוא יודע-כל. לכן מידות הארון חצויות, להורות לאדם, שתמיד ירגיש שהוא עדיין חצוי וכך ירצה להוסיף ולהשתלם בחכמה.

השולחן מרמז על עשירות ועל שפע חומרי, ולכן מידותיו חלקן שבורות וחלקן שלמות. המידות השלמות מלמדות אותנו שביחס לממון אדם צריך להרגיש שלם – יש לי את כל מה שאני צריך. איזהו עשיר - השמח בחלקו.

המידות השבורות מלמדות את הצד השני של המטבע. גם אם אדם זכה לעשירות – כדי שהעשירות לא תפעל לרעתו, הוא צריך "לשבור" קצת משלו ולהעניק לאחרים שאין להם. גם כלפי עצמו, כדאי מאוד שלא ישלים את כל תאוותיו באופן תמידי, אלא יחנך את עצמו להסתפקות במועט, להרגיש קצת חסר.

המזבח – מידותיו שלמות. תפקיד המזבח לרומם את האדם ברוחניות, ולכפר על הנפש החוטאת. ברוחניות ובמידות טובות אדם צריך לשאוף לשלמות מלאה.

הנה לנו דוגמא נוספת, לרלוונטיות ולאקטואליות של פסוקי התורה. גם מתיאור "יבש" של מידות הכלים במשכן, שנבנה לפני 3,000 שנה, אנו יכולים ללמוד על החיים שלנו, להחכים וליישם.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת תרומה – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת תרומה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה