חדשות בארץ

הפרות סדר אלימות בגבול הרצועה, נמשך טרור בלוני התבערה

ג'ייסון גרינבלט נגד החמאס, הפגנה בכיכר רבין נגד חוק הלאום, ומחריף המשבר בין ארצות הברית לטורקיה. כל מה שחשוב לדעת

אא

בטחוני

כ- 9,000 פלסטינים השתתפו אתמול בהפרות סדר אלימות בחמישה מוקדים לאורך גדר הגבול בין רצועת עזה לישראל. הם השליכו בקבוקי תבערה ומטענים, יידו אבנים לעבר החיילים והבעירו צמיגים בסמוך לגדר. כוחות צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. על פי דיווחים מהרצועה, שלושה פלסטינים נהרגו ולמעלה מ- 300 נפצעו.

בנוסף לכך, כוח צה״ל זיהה נסיון לחדור את גדר המערכת וחזרה מיידית לשטח הרצועה. מספר מחבלים השליכו רימון לעבר כוח צה"ל בצפון רצועת עזה, לא היו נפגעים בקרב החיילים. בתגובה, טנק של צה״ל תקף עמדה של החמאס בצפון הרצועה.

טרור ההצתות מרצועת עזה נמשך גם במהלך סוף השבוע. על פי נתוני גורמי הכבאות, תשע שריפות פרצו אתמול בעוטף עזה כתוצאה משיגור בלוני תבערה. היום טיפלו לוחמי האש בחמש שריפות. הושגה שליטה בכל מוקדי האש.

בלון תבערה התגלה היום סמוך לחדר אוכל ביישוב במועצה האזורית אשכול. חבלנים נטרלו אותו ללא פגע. עפיפון תבערה פגע בקו מתח גבוה באזור קיבוץ סופה וגרם להפסקת חשמל באזור.

כלי טיס של חיל האוויר תקף היום חוליית מחבלים בצפון רצועת עזה שעסקה בשיגור בלוני תבערה לעבר יישובי העוטף.

החמאס עצר פעילים סלפים ברצועה, בחשד שהם אחראים לשיגור טיל הגראד ביום חמישי לעבר באר שבע. אחרי שיגור הטיל ישראל הגיבה במיטוט בניין רב קומות במערב העיר עזה ששימש כמפקדה עבור מנגנון בטחון הפנים של החמאס. החמאס הכחיש כבר באותו יום כי הוא העומד מאחורי שיגור הטיל וטען כי ארגון סלפי סורר הוא שביצע את הפעולה.

משט נוסף של סירות יצא אחרי הצהריים מרצועת עזה, כדי למחות על הסגר המוטל על הרצועה. הסירות התקרבו לגבול הימי הצפוני של ישראל, חיל הים ירה באוויר ובקרבת הסירות, והן חזרו לרצועה. מצה"ל נמסר כי משתתפי המשט השליכו צמיגים בוערים והציתו מצוף ימי. הפלסטינים טוענים כי לפחות פלסטיני אחד נפצע.

ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית למזרח התיכון, מאשים את החמאס ברצון לגרום "הרס ללא הבחנה" לישראל ובפגיעה נרחבת בתושבי הרצועה. בטור מיוחד שכתב עבור רשת CNN, קרא גרינבלט לפלסטינים ולישראל להתאחד ולשתף פעולה נגד "האיום המשותף" המכוון נגדם - החמאס.

 

בארץ

שבוע בדיוק לאחר ההפגנה בכיכר רבין בתמיכה בעדה הדרוזית ונגד חוק הלאום, אלפי אנשים השתתפו הערב באותו מקום בהפגנה נגד החוק. ההפגנה נערכה ביוזמת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, והשתתפו בה ארגוני שמאל. למרות בקשת מארגני ההפגנה להימנע מהנפת דגלי פלסטין, הדגלים הונפו גם הונפו על ידי המפגינים, תוך כדי קריאות "ברוח, בדם נפדה אותך פלסטין".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפני שעה קלה בחשבון הטוויטר שלו על ההפגנה. הוא צירף לציוץ תיעוד קצר מהעצרת עם דגלי פלסטין ושירת "ברוח, בדם" וכתב: "אין עדות טובה יותר לנחיצותו של חוק הלאום. אנו נמשיך להניף את דגל ישראל בגאון ולשיר את התקווה בגאווה גדולה". 

 

בעולם

מחריף המשבר בין ארצות הברית וטורקיה: רג'פ טאיפ ארדואן מאשים את ארצות הברית בבגידה בשותפות האסטרטגית בת 60 השנים בין שתי המדינות. האשמתו של ארדואן באה בטור שכתב עבור העיתון "ניו יורק טיימס", שפורסם היום. ארדואן איים כי אם לא יחול שינוי במדיניותה של ארצות הברית – טורקיה תחפש חלופות לשותפות.

"שתי המדינות שלנו עמדו כתף אל כתף נגד אתגרים משותפים במהלך המלחמה הקרה ולאחריה", כתב ארדואן. "במשך השנים, טורקיה נחלצה לעזרתה של ארצות הברית, כל פעם שהיה בכך צורך... אך למרות זאת, ארצות הברית נכשלה פעם אחר פעם להבין ולכבד את דאגות העם הטורקי. ובשנים האחרונות, השותפות בינינו עמדה למבחנים רבים כתוצאה מחילוקי דעות. לצערנו, המאמצים שלנו לשנות מסלול זה לא הניבו פרי. אלא אם ארצות הברית תתחיל לכבד את ריבונותה של טורקיה ותוכיח שהיא מבינה את הסכנות שעומדות בפני האומה שלנו – שותפות זו עלולה להיות בסכנה".

דבריו החריפים של ארדואן באו בעקבות הודעתו אתמול של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הכפלת מכסי המגן על ייבוא פלדה ואלומיניום מטורקיה. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ כי "הלירה הטורקית צונחת במהירות מול הדולר החזק מאוד שלנו!". הוא הודיע כי שיעור המכס על ייבוא פלדה יעמוד על 50%, בעוד על ייבוא אלומיניום יוטל מכס של 20%: "היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בזמן הנוכחי!", הוסיף.

הודעתו של טראמפ הביאה להתרסקותה של הלירה הטורקית בשיעור של 19%. ארדואן הגיב בקריאה לאזרחים ש"לא לדאוג כלל" ואמר כי טורקיה תנצח את "המלחמה הכלכלית" המתנהלת נגדה: "להם יש את הדולרים שלהם, לנו יש את העם שלנו, את אללה. אנחנו עובדים קשה. ראו איפה היינו לפני 16 שנה ואיפה אנחנו עכשיו".

היחסים בין ארצות הברית וטורקיה חוו בשנים האחרונות מהמורות רבות. הרקע למשבר הנוכחי הוא דרישתה התקיפה של ארצות הברית מטורקיה לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, שנעצר לפני קרוב לשנתיים בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה שהתרחש בטורקיה ביולי 2016. ברונסון שוחרר בחודש שעבר למעצר בית, לאחר קרוב לשנתיים בהם היה כלוא, אך טורקיה מסרבת לאפשר לו לעזוב את שטחה. הממשל האמריקני הטיל בשבוע שעבר סנקציות כלכליות על שרי המשפטים והפנים של טורקיה, וארדואן הגיב בהטלת סנקציות מקבילות על שר הפנים והתובע הכללי של ארצות הברית.

ארצות הברית חשפה היום כי איראן ביצעה ניסוי בטיל בליסטי. כך מסרו גורמים רשמיים לערוץ "פוקס". הניסוי נערך בשבוע שעבר, במהלך התרגיל הימי הרחב שערכה איראן במצר הורמוז, מספר ימים לפני כניסת הסנקציות האמריקניות עליה לתוקף.

תגיות:ארדואןדונלד טראמפג'ייסון גרינבלט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה