חדשות בעולם

ארצות הברית הטילה סנקציות על טורקיה, הלירה הטורקית צנחה לשפל חדש

בית משפט בטורקיה החליט להשאיר במעצר את האזרח האמריקני אנדרו ברונסון. הממשל האמריקני הגיב בהטלת סנקציות על שרי המשפטים והפנים של טורקיה

טראמפ וארדואן בפגישתם בפסגת נאט"ו בבריסל, 11 ביולי (קרדיט: שאטרסטוק)טראמפ וארדואן בפגישתם בפסגת נאט"ו בבריסל, 11 ביולי (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

הממשל האמריקני הודיע אתמול (רביעי) על הטלת סנקציות כלכליות על שרי המשפטים והפנים של טורקיה.

היחסים בין ארצות הברית וטורקיה חוו בשנים האחרונות מהמורות רבות. הצעד הנוכחי של הממשל בא בעקבות סירובה של טורקיה לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, המוחזק במעצר. ברונסון, המתגורר בטורקיה למעלה מעשרים שנה, נעצר לפני קרוב לשנתיים: הוא מואשם בקשר עם ארגונו של איש הדת הטורקי פתהוללה גולן, שהמשטר הטורקי מגדירו כארגון טרור ומחשיבו כאחראי לנסיון ההפיכה הכושל שהתרחש במדינה ביולי 2016.

על פי דיווחים בתקשורת האמריקנית, שהסתמכו על גורמים בממשל, ברונסון היה אמור להשתחרר בעסקה סיבובית שנרקמה בין ארצות הברית וטורקיה. מתווה העסקה כלל הסכמה ישראלית לשחרורה של אברו אוזקאן, אזרחית טורקיה בת 27 שהואשמה במעורבות בהעברת כספים לחמאס ונעצרה בחודש יוני עם נחיתתה בנמל התעופה בן גוריון. ישראל נענתה לבקשתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושחררה בשבוע שעבר את אוזקאן. בתמורה לכך, טורקיה הייתה אמורה לשחרר את ברונסון, אך זו לא מילאה את חלקה בעסקה: ברונסון שוחרר אמנם למעצר בית לאחר 21 חודשים בהם שהה בכלא, אך טורקיה סירבה לאפשר לו לצאת את שטחה ולחזור לארצות הברית.

בתגובה, קרא טראמפ לטורקיה –  בציוץ בחשבון הטוויטר שלו בשבוע שעבר - לשחרר את ברונסון לאלתר, ואיים כי יטיל עליה "סנקציות גדולות". נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר בתגובה כי אנקרה לא תיכנע ל"שפת האיומים" של ארצות הברית. הוא הכחיש את דבר קיומה של עסקה עם ארצות הברית וישראל לשחרורו של ברונסון ואמר כי מערכת המשפט הטורקית נהנית מעצמאות והיא זו שתכריע בסוגיה.

שלשום דחה בית משפט טורקי את ערעורו של ברונסון על מעצר הבית בו הוא נתון. הממשל, כאמור, הגיב בהטלת סנקציות. בהודעה שנמסרה על ידי שר האוצר של ארצות הברית, סטיב מנוצ'ין, נאמר כי "המעצר הבלתי צודק של ברונסון והמשך ההליכים המשפטיים נגדו בטורקיה אינם מקובלים" וכי "הנשיא טראמפ הבהיר שארצות הברית מצפה לשחרורו המיידי". דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, הבהירה כי הסנקציות כוללות את הקפאת הנכסים בארצות הברית השייכים לשר המשפטים הטורקי, עבדול המיט גול, ולשר הפנים הטורקי סולימאן סוילו, וזאת בשל התפקיד המרכזי שהם ממלאים בהחזקתו של ברונסון במעצר.

השווקים הפיננסיים בטורקיה הגיבו בעצבנות רבה לסנקציות האמריקניות. בחודשים האחרונים הכלכלה הטורקית מקרטעת ממילא: מתחילת השנה איבדה הלירה הטורקית כ- 20% מערכה, הגרעון במאזן התשלומים החריף והאינפלציה הגיעה לערכים דו-ספרתיים. הסנקציות החדשות הוסיפו לחששותיהם של המשקיעים: הלירה הטורקית צנחה לשפל חדש ונסחרה סביב הערך הפסיכולוגי של 5 לירות טורקיות לדולר, והבורסה הוסיפה לרדת והשלימה ירידה של כ- 18% מאז תחילת השנה. מחירי אגרות החוב הממשלתיות של טורקיה המשיכו לרדת והתשואות עליהן זינקו.

תגיות:ארדואןסנקציותדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה