בריאות ותזונה

"יום ללא עישון" – כל מה שצריך לדעת על הפסקת עישון

כמה פעמים בחייכם אמרתם לעצמכם: "היום אני מפסיק לעשן וזו הסיגריה האחרונה שלי", אבל בסוף משהו קרה והמשכתם לעשן כרגיל? ד"ר מיכאל ויינפאס עושה סדר במיתוסים הנפוצים על הפסקת העישון

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כמה פעמים בחייכם אמרתם לעצמכם: "היום אני מפסיק לעשן וזו הסיגריה האחרונה שלי", אבל בסוף משהו קרה והמשכתם לעשן כרגיל? כידוע, נזקי העישון חמורים, וכמעט כל מעשן מכיר ומודע אליהם, אך גם הקושי בהפסקת העישון הוא דבר אשר מוכר לאנשים אשר מעוניינים להיגמל. כמו כן, מעל ל-50% מהמעשנים מעוניינים לחדול ממנהג זה. לקראת "יום ללא עישון" המתקיים היום, ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה, רופא סוכרת והרבליסט קליני, עושה סדר במיתוסים סביב הפסקת העישון. האם באמת כל אחד יכול להפסיק ברגע שהוא מעוניין? האם סיגריה "לייט" מזיקה פחות מסיגריות רגילות? והאם חייבים לעלות במשקל בתהליך הפסקת העישון?

 

הסיגריות לא שולטות בי, ברגע שארצה אני פשוט אפסיק – לא נכון

אמנם העובדה כי האדם מעוניין להפסיק לעשן היא הכרחית בתהליך הגמילה, אך בפועל רק 3-5 מתוך קבוצה של מאה מעשנים שמנסים להפסיק לעשן לבד מצליחים להתמיד בכך לאורך זמן. מה שאפשר ללמוד מכך הוא שהדבר הוא לא פשוט כל כך כמו שחושבים. היגמלות מעישון מורכבת מכמה קשיים: אחד מהם הוא הקושי הפיזי בהתמכרות לניקוטין והשני הוא שינוי הרגלי חיים. דרך יעילה לפתרון בעיות אלו היא קביעת תור אצל רופא המשפחה, אשר יכול לסייע לאדם להתאים עבורו את הדרך הטובה ביותר.


קשה לי מאוד להרגיש תחושת שלווה בלי סיגריה – לא מדויק

אחת הסיבות העיקריות שגורמות למעשנים לחוש שלווה בעת העישון היא ההתמכרות לסיגריות ולניקוטין. הניקוטין מגיע למוח תוך 5-10 שניות מרגע השאיפה הראשונה של הסיגריה. קשירת הניקוטין לרצפטור במוח גורמת לשחרור דופמין (האחראי על תחושת ההנאה והרוגע מהסיגריה) ברמה גבוהה מאד. בין סיגריה לסיגריה רמות הדופמין יורדות, דבר הגורם למעשן לסבול תסמיני גמילה שכוללים לחץ, אי שקט, חוסר ריכוז וצורך בסיגריה הבאה. המעשן מרגיש טוב יותר לאחר הסיגריה, מכוון שהסיגריה מטפלת בתסמיני הגמילה. בנוסף, ההרגל שהפך את הסגריה ל"תרופת ההרגעה" גורם למעשן תחושה שהוא לא יכול בלעדיה ומתקשה למצוא פתרון יעיל אחר. הדרך היחידה להשתחרר ממעגל האשליה היא להפסיק לעשן לתמיד, בתהליך מובנה היטב. אנשים לא מעשנים הם הרבה יותר רגועים ומאושרים.

 

הפסקת העישון גורמת לעלייה במשקל– לא מדויק

ישנה אמירה חברתית רווחת הטוענת כי אדם אשר מפסיק לעשן לרוב עולה עלייה משמעותית במשקל. גופו של האדם אשר נגמל מעישון עובר שינויים פיזיים רבים, כמו: חוש הטעם והריח משתפרים, על כן האוכל טעים יותר, חילוף החומרים מואט והמחסור בסיגריה בפה גורם לאדם לרצות לאכול יותר. עלייה במשקל יכולה להיות תופעת לוואי לא נעימה, אך ניתן לאחר מכן להתמקד בטיפול בהשמנה.

 

אם אפסיק הפסקה דרסטית יהיה לי קשה, הפסקה הדרגתית תהיה קלה יותר – לא מדויק

הפסקת עישון יכולה להיעשות בהדרגה או באופן חד – כל מעשן מוזמן לבחור את השיטה המתאימה לו, בהתאם לניסיונות קודמים, שינויי התנהגות אחרים בחייו ואופיו, ובלבד שיעשה זאת באופן מבוקר, עם סיוע מקצועי. במידה והחלטת להיגמל מעישון, קבע לך יום הפסקת עישון ותעמוד בו. אם קשה לך, מומלץ לגשת לרופא המשפחה ולהתייעץ איתו על הדרכים המוצעות היום להפסקת עישון.

 

הדרך הכי יעילה להפסקת עישון היא לבד, בשיטת ה-Cold Turkey – לא נכון

רוב המעשנים ניסו בעבר להפסיק לעשן בין חמש לשבע פעמים במהלך חייהם עד שהגיעו להצלחה. אחת הסיבות העיקריות לחוסר ההצלחה שלהם בתחילה הוא העובדה שהם לא עושים זאת באמצעות עזרה. כפי שצוין לעיל, רק 3-5% יצליחו להפסיק לעשן ללא טיפול תרופתי או תמיכה התנהגותית. ניסיון להיגמל מעישון ללא טיפול תרופתי היא דבר קשה ולא פשוט כלל, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רגשית. חלק מתופעות הלוואי הנפוצות במקרים כאלו הן עצירות, עצבנות, פגיעה בריכוז ובעיקר חשק עז לעשן שמלווה אותך לאורך כל התהליך. ללא ספק, כיום, הדרך שהוכחה ויעילה ביותר היא שילוב של טיפול תרופתי והתנהגותי. ניתן ומומלץ להיעזר ברופא המשפחה על מנת שיתאים עבורך את הטיפול הטוב ביותר.

 

הפחתה של כמות הסיגריות ל-1-5 סיגריות ביום, יעילה כמו הפסקת עישון – לא נכון

שניים מתוך שלושה מעשנים בישראל מדווחים כי הם מעשנים מעל ל-10 סיגריות ביום. אין כמות מסוימת של עישון שתהיה קבילה או בטוחה, כל סיגריה בפני עצמה מסיבה לגוף נזק. רבים מהמעשנים היו שמחים להצליח לעשן רק 3 סיגריות ביום, אך בפועל, גם אנשים אשר כן מצליחים במשימה זו חוזרים לאחר מספר חודשים לכמות גדולה יותר של סיגריות. האדם אשר הצליח להפחית שימוש  לשלוש סיגריות בלבד ינסה להוציא מהן את המרב, הן מבחינת עישון עמוק והשארת העשן בריאות זמן ממושך, והן מבחינת סיום הסיגריה עד תום. נתון חשוב הוא כי אפילו צריכה מינורית לכאורה, של 3 סיגריות ביום בלבד, מעלה את הסיכוי לחלות במחלות הנגרמות כתוצאה מהעישון. כמו כן, על פי מחקר שפורסם לאחרונה ב- bmj openנמצא כי גם סיגריה אחת ביום מזיקה לבריאות. על כן המטרה האמיתית של המעשן צריכה להיות לא הפחתה – אלא גמילה מלאה מהעישון.

 

סיגריה "לייט" בעלת אחוז ניקוטין נמוך- מזיקה פחות – לא נכון

בעת שהמוח מתמכר לניקוטין הוא מייצר רצפטורים רבים נוספים. ככל שהאדם מעשן יותר – המוח ייצר יותר קולטנים, וככל שיש יותר קולטנים כך קשה יותר לספק אותם.

כאשר כמות הניקוטין בסיגריה מופחתת (כמו בסיגריות "לייט"), המעשן יונק את עשן הסיגריה באינטנסיביות גבוהה יותר, מעשן את הפילטר עד תום או מעלה את כמות הסיגריות ביום. כל הפעולות הללו מתבצעות על מנת לספק את כמות הניקוטין שהרצפטורים רגילים לקבל. תמונת מצב כזו מעידה כי סיגריות "לייט" עלולות אף להיות מסוכנות יותר.

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא יועץ לגמילה מעישון, רופא סוכרת, רופא משפחה והרבליסט קליני

תגיות:עישוןסגריהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה