בריאות ותזונה

הסופרמרקט האלטרנטיבי

ויטמינים, פרחי באך, התעמלות, טיפול פסיכולוגי, קאוצ´ינג, רפלקסולוגיה – אלו רק חלק מהאמצעים העומדים לרשותנו היום, בעידן המודרני, לסייע בידנו לשפר את מצבנו הרגשי. באיזו דרך נבחר? מהי השיטה הטובה ביותר?

אא

יהודית היא חברתי משכבר הימים. לאחרונה היא מתלוננת על עייפות כרונית. ניסינו ביחד לבדוק את מקור עייפותה, אך לא מצאנו סיבה פיסיולוגית לכך - כל הבדיקות שעברה היו תקינות, ורופא המשפחה חזר ואמר לה "זה מתח נפשי". אמירה זו לא רק שלא ריפאה אותה מעייפותה, אלא עשתה אותה עוד יותר מתוסכלת. עכשיו היא גם עייפה וגם יודעת שהיא סובלת ממתח נפשי (כאילו שלא ידעה זאת). אז מה עושים עם זה? איך יוצאים מכך?

יהודית קמה עייפה בבוקר, ויודעת שלא תצליח למלא את כל המוטל עליה, וגם את ההכרחי תעשה מתוך קושי רב.

ניסיתי לבדוק עם יהודית אפשרויות לטיפול מתאים עבורה: "תרופות הרגעה אני לא לוקחת. נקודה. רק זה עוד חסר לי...".

ויטמינים - היא ניסתה ולא ראתה כל שינוי.

פעילות פיסית - התעמלות, שחייה, הליכה - "אני באמת רוצה, אבל לא יכולה להתחיל עם זה. אני מדי עייפה אפילו כדי לחשוב על התעמלות".

צמחי באך - "זה לא מדבר אלי".

רפלקסולוגיה - "ניסיתי גם את זה, אבל אחרי פעמיים-שלוש התייאשתי".

טיפול פסיכולוגי - "אני לא מאמינה בזה".

"אז את מתייאשת ומרימה ידיים?", שאלתי את יהודית.

"לא, אני מאמינה שאתגבר על הבעיה, בעזרת ה´, אבל עדיין לא מצאתי את הדרך לעזור לעצמי".

תוך כדי שיחה נזכרתי בכתבה שקראתי לאחרונה על צורת טיפול חדשה - "קינסיולוגיה" - אבחון וטיפול דרך נגיעה בשריר, ועלה בדעתי להציע ליהודית לנסות דרך זו. גם אני מטבעי איני מרימה ידיים ומאמינה שלקב"ה דרכים רבות, ועלינו לחפש את זו המתאימה לנו על מנת לקלוט ולקבל את עזרתו.

האמת היא שמה שידעתי לומר לה היה מעט מאוד, ובכל זאת, לשאלתי, אם היא מוכנה לנסות להיעזר בקינסיולוגיה, היא ענתה: "דווקא כן, אני מוכנה לנסות, מה אני כבר יכולה להפסיד?".

התעניינתי בשבילה על כתובת מתאימה, וכך שמעתי על שרה לאה, מומחית לטיפול בקינסיולוגיה וב"מוח אחד".

כאן התעוררה גם סקרנותי ורציתי לדעת יותר על השיטה. קבעתי פגישה עם שרה לאה, כדי להכיר מהי קינסיולוגיה, למי זה מתאים ולאילו סוגי קשיים. הידע שקיבלתי נשמע מעניין בהחלט, וגם אמין.

שאלתי את שרה לאה:

מהי קינסיולוגיה?           

"קינסיולוגיה היא שיטת טיפול המבוססת על תנועות של שריר. בבדיקה עדינה של תנועת השריר ניתן לעמוד על מצבו הגופני והרגשי של האדם. בתחילת שנות ה- 70 פיתח ג´ורג´ גוד הרט את השיטה והרחיב אותה, על פי ידע שנלקח מסין, לשיטת טיפול הקרויה "מגע לבריאות". לדעתו, ניתן ללמוד מבדיקת שריר לא רק על אי-איזון גופני, אלא גם על אי-איזון רגשי ושכלי. לדוגמא, דרך השריר בודקים אם יש חסימה בזרימת החשמל בגוף, בתוך קווי אקופונטורה, שהם קווים בהם זורם חשמל אלקטרו-מגנטי בגוף. כאשר יש קושי בזרימה, נוצרות מחלות, בעיות רגשיות ואפילו בעיות למידה.

בשלב הבא, בשנת 1977, פותחה שיטת "מוח אחד". שיטת "מוח אחד" נעזרת בקינסיולוגיה, אך מרחיבה את היריעה מעבר לה. משמעות המושג הזה היא: להביא לכך שהמוח, על כל חלקיו, יתפקד כאחד.

כידוע, הצד הימני של המוח אחראי לאינטואיציה, לדמיון ולתקשורת דרך אמנות. הצד השמאלי של המוח אחראי להגיון, למערכת האמונות ולתקשורת מילולית. המטרה היא להביא לכך שכל חלקי המוח יעבדו מתוך שיתוף פעולה, ובכך לשפר את היכולת המנטלית ולעודד זרימה.

בטיפול, כשנוגעים בנקודות מסוימות במצח הקדמי, נעלמות בעיות רגשיות, האדם נרגע ומרגיש טוב יותר. כך משתמשים בנגיעות כדי להשתחרר מטראומות ופחדים. לדוגמא, ילד המפחד ממבחן, אם יגע בנקודות מסוימות ויחשוב באופן חיובי, ייגש למבחן בלי חרדה, ויצליח.  

המתח בחיים נוצר כתוצאה מציפיות של אחרים מאיתנו, בשל משקעים מן העבר שעולים להווה ובגלל פירושים ומערכת אמונות אי רציונלית שיצרנו לעצמנו כתוצאה מחוויות שחווינו. לדוגמא: לשני אנשים קרתה אותה תאונה, אחד נחלץ ממנה רגשית די מהר והשני נתקע ופיתח פחדים.

איך זה שאותו מקרה יוצר שתי תגובות שונות?

הגורם לכך הוא מה שיושב במוח שלנו מן העבר. יותר נכון, בשל מערכת האמונות שלנו, הקשורה לרצף של אירועים מן העבר. לפי "מוח אחד" מבינים מה גרם לפחדים ומלמדים איך להשתחרר מהם".

באילו סוגי בעיות מטפלים?

"במגוון של בעיות - פחדים, מתחים, מצבי רוח, בעיות בתקשורת בין אדם לחברו, ריכוז, כאבים בגוף שסיבתם אינה ברורה, השמנה, כסיסת ציפורניים וקשיי למידה.

לאחר האבחון מגיעים אל הטיפול, וכאן משתמשים בכל מה שקשור לרפואה האלטרנטיבית. היות והגישה ההוליסטית, הרואה את האדם כשלמות אחת, מתפשטת יותר ויותר בעולם, כל מידע חדש שיכול לתרום, מיושם: תמציות צמחי בך, נקודות חשמל, תרגילי עיניים, התעמלות, תזונה, עבודה על פי צבעים, ושיחה על רגשות - לפי מה שמתאים למקרה ולמטופל באותו רגע.

איך נעשית ההחלטה לגבי סוג הטיפול המתאים?

היות ולשריר קשר ישיר אל המוח ואל התת-מודע, ובאמצעות תגובתו אנו מודעים למה שקורה במוח, אנו מאפשרים לו להחליט בשבילנו מה טוב עבורנו. אם בשפה המילולית ניתן להכחיש, להדחיק ולבטל, הרי שהשריר, הקשור ישירות אל המוח, ייתן את התשובה האמיתית. המוח יודע בבירור מה טוב בשבילנו, ובאמצעות "הקשר" איתו, נוכל להגיע למקור הבעיה.

כך ייתכן שמישהי תבוא עם בעיה גופנית ויעבדו איתה על רגשות, וייתכן גם להיפך.

שיטת "מוח אחד" מכירה בכך שבחיים אנו מלמדים את עצמנו להכחיש את האופי האמיתי שלנו. קווים באישיותנו מודחקים ואינם באים לידי ביטוי, כמו גם רצונות ורגשות שהיו מוסתרים, ואז מרגישים לא טוב, ונוצרות בתוכנו חסימות. כאשר נוצר קשר ישיר באמצעות השריר עם ה"אני" האמיתי שלנו, ניתן להגיע אל מקור הבעיה.

לדוגמא: מישהי באה לטיפול בגלל עצבנות. בטיפול מגלים שיש לה כשרונות אמנותיים שאינם באים לידי ביטוי, וזה מה שחבוי בה באמת ואינו מוצא את האפיקים ליישום. כאשר תלמד להוציא את הכשרונות מן הכוח אל הפועל, ותגלה את ה"אני" האמיתי שלה, תירגע.

דוגמא אחרת לכך שהבעיה המוצהרת והגלויה אינה הבעיה האמיתית: ילד מגיע לטיפול בגלל אלרגיה לפרחים. בשיחה איתו מתברר שהוא נעקץ על ידי דבורה, ובתת מודע שלו נוצר מתח הקושר את העקיצה אל הפרחים, וכך מגיב הגוף באלרגיה. מה שקרה הוא שהמוח לא הבדיל בין שני דברים שונים (העקיצה והפרחים) ועשה מהם דבר אחד. הוא קשר את האירוע עם הרגשות השליליים, ואז הפרחים התקשרו לחוויה שלילית שנתהוותה כתוצאה מהעקיצה. בטיפול מפרידים בין מה שהתרחש במציאות באירוע לבין הרגשות המתלווים אליו.

לפעמים נוצרים קשיי למידה אצל ילדים משום שצברו בושה, פחדים, ועלבונות ממוריהם, הוריהם וחבריהם. הם לא העזו לשאול כשלא הבינו, לא עמדו בציפיות שציפו מהם, הדחיקו את הכאב והוא התפרץ בקשיי ריכוז ולמידה.

מסתבר שהמוח ממשיך לשדר את הרגשות הללו גם במציאויות אחרות ושונות, לכן, לפני הכל, יש להוריד את המתח שנוצר כתוצאה מהחוויות הללו ולהפריד בינו ובין עצם הלמידה, שהיא ניטראלית וחיובית". 

מה היתרון של השיטה?                                     

"זו שיטה יותר עדינה. בשיטות אחרות מחטטים בכל חוויות העבר, ולא תמיד זה חשוב. לפעמים החיטוט מיותר ודורש אנרגיה נפשית רבה. בשיטת "מוח אחד" נוגעים רק בחוויות ילדות שרישומן משמעותי, וזאת על פי התשובה שהמוח עצמו משדר לנו דרך השריר. בנוסף, בשיטה הזו מגיעים לתובנה שמה שקרה לנו - קרה בגלל האופי המיוחד והרגיש שלנו, מבלי להאשים את הדמויות שהיו חלק במצב שהגענו אליו. ידוע שבאותה משפחה ילד אחד פיתח קושי רגשי והאחר לא. כעסים כאלה מן העבר מועברים להווה מבלי שתהיה להם סיבה אמיתית, אלא פשוט, כי כך למדנו להגיב בילדות. היום, כמבוגרים, אנו מתוכנתים כבר על פי חוויות העבר, ובטיפול לומדים ליצור קשר טוב יותר עם ההורים, גם אם קרו שגיאות, כשהמטרה היא להשתחרר במקום להאשים כל הזמן.

נקודה אחרת המייחדת את הקינסיולוגיה ו"מוח אחד" היא, שהמטופלת לומדת לקחת אחריות על עצמה. דרך בדיקת השריר היא בוחרת את שיטת הטיפול הטובה לה, והיא זו שבוחרת גם מה להביא לטיפול".

האם תמיד יש הצלחות?

"מנסיוני ראיתי הצלחה ב- 80-70 אחוזים מן המקרים. לכל אדם השליח המיוחד לעזור לו והשיטה המתאימה בשבילו".

מה אורך הטיפול?

"לבעיות פשוטות מספיקות בדרך כלל 3-6 פגישות. ילדים, על פי רוב, נזקקים לפחות טיפולים, כי בעיותיהם עדיין לא "יושבות" חזק, אבל לבעיות מורכבות אצל ילדים ואצל אנשים מבוגרים - צריך אורך רוח".

הניה לוברבום היא עו"ס קלינית, תרפיסטית מנהלת מגן​

תגיות:התעמלותספורטבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה