חדשות כלכלה

הדוח חושף: אלפי ניצולי שואה לא פנו מעולם לביטוח הלאומי

לקראת יום השואה הבינ"ל, דוח משרד העבודה והרווחה מוכיח כי לצד התרומה של המשרד לניצולים, 4,193 לא פנו מעולם כדי לקבל שעות סיעוד. בעקבות כך, החל המשרד במבצע מימוש זכויות בתחום הסיעוד והחשמל. מהם התנאים להם זוכים הניצולים?

  • ח' שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

לרגל יום השואה הבינלאומי הציגו משרד העבודה והרווחה והביטוח הלאומי את הנתונים בנוגע לניצולי השואה בישראל. על פי הנתונים, כ-6,600 ניצולי שואה זוכים להנחה של 50 אחוז בחשבון החשמל; יותר מ-2,200 זוכים לתשע שעות סיעוד נוספות מדי שבוע; כמו כן, בשנת 2017 נרשמו 98 אחוז מיצוי תקציב משרד הרווחה לניצולי שואה בגובה 40 מיליון שקל; בשנה שעברה הוענקו גם כ-11 מיליון ששקל לטיפולי שיניים, מכשירי שמיעה ועזרי ראייה לניצולים.

אבל יש גם נתונים מעט מדאיגים. בפברואר 2016 משרד העבודה החל במבצע מימוש זכויות בקרב ניצולי שואה בתחום הסיעוד והחשמל, זאת לאחר שהתברר כי 4,193 ניצולי שואה לא פנו מעולם לביטוח הלאומי לקבלת שעות סיעוד. כך, 950 ניצולי שואה מימשו לראשונה את זכאותם לגמלת סיעוד מהמדינה. בנוסף, 3,281 ניצולי שואה שקיבלו בין 16-18 שעות סיעוד מהביטוח הלאומי נמצאו זכאים ל-9 שעות נוספות מהקרן לרווחת ניצולי השואה. עד כה למעלה מ- 2,208 ניצולים קיבלו תשע שעות סיעוד שבועיות נוספות בשווי של כ-1,500 שקל בחודש. כעת, כל האזרחים הוותיקים בגילאי 90 ומעלה מקבלים כעת זכאות אוטומטית לרמת הסיעוד הגבוהה ביותר של 18 שעות סיעוד בשבוע. רמת סיעוד זו מקנה הנחה בחשבון החשמל והביטוח הלאומי פונה באופן יזום בשם הקשישים לחברת החשמל למימוש זכאות זו. כאמור, כיום זוכים 6,600 ניצולי שואה הנחה מחברת החשמל.

בשנים 2016-2017, תוקצבו 28 קהילות תומכות (שירות לאזרחים ותיקים המעניק לחצן מצוקה, סיוע אישי ופעילות חברתית) ייחודיות חדשות לכ-8,000 ניצולי שואה, בהשקעה של למעלה מ-11 מיליון שקל. ניצולי שואה יכולים לבחור גם ליהנות משרותי קהילה תומכת רגילה (שאינה ייעודית לניצולים), ובמקרה כזה השתתפותו מסובסדת ולא עולה על 25 שקל לחודש.

בשבועות הקרובים צפוי המשרד לפרסם קול קורא לרשויות המקומיות, במטרה לפתוח עוד 100 בתים חמים נוספים עבור ניצולי שואה ברחבי הארץ, שיעניקו שירותים לעוד למעלה מ-1,000 ניצולים. בנוסף, במסגרת התקציב, מופעלת תכנית לטובת כ-750 ניצולים המרותקים לבתיהם, מסיבה בריאותית, רגשית, בעיית ניידות ונגישות, או אחרת, הזוכים לביקור שבועי על ידי מתנדב קבוע. המתנדב משתדל להוציאם מהבית ולחברם לפעילות חברתית. במידה ולא ניתן להוציאם, מקיים המתנדב פעילות עם ניצולי השואה בבית: שיחה, פעילות גופנית, יצירה ועוד.

תגיות:ניצולי שואהביטוח לאומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה