סמארטפונים ואינטרנט

מחקר חדש מצא: הטלפונים החכמים הקפיצו את שיעורי הדיכאון בקרב בני נוער

מאז שרוב בני הנוער האמריקאים מחזיקים בטלפון חכם, כך מצא מחקר חדש, עלה ב-33 אחוזים מספרם של הסובלים מדיכאון בקרב תלמידי חטיבת ביניים ותיכון

  • כ"ו חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר שהתפרסם ביום שני האחרון בכתב עת יוקרתי לענייני פסיכולוגיה מצא כי העלייה בחשיפה למסכים בקרב בני נוער בין השנים 2010 ל-2015, קשורה לעליה משמעותית בסימפטומים של דיכאון אצל בני נוער, ואף לעליה במקרי התאבדות.

עורכי המחקר ערכו אנליזה של שני מחקרים גדולים בקרב תלמידים בחטיבות ביניים ובתיכון, והתוצאות הראו שבני נוער שהעבירו יותר זמן כשהם משתמשים במסכים היו בסיכון גבוה יותר לדיכאון, כולל לדיכאון חמור. הם גם היו בסיכון גבוה יותר לבצע לפחות נסיון התאבדות אחד.

בחמש השנים שבין 2010 ו-2015, מספרם של בני הנוער בארצות הברית שדיווחו על תחושת חוסר ערך עצמי וחוסר הנראה מהחיים – סימנים קלסיים של דיכאון – עלה ב-33 אחוזים. מספר הניסיונות להתאבדות בקרב בני נוער עלה ב-23 אחוזים. מספרם של בני הנוער בגיל 13-18 שהתאבדו בפועל עלה ב-31 אחוזים.

החוקרים מצאו כי העלייה בנתוני הדיכאון היתה שווה בקרב בני נוער מכל רקע סוציו אקונומי, מכל הגזעים ומכל איזור בארצות הברית. המסקנה היתה שכל בני הדור שנולדו ב-1995 והלאה נמצאים בסיכון גבוה הרבה יותר לבעיות נפשיות.

החוקרים מציינים כי התקופה שבין 2010 ל-2015 היתה תקופה של צמיחה כלכלית וירידה באבטלה, כך שלא ניתן להאשים גורמים כלכליים במגפת הדיכאון בקרב בני נוער. גם עומס הלימודים לא גדל יותר: המחקר מצא כי בני נעור המשיכו להקדיש אותו מספר שעות להכנת שיעורי בית.

מה כן השתנה? ב-2012, יותר מחמישים אחוזים מהציבור האמריקאי כבר החזיקו סמרטפון. ב-2015 כבר ל-73 אחוזים מקרב בני הנוער היה טלפון חכם. אלה השנים שבהן נרשם הזינוק המשמעותי בנתוני הדיכאון.

העלייה המשמעותית בסיכון לדיכאון חמור וניסיונות התאבדות נרשמה בקרב נוער שבילו שעתיים או יותר ברשת – דבר שהתאפשר בגלל הטלפונים החכמים המלווים אותם לכל מקום.

"לדיכאון יש גורמים רבים, כולל נטייה גנטית, אווירה משפחתית, התעללות וטראומה. יש בני נוער שיחוו קשיים נפשיים לא משנה באיזו תקופה הם חיים", סיכמה פרופסור ג'ין טוונג, הפסיכולוגית שהיא החוקרת הראשית במחקר. "אבל יש בני נוער פגיעים שלא היו סובלים אחרת מבעיות נפש והם שקעו בדיכאון בגלל יותר מידי זמן מסך, יחד עם המחסור באינטראקציה פנים –אל-פנים וחוסר השינה שהממסכים גוררים איתם".

"זה לא מוקדם מידי לדבר על הגבלת זמן מסך לבני נוער", פוסקת טוונג. "אפשר רק לקוות שזה לא מאוחר מידי".

תגיות:דיכאוןסמארטפוניםבני נוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה