בריאות ותזונה

פריצת דרך עצומה: האם בעתיד לא נסבול יותר ממחלות גנטיות?

לראשונה הצליחו חוקרים להסיר גן פגום, העלול להוביל למום בלב. האם בקרוב לא נסבול יותר ממחלות תורשתיות?

  • י"א אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

צוות חוקרים מארה"ב ודרום קוריאה הצליחו אתמול (רביעי) לחולל פריצת דרך בתחום הרפואה הגנטית, ולראשונה הסירו גן פגום, העלול להוביל למום בלב, מתוך רצף גנטי של עוברים. בעקבות הסרת החוליה פגומה ברצף DNA של עובר, העובר יהיה בריא ולא יפתח בהמשך חייו מחלת לב תורשתית.

הפגם הגנטי שהוסר הוא מהנפוצים שישנם, אחד מכל 500 בני אדם לוקה בו. הפגם עלול לגרום ללב להפסיק לפעום במפתיע, ונובע משגיאה בגן בודד. כל אדם בעל הגן הפגום הינו בעל סיכוי של 50% להוריש אותה גם לילדיו.

בריאיון ל-BBC הסבירו המדענים כי ההליך עשוי להיות פתח למניעת עד 10,000 מחלות תורשתיות, כאשר יוודאו שאדם הנושא את הגן הפגום לא מעביר אותה הלאה לילדיו.

אחד החוקרים בצוות אמר כי: "כל דור יישא מעתה את התיקון הזה, כי הסרנו את הפגם הזה מהמאגר הגנטי המשפחתי. באמצעות שימוש בטכניקה הזאת, נוכל להקל על עול המחלות התורשתיות באנושות כולה".

הניסוי המוצלח מעלה מגוון שאלות מוסריות. "השאלה הגדולה ביותר, וכנראה זו שסביבה יתנהלו הדיונים הרבים ביותר, היא האם אנחנו צריכים בכלל להתעסק עם רצפים גנטיים של עוברים", מסביר אחד החוקרים, פרופ' דארן גריפין. "התשובה לא ברורה, ומולה גם עולה השאלה האם מוסרי לא להתערב כשיש לנו את הטכנולוגיה למנוע מחלות מסכנות-חיים". אחד המדענים כבר הגדיר את המחקר כ'חסר אחריות' ו'מירוץ לעבר התינוק המהונדס גנטית הראשון'.

תגיות:רפואהבריאותמחלות גנטיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה