בריאות ותזונה

איך ייתכן שיותר מידי שוקולד יכול לגרום לכם לדיכאון קליני?

מחקר חדש מצא קשר מדאיג בין צריכת סוכר מופרזת לבין הסיכון להתפתחות דיכאון קליני

  • ח' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נמצאה עדות נוספת לנזקים הנגרמים מצריכת סוכר מוגזמת: לשורת המחקרים המצביעים על קשר בין צריכת סוכר להשמנת יתר, סוכרת או מחלת לב הצטרף מחקר חדש שמצא קשר בין צריכת סוכר מופרזת לבין בריאות נפשית.

במחקר שעקב אחרי 8000 מבוגרים במשך 22 שנים, חוקרים מאוניברסיטת קולג' לונדון מצאו שגברים שדיווחו על צריכת מאכלים שהכילו 67 גרמים של סוכר ביום היו בסיכון גבוה יותר ב-23 אחוזים להיות מאובחנים כלוקים מדיכאון קליני בחמש השנים אחרי תחילת המחקר.

לצורך המחקר, החוקרים בדקו קבוצת מבוגרים שהשתתפו במחקר ווייטהול השני, מחקר אורך שעקב אחרי נתונים לגבי בריאות ורמות לחץ של פקידי ציבור בגילי 35 עד 55. מידי מספר שנים, המשתתפים מילאו שאלונים לגבי התזונה שלהם וסמנים אחרים של בריאות, כולל האם הם אובחנו או לא אובחנו כלוקים בדיכאון וחרדה. כל המשתתפים במחקר התחילו את דרכם כאנשים בריאים נפשית ללא שם בעיה נפשית מאובחנת.

חמש שנים אחרי תחילת המחקר, החוקרים מצאו כי אלה שצרכו 67 גרמים סוכר או יותר ליום – יותר מפי שתיים מהמנה המקסימלית ליום לפי ארגון בריאות הלב האמריקאי – היו בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי לפתח בעיה נפשית ובמיוחד דיכאון קליני,  גם אם הם לא סבלו מעודף משקל.

ממצא מדאיג נוסף הראה כי הממצאים לגבי בריאותם הנפשית של הנחקרים התמידו גם בשנים בהן הם דיווחו על אכילת סוכר פחותה – כלומר, הנזק מצריכת סוכר מופרזת היה מתמשך.

באופן מעניין, לא נמצא קשר ברור באותה מידה בין צריכת סוכר אצל נשים וסיכון לדיכאון או חרדה.

מה הסיבה לכך שצריכת סוכר מופרזת עלולה להוביל להתפתחות בעיות נפשיות? התיאוריה המדעית המובילה מדברת על כך שאוכל מתוק מתפרק בקלות על ידי הגוף כך שרמות הסוכר בדם עולות מיד – ולאחר מכן צונחות. הצניחה הזו מכניסה את הגוף למצב לחץ שהוא מגיב לו על ידי שחרור הורמונים כמו קורטיזול ואדרנלין, שבמשך הזמן מובילים להתפתחות דיכאון או חרדה.

תגיות:שוקולדדיכאון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה