יום כיפור

רוצים לצום נכון? התחילו להתכונן כבר מהיום

כך תתכוננו נכון לצום השמח ביותר בשנה - צום יום כיפור: קבלו את המדריך המלא לערב הצום, לצום ולמוצאי הצום

  • ז' תשרי התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

טיפים לימים שלפני הצום

1. כבר מעכשיו צמצמו בהדרגה את צריכת הקפאין (קפה, קולה) והאלכוהול, כדי למנוע תופעות של מחסור בקפאין ביום הצום עצמו, שעלול לגרום לכאבי ראש. מצליחים להימנע לגמרי מקפאין בימים שלפני הצום? אתם עוד תודו לעצמכם, כשתחסכו את כאבי הראש הטורדניים של המוח, המצפה לסם המוכר לו.

2. במהלך הצום לפעמים אנו מפרשים את הצמא כרעב. לכן, הקפידו למלא את מאגרי הנוזלים בגוף על ידי שתיית כוס מים בכל שעה, בימים שלפני הצום. כמו כן הימנעו ממאכלים מצמיאים (מלוחים, משומרים וחריפים למיניהם) מומלץ לשים תזכורת בנייד כדי לא לשכוח לשתות.

3. חשוב למלא את מאגרי הגליקוגן בגוף ביום הקודם לצום, וזאת על ידי צריכה של פחמימות מורכבות ולא פשוטות: לחם מלא, אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה, פירות מיובשים וטריים.

4. מסיבה זו וותרו על המשקאות המתוקים, שכן הם מעלים את רמת האינסולין בדם מה שעלול לגרום לתחושת רעב ועייפות.

5. אכלו ענבים, אבטיח ומילון, המלאים בסיבים תזונתיים וממלאים את מאגרי הנוזלים בגוף.

6. הימנעו עד כמה שניתן ממזונות מעובדים המלאים בסוכר, שמן, מלח וחומרים משמרים למיניהם. קיימות עדויות המצביעות על התמכרות למזון מעובד.

הילד נפטר לאחר הניתוח, המנתח החליט לפרוש, עד שקרה דבר מפתיע:

ערב הצום

7. בערב יום כיפור (יום ג', ט' בתשרי, 4.10.2022) יש מצווה להרבות באכילה, כאשר לדעת רוב הפוסקים מצווה זו מהתורה. אמרו חכמים: "כל האוכל ושותה בתשיעי – מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי" (יומא פא, ב). 

רש"י מסביר כי הטעם למצווה זו הוא על מנת להתכונן לתענית. לפיכך, יש להקפיד בזה יותר בסעודה המפסקת. על פי הרא"ש והטו"ר יש במצווה זו ביטוי לאהבת הקב"ה אותנו, שצוונו להתענות רק יום אחד בשנה כדי לכפר על עוונותינו, ומרוב דאגתו לנו, צווה שנאכל ונשתה לפני הצום, כדי שנוכל לסבול את הצום ולא יארע לנו ממנו שום נזק. עם זאת, חשוב לזכור כי אף שמצווה להרבות באכילה ושתייה, יש לאכול מאכלים קלים לעיכול ולא מאכלים שמתעכלים בכבדות.

חשוב לזכור את דברי האר"י הקדוש, שבאכילה של ערב יום הכיפורים לשם שמיים יכול אדם לתקן את כל מה שאכל במשך השנה. וכל כך חשובה המצווה לאכול בערב יום הכיפורים.

8. בשל כך, בערב יום כיפור נהוג לאכול 2 סעודות, הכוללות נטילת ידיים וברכת המזון: האחת - בשעות הצהריים המוקדמות (בערך ב-12:00), כאשר המפה פרוסה על השולחן, עם חלה טבולה בדבש. בסעודה זו נהוג לאכול דגים. כדאי לאכול גם ארוחה בשרית המכילה חלבון. איכלו פחממות מורכבות רצוי מדגנים מלאים המכילים סיבים תזונתיים. הימנעו משימוש במלח ובתבלינים שעלולים להגביר את תחושת הצמא במהלך הצום.

כולם נופלים, מה שחשוב זה לדעת לקום: צפו בסרטון המבאר את ייחודיותו של היום הקדוש מזווית ייחודית:

סעודה מפסקת

9. הסעודה השניה נקראת סעודה מפסקת, והיא נאכלת בשעות אחר הצהריים (בערך ב-16:00). תזונאים ממליצים לסיים לאכול את הסעודה המפסקת לפחות שעה לפני הצום. השנה, תשפ"ב, מתחיל הצום הקדוש ב-18:14.

מומלץ לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים שגורמים להרגשת שובע כמו אורז מלא, אטריות, קוסקוס מקמח מלא. איכלו מנות המכילות חלבונים, המגדילים ומאריכים את תחושת השובע, עוף (אפוי או מבושל). ביצים קשות. מקורות צמחיים: שומשום, שקדים, אגוזים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת. מומלץ לא לאכול כמויות גדולות בסעודה זו, שכן ארוחות גדולות וכבדות מידי אינן מקלות על הצום, אלא יכולות לגרום לתחושה מוגברת של רעב וצמא במהלך הצום.

10. זכרו את דבריו של בעל ה'יסוד ושורש העבודה' על הסעודה המפסקת: "סעודת ערב יום הכיפורים - לא יעשה האדם אותה כמצוות אנשים מלומדה, אלא יכוון שעושה בסעודה זו נחת רוח גדול לבורא יתברך שמו, ותהיה יראתו על פניו לבלתי יאכל להנאתו חלילה, ובאכילה זו בקדושה ולשם שמים יתוקן כל אכילה של איסור וגם ריבוי האכילות שנכשל בהם כל השנה, והחכם עיניו בראשו שלא למלא בטנו מאכילה גסה שבוודאי אחר כמה שעות יתחרט בעצמו כי יזיק לו, וגם יבוא לידי ביטול תפילה, ויזהר מאוד בעניים ולימוד על שולחנו, ואחר – יברך ברכת המזון בכוונה עצומה".

לחצו כאן להרחבה נוספת על הלכותסעודה מפסקת.

לחצו כאן ל-10 עובדות חשובות על ערב יום הכיפורים.

הדלקת נרות

11. מדליקים נרות ביום כיפור כמו בשבת, ומברכים "להדליק נר של יום הכיפורים".

12. בנוסף מדליקים נר נשמה שיש בכוחו לדלוק יותר מ-26 שעות, אנו נזדקק לו בשעת ההבדלה.

ביום כיפור יש לנו הזדמנות "לאפס את המערכת". איך עושים זאת? הרב פנגר מסביר. צפו:

 

יום הצום הקדוש

13. השתדלו ככל האפשר לשהות בחדר ממוזג ולא בשמש. 

14. כאשר גוברות תחושות הרעב והצמא, חזקו את עצמכם בדבריו של בעל ה'יסוד ושורש העבודה', הכותב כי עינוי הגוף בצום מכפרת על כל העוונות. כה דבריו: "שכר קיום מצוות עשה של עינוי הגוף שכרה מרובה יותר מכל מצווה, כי זהו צער הגוף. הנה, יתבונן כל אדם בשכלו שמהראוי וטוב לו לשמוח שמחה עצומה עד מאוד על כל רגע שסובל צער העינוי מאכילה ושתיה וחליצת הסנדל על קיום מצוות עשה מן התורה שמקיים בכל רגע שסובל העינוי, ובוודאי מי שתקוע בליבו אהבת הבורא חשקו ורצונו שיתארך היום הצום הקדוש הזה כפלי כפליים בכדי שיקיים בכל רגע מצער העינוי מצוות עשה מן התורה".

"לכן, מעת שאדם נעשה חלש מעינוי הצום ועמידת הרגליים יחף – יכניס שמחה עצומה בליבו על קיום מצוות עשה מן התורה שמקיים בעינוי זה, ובכל שעה שיתגדל ויתווסף אצלו העינוי – כן גודל השכר מבוראינו יתברך שמו, והעיקר בכל רגע שיעלה על דעת האדם צער העינוי יכוון במחשבתו בשמחה עצומה מאוד: 'הריני מקבל על עצמי מצוות עשה של יוצרי ובוראי בעינוי זה', ויכניס תשוקה עצומה בליבו הלוואי שיתארך הצום יותר ויותר. (יסוד ושורש העבודה)

מה מרוויח מי שצם? 7 תשובות שיתנו לכם כח לצום

הרב אהרן לוי בהרצאה מופלאה: מה קורה ליהודים אחרי שהם בוכים?

 

מוצאי הצום

15. יש לעשות הבדלה על כוס יין וברכת המבדיל במוצאי הצום. ואין אומרים את ברכת הבשמים.

16. את ברכת "מאורי האש" בהבדלה נברך רק במקרה שהנר נשמה שהדלקנו בערב הצום עדיין דולק, ואז נברך על הנר הדולק, אבל אם הנר נשמה נכבה או שלא הדליקו מערב החג, גם ברכה זו אין לברך אלא רק ברכת הגפן וברכת המבדיל בלבד.    

להלכות מוצאי יום כיפור, לחצו כאן. 

17. לאחר ההבדלה, שברו את הצום עם שתייה של משקה בטמפרטורת החדר, רצוי ממותקת בסוכר. לצד השתייה אכלו פרוסת לחם מרוחה בדבש או בריבה. אפשר גם עוגייה או פרוסת עוגה, אם כי פחות מומלץ בגלל תכולת השומן.

18. שעה מאוחר יותר לאכול ארוחה קלה, למשל: לחם, גבינות, טונה, ביצה, סלט וכו'.

19. חשוב לשתות במתינות ולא כמויות גדולות.

20. יש נוהגים לאכול סעודה בשרית מספר שעות לאחר מוצאי הצום, כדי להדגיש את שמחתנו הרבה ואמונתנו המוחלטת בכך שבורא עולם מחק את כל חטאינו ברחמיו.

בתפילה שנזכה שעוד השנה נחגוג את יום הכיפורים בבית המקדש, ועינינו תחזינה בעבודתו של הכהן הגדול בבית המקדש השלישי.

הרב יצחק פנגר – ישבה לחינם 17 שנה בכלא, אבל התגובה שלה תפתיע אתכם:

תגיות:יום כיפורצוםכיפורערב יום כיפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה