יום כיפור

מה לעשות בשלישי הקרוב, ערב יום כיפור? 10 נקודות חשובות

מה לעשות בערב יום כיפור, ממה יש להיזהר במיוחד ביום זה, וכיצד להתמודד עם החולשה והקושי בצום? 10 ציטוטים מספרו של הרב אלכסנדר זיסקינד זצ"ל, "יסוד ושורש העבודה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. להרבות בנתינת צדקה

"ראוי לאדם שירבה בצדקה ביום זה אף יותר מכדי יכולתו, כי נתינת צדקה היא סגולה נפלאה לכפרת העוונות, ובייחוד לאביונים מהוגנים בעלי תורה". (יסוד ושורש העבודה)

 

2. לכוון בסעודת היום לעשות נחת רוח לבורא

"סעודת ערב יום הכיפורים - לא יעשה האדם אותה כמצוות אנשים מלומדה, אלא יכוון שעושה בסעודה זו נחת רוח גדול לבורא יתברך שמו, ותהיה יראתו על פניו לבלתי יאכל להנאתו חלילה, ובאכילה זו בקדושה ולשם שמים יתוקן כל אכילה של איסור וגם ריבוי האכילות שנכשל בהם כל השנה, והחכם עיניו בראשו שלא למלא בטנו מאכילה גסה שבוודאי אחר כמה שעות יתחרט בעצמו כי יזיק לו, וגם יבוא לידי ביטול תפילה, ויזהר מאוד בעניים ולימוד על שולחנו, ואחר – יברך ברכת המזון בכוונה עצומה". (יסוד ושורש העבודה)

הילד נפטר לאחר הניתוח, המנתח החליט לפרוש, עד שקרה דבר מפתיע:

3. טבילה במקווה

"ראוי לטבול במקווה בלב נשבר, ולהתפלל מנחה בנקיות הגוף ובכוונה עצומה". (יסוד ושורש העבודה) טעם טבילה זו הוא משום תשובה כגר המתגייר, (מהר"ל) ולפי זה ראוי לטבול שלוש פעמים, וזה חיזוק גדול לכל אחד ואחד, שיזכור ביום הכיפורים שמעתה נפתח לו נייר חלק וחדש, והרי הוא כקטן שנולד.

 

4. זהירות מיוחדת מכעס ביום זה

"השטן מנסה בהגיע יום הכיפורים והיום שקדם אליו להכשיל את ישראל במידת הכעס – שהיא אביזרייהו דעבודה זרה, שהרי אמרו במסכת שבת 'כל הכועס כעובדת עבודה זרה', וצריך להיזהר מאוד לברוח מן הכעס ביום זה. (הרב אלימלך בידרמן בשם רבותינו הקדושים)

 

5. ברכת הבנים בכוונה - שיהיו עובדי ה' כל ימיהם

"קודם שילך לבית הכנסת יברך את בניו בבכיה עצומה, ועיקר הברכה יהיה שיהיו עובדי השם כל ימי חיים, ויתן להם השם שכל ובינה בתורתו הקדושה, ותשוקה גדולה בלימוד תורתנו הקדושה יומם ולילה, ויהיה להם חיים ושנים ארוכים, ויזכה לראות מהם בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוות כל ימי חייהם, ויוכיח אותם שילכו ביראת אלוקים כל ימיהם, ויכוון בתוכחה זו לתת בזה נחת רוח לבורא יתברך שמו". (יסוד ושורש העבודה)

 

6. בקשת מחילה

"ויזהר האדם מאוד קודם שילך לבית הכנסת לפייס למי שהקניט אותו אף בדיבור בעלמא, וגם יזהר בערב יום כיפור לשלם כל מה שנדר בענייני צדקה קודם לכן, וייזהר האדם מאוד לתקן בליבו כל תיקון ענייני עבודת הבורא עד שירגיש בעצמו כשיבוא לבית הכנסת שהוא נקי וטהור מכל מום ופשע ממש כמלאך האלוקים". (יסוד ושורש העבודה)

 

7. קבלת עינויי היום בפה

"קודם שילך לבית הכנסת יאמר בפה מלא ובשמחה עצומה: 'הריני מקבל עלי לענות נפשי ביום הכיפורים הזה כאשר ציווני יוצרי ובוראי בתורתו הקדושה, והריני מקבל עלי מעתה איסור מלאכה ו-5 עינויים: איסור אכילה ושתיה ורחיצה וסיכה ונעילת הסנדל ותשמיש המיטה'". (יסוד ושורש העבודה)

 

איך הפך הר של זבל לפארק שעשועים וכיצד זה יכול לעודד גם אותנו לקראת יום הכיפורים? הרב פנגר בסרטון מעורר מחשבה. צפו:

8. חובת היום - לעשות תשובה ולהתוודות

"יום הכיפורים הוא זמן תשובה לכל יחיד ורבים והוא קץ מחילה וסליחה לישראל, לכן חייבים הכל לעשות תשובה ולהתוודות ביום כיפור". (יסוד ושורש העבודה)

 

9. הצום - מצווה גדולה יותר מכל מצוות עשה

"שכר קיום מצוות עשה של עינוי הגוף שכרה מרובה יותר מכל מצווה, כי זהו צער הגוף. הנה, יתבונן כל אדם בשכלו שמהראוי וטוב לו לשמוח שמחה עצומה עד מאוד על כל רגע שסובל צער העינוי מאכילה ושתיה וחליצת הסנדל על קיום מצוות עשה מן התורה שמקיים בכל רגע שסובל העינוי, ובוודאי מי שתקוע בליבו אהבת הבורא חשקו ורצונו שיתארך היום הצום הקדוש הזה כפלי כפליים בכדי שיקיים בכל רגע מצער העינוי מצוות עשה מן התורה".

לכן, מעת שאדם נעשה חלש מעינוי הצום ועמידת הרגליים יחף – יכניס שמחה עצומה בליבו על קיום מצוות עשה מן התורה שמקיים בעינוי זה, ובכל שעה שיתגדל ויתווסף אצלו העינוי – כן גודל השכר מבוראינו יתברך שמו, והעיקר בכל רגע שיעלה על דעת האדם צער העינוי יכוון במחשבתו בשמחה עצומה מאוד: 'הריני מקבל על עצמי מצוות עשה של יוצרי ובוראי בעינוי זה', ויכניס תשוקה עצומה בליבו הלוואי שיתארך הצום יותר ויותר. (יסוד ושורש העבודה)

 

10. זהירות מיוחדת מגזל

בתפילת נעילה נאמר "למען נחדל מעושק ידינו", וכה כותב הרב זיסקינד: "אם יודע בעצמו איזה נדנוד גזל ח"ו שיש תחת ידו, יהרהר עתה בתשובה שלמה ויקבל על עצמו קבלה אמיתית שתיכף אחר יום הכיפורים יתקן עוון זה וישיב את הגזילה אשר גזל... ודע וראה חומר עוון הגזל שהזכירו אנשי כנסת הגדולה בתפילת נעילה בפרוטרוט, ושאר עבירות הזכירו דרך כלל... גם בעוון גזל אין מקבלים תפילותיו בעולם העליון ודוחים כל התפילות שלו חוץ לפרגוד רחמנא ליצלן". (יסוד ושורש העבודה)

 

ביום כיפור יש לנו הזדמנות "לאפס את המערכת". איך עושים זאת? הרב פנגר מסביר. צפו:

השנה, אתם תחליטו, זה הכסף ילך למחלקת אמא ואתם ועוד מאות תינוקות תלכו לחיים טובים ולשלום.

תרמו עכשיו את פדיון הכפרות להידברות. לחצו עכשיו

תגיות:יום כיפורצוםיסוד ושורש העבודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה