בריאות ותזונה

מחקר חדש: גם בכמויות קטנות, אלכוהול הורס את המוח

מאמינים שכמות האלכוהול שאתם צורכים היא קטנה ובלתי מזיקה? מחקר חדש עשוי לגרום לכם לשנות את דעתכם

  • י"ד סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולם יודעים ששתייה לשוכרה – ובכלל צריכת אלכוהול מרובה – מזיקות לבריאות. אבל האם שתיה 'מתונה' של משקאות אלכוהוליים גם היא מזיקה? מחקר חדש בדק בדיוק את זה וחזר עם תשובות לא נעימות עבור חובבי הוודקה והוויסקי.

קבוצת חוקרים מבריטניה עקבה אחרי 550 גברים ונשים שהשתתפו זה שלושים שנה במחקר אורך שבודק פרמטרים שונים של בריאות. הם ניתחו את צילומי המוח של המשתתפים הללו, ואז לקחו בחשבון שלל גורמים שיכלו להשפיע על מבנה המוח כולל גיל, עישון והיסטוריה בריאותית. בסיכומו של דבר, החוקרים הגיעו למסקנה חד משמעית: צריכת אלכוהול היתה מזוהה עם נזק לאיזור ההיפוקמפוס של המוח, אזור בעל חשיבות מרובה לזיכרון, כמו גם להתמצאות מרחבית.

כצפוי, הנזקים הגדולים ביותר נצפו אצל אלה שהרבו לצרוך אלכוהול. אבל הנתון המפתיע נגע לאלה שצרכו אלכוהול בצורה הנחשבת בימינו 'מתונה': משהו בסביבות חמש כוסות יין לשבוע.  גם הנמנים בקבוצה הזו, מצאו החוקרים, היו בסיכון גדולה פי שלושה לנזקים  בהיפוקמפוס המוחי בהשוואה לאלה שלא צרכו כלל אלכוהול.

התוצאות הללו, אומרים החוקרים, מהוות תזכורת שאלכוהול, בכל כמות שהיא, הוא בסופו של דבר חומר רעיל. ולתזכורת הזו יש חשיבות רבה דווקא בדור שבו תוחלת החיים ארוכה מתמיד. כפי שכתב ד"ר קיליאן וולץ', אחד מהחוקרים, בטור שליווה את המאמר על תוצאות המחקר: "ככל שתוחלת החיים עולה, שימור בריאות המוח בגיל הזקנה הופך לעדיפות עיקרית בימינו...אלכוהול יכול להיות הגורם העיקרי למגבלות קוגניטיביות אצל אנשים מסוימים, אבל הוא כנראה תורם משמעותי להידרדרות קוגניטיבית אצל הרבה יותר אנשים".

תגיות:בריאותאלכוהול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה