בריאות ותזונה

לא יכולים להפסיק לאכול שוקולד? תאשימו את הגנים שלכם

מחקר חדש מצא: גנים במוח אחראים להעדפות המזון שלנו, וזו הסיבה שכל כך קשה לשנות הרגלי תזונה

  • כ"ז ניסן התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם פעם תהיתם למה אתם מחסלים חפיסות שוקולד בקצב למרות שאתם מודעים היטב למה שזה עושה למשקל שלכם; אם אתם מתוסכלים מכך שלבן הזוג שלכם קל לאכול ירקות ופירות בעוד אתם רוצים רק עוד ועוד מוצרי בצק; אם החלטתם אלף פעמים להפסיק עם הקפה/סוכר/מוצרי חלב – ונכשלתם, אולי עכשיו יש לכם את מי להאשים.

מחקר חדש שיוצג במפגש הביולוגיה הניסויית 2017, וועידה מדעית שנפתחה אתמול ותימשך עד ה-26 באפריל, שופך אור על העדפות המזון שלנו. המחקר, שנערך על ידי ד"ר סילביה ברסיאנו מאוניברסיטת מדריד, מצא ששינויים גנטיים משפיעים על האופן בו אנחנו מפתחים העדפות למזון.

"לרוב האנשים קשה לשנות את הרגלי התזונה שלהם, אפילו אם הם יודעים שזה לטובתם", אומרת ברסיאנו. "המחקר שלנו הוא הראשון שמתאר כיצד גנים של המוח משפיעים על בחירות התזונה של אנשים בריאים".

החוקרים ניתחו את הגנום של 818 גברים ונשים ממוצא אירופאי ואספו מידע על התזונה שלהם. התוצאות: גנים במוח משחקים תפקיד חשוב בתזונה שלנו. למשל, אנשים שצרכו כמויות משמעותיות של שוקולד (והתהדרו בדרך כלל גם בהיקף מותניים גדול יותר, בהתאמה) היו בעלי סוגים מסויימים של גן הקולטן אוקסיטוצין, בעוד גנים הידועים כקשורים להשמנת יתר היו מזוהים עם צריכה מעטה של ירקות וסיבים תזונתיים. נצפה גם קשר בין גנים מסויימים ומזון בעל תכולת שומן גבוהה או תכולת מלח גבוהה.

הממצאים הללו, אומרים החוקרים, יכולים לשמש רופאים כדי לעשות כמיטב יכולתם להפחית את הסיכון למחלות כמו סכרת וסרטן על ידי תפירת תכנית מניעה תזונתית המתאימה לצרכיו הייחודיים של המטופל – בהתבסס על המידע הגנטי לגביו.

החוקרים מתכננים לערוך מחקרים דומים בקבוצות אתניות אחרות, כדי לוודא שהממצאים רלוונטיים גם לגביהם. בנוסף הם מקווים לגלות האם שינויים גנטיים הקשורים להעדפה תזונתית מזוהים עם סיכון מוגבר למחלות מסוימות

תגיות:בריאותתזונהשוקולד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה