בריאות ותזונה

אכלתם המון צ’יפס מלוח? זו בדיוק הסיבה שאתם מתים מרעב עכשיו

חשבתם שצריכת אוכל מלוח מגבירה את הצימאון? מחקר חדש מגלה שמדובר בטעות. למעשה, צריכת מזונות מלוחים תגרום לכם לשתות פחות – ולאכול יותר

  • כ"ב ניסן התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו יודעים מאז ומתמיד שאכילת מזונות מלוחים מגבירה את תחושת הצמא. אבל הידע הזה, מסתבר, הוא לא הרבה יותר מאמונה תפלה. מחקר שבוצע על ידי המחקר הגרמני לחקר חלל בשיתוף עם מרכז מקס דלברוק לרפואה מולקולרית ואוניברסיטת ונדרבילט, מצא שצריכה של מזונות מלוחים למעשה משמרת בגוף את המים ומפחיתה את תחושת הצימאון.

לא ברור מדוע, אבל עד היום לא בוצע שום מחקר לטווח ארוך שבדק את הקשר בין כמות המלח בתזונה של אדם לבין הרגלי השתיה שלו. מדענים פשוט ידעו שאדם הצורך יותר מלח מייצר יותר שתן – והניחו שהפרשות הנוזלים העודפות הם תוצאה של שתיה מוגברת. המחקר הגרמני, עם זאת, מצא עובדות אחרות לגמרי.

הנסיינים במחקר היו שתי קבוצות של מתנדבים גברים שננעלו בתוך ספינת חלל מדומה ועברו סימולציה של טיסה למאדים. הקבוצה הראשונה נבדקה במשך 105 ימים, והקבוצה השניה במשך 205 ימים. שתי הקבוצות נהנו מאותה תזונה בדיוק, אבל קיבלו כמויות שונות של מלח במזון.

התוצאות אישרו כי אכן אלה שאכלו יותר מלח ייצרו יותר שתן, והוא היה מלוח יותר. אבל ההבדל לא היה נעוץ בכמויות שתייה שונות: למעשה, אלה שאכלו מזון מלוח יותר, שתו פחות. צריכת מלח גרמה לכליות להפעיל מנגנון שמשמר מים בגוף. אם עד עכשיו האמינו חוקרים כי החומרים במלח 'נדבקים' למולקולות של מים וגוררים אותן איתם אל השתן, המחקר הזה הראה משהו אחר לגמרי: המלח נותר בשתן, בעוד המים 'חזרו' אל הכליות ואל הגוף.

איך זה קורה? ניסויים שנערכו בעכברים רמזו על כך שחומר הנקרא שתנן אחראי להתרחשות: כשצריכת המלח מתגברת, הוא מהווה כוח נגדי למשיכה של המלח ומשמר את המים בגוף. אבל ייצור שתנן דורש אנרגיה רבה מהגוף, וזו הסיבה שהן הנסיינים והן העכברים שצרכו יותר מלח – היו הרבה יותר רעבים.

מה התגליות האלה אומרות לגביכם? בפעם הבאה שתחסלו שק של צ'יפס מלוח, שימו לב שאתם לא מרגישים שום צורך לשתות אחרי זה ליטר מים. אבל גם שימו לב שמהר מאד תתחילו להרגיש עד כמה אתם...רעבים. 

תגיות:מלחבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה