לאישה

אפרת פטרזייל: "אפשר להפוך את הבית ליפה יותר, גם בלי לשבור קירות ולקחת משכנתא"

את כשרון העיצוב שלה גילתה בשליחות לקירוב הרחק באריזונה, ומאז היא נותרה בתחום. אז איך מייפים את הבית, בלי להיכנס למינוס? אפרת פטרזייל חולקת סודות

אא

אין אישה שלא מכירה את ההרגשה הזו: את מנסה להזיז רהיטים, לתלות תמונות, להוסיף עציצים, לשנות את הסדר, לפרוש איזו מפה לבנה שתשפר את הרגשתך, ותגרום לך להרגיש 'בבית' באמת - אולם שום דבר, אבל שום דבר – לא באמת עוזר לך להרגיש התחדשות אמיתית.

אז בחגים, מי שיש לה קצת עודף כסף מרשה לעצמה לקנות סלון חדש או להחליף מטבח. אבל מה עם מי שלא? איך גורמים לה לקבל את ההתחדשות הנצרכת לכל אדם באשר הוא, ולנשים בפרט? בדיוק כאן נכנסת לתמונה אפרת פטרזייל – מומחית לעיצוב וארגון בתים, המתמחה בעיצוב שולחנות פאר מעניינים לכבוד שבת.

למי שלא מכיר נספר שאפרת היא גם אמא לעשרה ילדים, מה שהופך את תחום עיסוקה למרתק פי כמה וכמה. על השאלה כיצד היא מצליחה לשלב בין תפקיד 'שרת החוץ' לתפקיד 'שרת הפנים' משיבה פטרזייל (41) מירושלים בחיוך, כי "זה לא תמיד קל, אבל הילדים מרוויחים מהעיסוק הזה לא פחות מאשר אני – כך שבשורה התחתונה, כולם מתגייסים לעזרת כולם".

לעיסוקה המעניין הגיעה פטרזייל לגמרי 'במקרה', במסגרת שליחות שעשו היא ובעלה, בפיניקס אריזונה. "זו הייתה קהילה מאתגרת למדי, רובה ככולה בתפר שבין קונסרבטיבית לרפורמית. חיפשנו דרך מיוחדת לצקת תוכן מסוג קצת אחר בבית הכנסת, ובתמיכת הרב האורתודוכסי קיבלנו אישור להפוך את מבוא בית הכנסת שבו היה אולם קטן, לבית קפה תורני".

מה זאת אומרת 'בית קפה תורני'?

"על בסיס האמרה 'טובה לגימה שמקרבת', החלטנו לעצב חדר אוכל גדול ומזמין ובו ברים של יינות, כורסאות מרופדות וציוד מכל הבא ליד שאיתרתי בכל מיני בתים כדי לגרום לציבור הרפורמי להגיע לשיעורי התורה, שהועברו במקום על ידי רבנים אורתודוכסים. ברוך ה', זו הייתה הצלחה של ממש, ובכל שבוע הגיעו לפחות 50-60 איש".

שם גם התגלה הכישרון הפנומנלי שלה בעיצוב. אנשים התלהבו מאוד, וייעצו לה ללכת ללמוד את זה – מה שאכן קרה מאוחר יותר, כשהגיעו לארץ. כיום היא מעצבת ומלבישת בתים במשרה מלאה, כשכל חידוש והברקה, בעיקר בכל מה שנוגע לשבת – מתחילים קודם כל ביישום על ביתה שלה.

 

"כנשים שבידיהן הופקד המפתח לשלוות הבית כולו, אנחנו חייבות ללמוד סדר וארגון"

איך ניגשים לבית שדורש עיצוב מחודש, וממה מתחילים בעצם? בשלב הראשון, לדברי פטרזייל, צריכים לארגן את הבית בצורה נכונה, כי בלי זה – זה פשוט בלתי אפשרי, אפילו להתחיל לחשוב על עיצוב. "לפני הכל חשוב שנלמד את עצמנו, כדרך חיים, לא לצרוך סתם דברים. הרבה פעמים אנחנו קונות חפץ שבחנות נראה לנו שאנחנו לא יכולות בלעדיו, ואחרי זמן מה הוא מתגלה כחסר שימוש. חבל. עוד לפני שאנחנו רואים מה יש לנו, אנחנו אצים לקנות בגד. לא משנה שאחר כך נלבש אותו רק פעם אחת. צריך להיגמל מהתחביב המגונה הזה, ומהר.

"כנשים שבידיהן הופקד המפתח לשלוות הבית כולו, אנחנו חייבות ללמוד סדר וארגון – דבר שמתחיל קודם כל מבפנים. גם צריך לדעת לא לפחד לזרוק, כי אנחנו חיים בעולם צרכני, שיש בו עומס רב גם ככה".

למי שלא יודע, מה זה אומר להיעזר בשירותיה של מלבישת בתים?

"עקרונית, שירות כזה מתחלק לשני חלקים. בשלב הראשון אני מגיעה לבית, מדברת עם בני הזוג ולומדת את הצרכים שלהם, בד בבד לשינויים שהם מבקשים לעשות. לאחר מכן, ישנן שתי אופציות: או שאמשיך ללוות אותם באופן אישי, ולעזור להם לבחור צבעים, קרמיקות, כלים, תאורה וכדומה או שאני מפנה אותם לאנשי מקצוע שאני עובדת איתם, והם ממשיכים לבד. מה שמכריע את הכף לכאן או לכאן, זו פונקציה של כסף".

האם אפשר להפוך בית ליפה ומושך, גם מבלי להשקיע בו הרבה כסף?

"בוודאי שכן, לא תמיד צריך לשבור קירות ולקחת משכנתא. יש הרבה אלמנטים זולים שאפשר לשלב בבית, שיוסיפו לו נופך קצת אחר: אוסף מרתק, רהיט שרופד מחדש, כד גדול עם פרחים מפלסטיק, צבע חי בקיר אחד או שניים, אריחי רצפה קצת יותר 'צבעוניים'. השמיים הם הגבול למה שניתן לעשות מחפצים שונים שיש לכם בבית".

מה שמביא אותנו לנושא מעניין לא פחות – עיצוב שולחנות השבת של אפרת. כדי להגיע לתוצאות המרהיבות שהיא מציגה בעמוד הפייסבוק שלה מדי שבוע בשבוע, היא נדרשת להתחיל בהכנות כבר מיום שני, שבו מוקדש הזמן לקניות עבור שבת.

 

"כמפות שולחן, אני ממליצה לקנות בדים מעניינים בשוק. לא תאמינו כמה זה מוסיף"

וביום חמישי בערב? תתפלאו, אבל עד אז שולחנה כבר ערוך בקפידה, בכל פעם בעיצוב ססגוני אחר: מפות צבעוניות, נרות צפים, מחזיקי מפיות, זרי פרחים, ועוד ועוד אלמנטים מיוחדים מעטרים את השולחן המפואר, ששום הוצאה, כך נדמה, אינה יקרה מדי בעבורו. "שבת היא מקור הברכה, וכל השפע וההצלחה שלנו מגיעים משם. עיצוב השולחן בכל שבת מחדש, גורם לנו להתחדשות פנימית שאין לה אח ורע, ואני ממליצה לכל אישה שמחפשת קצת התחדשות בביתה – ליישם את הדבר הזה, מדי שבוע. אנחנו מרגישים את אווירת השבת הקדושה, כבר משישי בבוקר.

"חוץ מזה, הוצאות של שבת וחג הקב"ה מחזיר, ואני מאמינה גדולה בזה. כבר בחנות, כל דבר שאני קונה אני מייחדת אותו ואומרת 'לכבוד שבת קודש', ואכן משתמשת בהכל רק לכבוד שבת. האוסף שלי הוא אוסף של שנים ולכן ההוצאות כבר אינן גדולות מדי כמו בהתחלה, אבל גם כאן אפשר לחסוך. למשל, כמפות שולחן, אני ממליצה לקנות בדים מעניינים בשוק, בעלויות של 20-35 ש"ח למטר. בדים דמויי קטיפה או בדי ריפוד למיניהם, יושבים טוב על השולחן ולא תמיד צריך לקחת אותם לתופרת. לפעמים הם פשוט מסתדרים באופן טבעי, ולא תאמינו כמה זה מוסיף".

אפרת גם דוגלת בשילוב של כלים חד פעמיים בגוונים שונים, עם כלים מקרמיקה וזכוכית. את מחזיקי המפיות היא 'ממציאה' בכל פעם מחדש, עם שלל רעיונות שהמכנה המשותף לכולם הוא: ליצור מכלום – משהו. "זה בדיוק כמו בבגדים. יש נשים שמוציאות הון תועפות על בגדים ולא נראות מיוחדות, ומאידך כאלה שמתלבשות בזול – ונראות כמו מיליון דולר. הכל תלוי ביצירתיות שלך, וביכולת להשקיע", היא אומרת.

ואיך מעודדים יצירתיות שכזו?

"קודם כל צריכים להתפלל על זה, כי בלי תפילה כלום לא יילך. מעבר לזה, אפשר להתייעץ עם בני הבית ולקבל מהם רעיונות – זה לא מוריד הוא זה מהיצירתיות שלך עצמך. חוץ מזה, אפשר לקחת רעיונות שונים מחברות, מהאינטרנט, מעיתונים וכיוצא בזה. מה שיפה כאן הוא שזה תחום שמתאים לכל אחד, וכל אחד יכול לתרום בו את החלק שלו, גם הילדים".

ומה באשר לדירות שכורות, האם גם שם כדאי להשקיע כל כך או שמא מדובר ב'בזבוז זמן' משווע? "גם אם את חיה בדירה שכורה למשך שנה בלבד, כדאי לך להשקיע בה. את יכולה להביא איש מקצוע שיצבע, או אפילו לצבוע בעצמך אם יש לך קצת חוש בתחום, ויד טובה. חוץ מזה, אפשר לשלב שטיחים גדולים שממלאים את הקיר ונותנים צבע יפה וחמימות לקיר, כיסויי מיטה מושקעים, מנורות עתיקות ועוד. אם זה מה שמביא אותך לשמחה, תעשי את זה בלי לחשב חשבונות. ככלות הכל, את זו שגרה בדירה ואת זו שצריכה להרגיש בה בנוח".

בזמנה הפנוי (אם כי אין לה כזה למכביר) מעבירה פטרזייל סדנאות מיוחדות, במהלכן היא חולקת את רזי המקצוע עם נשים שונות ברחבי הארץ. לסדנאות האלה היא מגיעה עם כלים מיוחדים וזולים שהיא רוכשת מהספקים שלה, מציעה אותם למכירה ואף מייעצת כיצד ניתן לעצב בעזרתם, את שולחן השבת. איך זה נראה לבסוף? הנה הצצה קטנה לחלק מיצירות המופת הללו (ובקרוב יתפרסמו באתר הידברות טורים קבועים של פטרזייל, בהם תיתן עצה שבועית לקראת שבת. אל תפספסו):

תגיות:שבתיצירתיותהום סטיילינגעיצובנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה