חדשות בארץ

מחירי הפירות והירקות שוברים שיאים

מחירי הפירות והירקות מזנקים: אין פירות קיץ במחיר נמוך מ-10 שקלים לק"ג. אז כמה באמת תידרשו לשלם, ומיהם אלו שגובים את הרווחים בדרך?

אא

14 שקלים לקילוגרם של עגבניות שרי, 13 שקלים לקילוגרם ענבים, ו-12 שקלים לקילוגרם בננות, אלו הם רק חלק מהמחירים שנראו השבוע ברשתות השיווק שברחבי הארץ. אומנם מאז ומעולם הפירות והירקות במדינת ישראל היו יקרים משמעותית ביחס למדינות העולם, אך בשבוע זה ניתן לראות כי המחירים זינקו לשיאים שלא נראו מזה זמן רב.

על פי נתוני משרד החקלאות אין כמעט פירות או ירקות שלא התייקרו באופן משמעותי מאוד (ביחס לשבועות הקודמים). כך למשל אפשר לראות שמחיר הנקטרינות עלה ב-11%, מחיר האפרסקים עלה ב-8% ומחיר האבטיחים עלה ב-6%.

גם בגזרת הירקות המחירים משתוללים. עגבניות שרי הן יקרות המציאות, אך עלייה ניכרת נראית גם בעגבניות הרגילות שמחירן עלה ב-9% ביחס לשבוע שעבר, החצילים עלו ב-8% וגם מחירי הבצלים, המלפפונים והפלפלים זינקו באופן ניכר.

אחד החקלאים שעמו שוחחנו טוען באופן חד משמעי כי הבעיה מתמקדת בפערי התיווך שגובות רשתות השיווק. "לא כולם יודעים, אך יש הבדל גדול מאוד בין המחיר שהחקלאי מקבל לבין המחיר שהצרכן משלם, כי אלו הם דברים שונים לגמרי", הוא מסביר. "המדינה אינה אוכפת על הרשתות מחיר מדויק שהן יוכלו לדרוש מהצרכן, ולכן גם אם אנחנו נמכור להן את התוצרת בזול – במחיר של 1.5-2 שקלים לקילוגרם של תפוחי אדמה, כרוב או גזר, הן עלולות למכור לצרכנים את הסחורה במחיר גבוה בהרבה".

חקלאי נוסף התבטא השבוע ואמר: "פערי התיווך הורגים אותנו. במקום שהצרכן ייהנה מהתוצרת שלנו במחיר סביר, הפירות עוברים שלוש ידיים עד שזה מגיע אליו. אנחנו כחקלאים בכלל לא נהנים מרווחים גבוהים, כי יש לנו הרבה מאוד הוצאות. אני מקבל ברוטו 4.50 שקלים לק"ג ובסוף נשארים לי 2.80 לקילוגרם".

ואלו אינן טענות בעלמא, שכן בשנים האחרונות ניתן לראות שיש לא מעט חקלאים שפרשו מן המקצוע ועזבו את השוק. בעקבות כך המחירים מזנקים אף יותר, ועל התוצאה משלם הצרכן ביוקר, בדיוק כפי שניתן לראות בימים אלו.

בתחילת השבוע יצא משרד החקלאות בקמפיין לעידוד צריכת פירות. בהודעה לתקשורת הוא ציין נתונים מטרידים בנוגע לכך ש-56% מההורים סבורים שילדיהם אינם אוכלים פירות במידה מספקת. האם ייתכן שהמחירים הגבוהים הם אלו שמונעים מההורים לספק לילדיהם את הכמות הנדרשת של הפירות? במשרד החקלאות לא בדקו את הנקודה הזו, אך לאור הנתונים השערורייתיים, ניתן בהחלט לשער את התשובה.

תגיות:פירות וירקותמשרד החקלאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה