בריאות ותזונה

איך מטפלים באלרגיות אביב?

האביב מביא אתו התחדשות ופריחה אך לחלק מאיתנו, בשורת האביב לא כזו משמחת, מכיוון שעמה מגיעה גם בשורת האלרגיות

אא
האלרגיה הנה מטרד בריאותי עבור אחד מכל חמישה ישראלים. הפריחה היפה הופכת לסוג של סיוט שכרוך באף דולף, בהתעטשויות מרובות ובגירוי בריריות. למרות שנראה שאין שום דרך להתמודד עם תופעות אלו, ניתן לטפל באלרגיה ללא צורך בתרופות מונעות על בסיס קבוע.
"אלרגיה מוגדרת כתגובה מוגזמת של מערכת החיסון העצמית שלנו כנגד חומרים הזרים לה, אך אינם מוגדרים כמחוללי מחלות" מסבירה ההומאופתית ליאת גרינוולד-דלויה, החברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית. "המערכת החיסונית מתנהגת כלפי הגורם הזר (האלרגן) כאילו מדובר בפולשים, כמו נגיפים או חיידקים. וכך נוצרת תגובה דלקתית שבין השאר גורמת לשחרור של היסטמינים - חומרים כימיים האחראים על רבים מתסמיני האלרגיה כמו נזלת ודמע מהעיניים, קשיי נשימה, בחילות, סינוסיטיס, שלשולים, הקאות תפרחות ועוד
לא כל האנשים חווים את אותם התסמינים של האלרגיה, ובקרב חלק מהאנשים, רק תסמין אחד יהיה דומיננטי. לעיתים אף קשה להבדיל בין אלרגיות עונתיות לבין הצטננות.
אלרגיה עונתית מופיעה בקרב כ- 20% מהאוכלוסייה, נפוצה בעיקר בחודשים שבין פברואר לאוקטובר, ומקורה בהתפזרות של אלרגנים הנישאים באוויר מהפריחות היפהפיות של הפרחים והשיחים שסביבנו, מצמחי מדשאות ועצים שונים כגון עץ הברוש, הזית והפקאן, על פני מרחבים גדולים.
גורם נוסף המופיע בתקופה זו הוא הלחות אשר מעוררת את קרדית האבק - יצור מיקרוסקופי טורדני, המזכיר בחיצוניותו קרצייה. הקרדית ניזונה מקשקשי עורנו הנושרים והפרשותיה הנישאות באוויר ונצמדות למוצרי טקסטיל (כריות, שמיכות, סדינים וכו') עשויות לגרום להופעת אלרגיה.
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אז מה עושים?
"קיימות שלוש דרכים עיקריות להתמודדות עם אלרגיות האביב", אומרת גרינוולד-דלויה. "הדרך הראשונה היא אבחון - אבחון האלרגיה מתבסס על ההיסטוריה הרפואית, על בדיקת החולה בעזרת תבחיני עור (תבחין דקירה, תבחין טלאי) המתבצעים על גב החולה או על אמות ידיו, ועל בדיקות דם מיוחדות הבודקות קיום של נוגדני אלרגיה בדם. תשומת לב מרבית ניתנת למועדי התפתחות התופעות האלרגיות ולקשר שלהן לגורמים סביבתיים שונים. מספר התבחינים מוגבל לכמה עשרות ועקרונית לא ניתן לאבחן את כל סוגי החומרים הגורמים לאלרגיה.
"הדרך השנייה היא מניעה – מניעה, כשמה כן היא - לנסות להימנע ממגע עם האלרגנים. להימנע מהגעה למוקדי פריחות ועוד יותר חשוב להימנע משהות בקרבת עצי אורן, זית ופקאן או בקרבת צמחים שאליהם ידוע כי ישנה רגישות. אומנם כמעט בלתי אפשרי להימנע לחלוטין מחשיפה לאלרגנים, אך קיימות כמה דרכים לצמצום הנזק. דרך יעילה למזער נזקים, למשל, היא נסיעה עם חלונות סגורים ברכב, הקפדה על סגירת חלונות בבית והתרחקות מגורמים המוכרים לכם כמחוללי אלרגיה עונתית עבורכם עד כמה שניתן. גם שימוש במערכות מיזוג אוויר עם מסננים מתאימים יכול להפחית מאוד את כניסת האלרגנים מבחוץ אל פנים הבית. באשר לקרדית האבק, יש לוודא את ניקיונו של הבית מאבק לעתים תכופות יותר ולכבס בטמפרטורות גבוהות את מוצרי הבד.
"טיפול - ניתן לטפל באלרגיה עונתית ע"י תרופות (אנטיהיסטמינים וסטרואידים) בצורות מתן שונות כגון תרסיסים מקומיים, טיפות עיניים, משאפים, כדורים וכו'. יש השוקלים חיסונים אימונולוגיים למיגור האלרגיה במקרה שסוג האלרגן הגורם לאלרגיה ידוע.
 
הטיפול ההומאופתי בתופעות של אלרגיה
הטיפול ההומאופתי מתבסס על שימוש בחומרים שיש ביכולתם לגרום לאנשים בריאים תופעות דמויות אלרגיה. בכך ההומאופתיה מעודדת את כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף במטרה לרפא את הנטייה האלרגנית לטווח הרחוק ולא לטפל רק בדיכוי תסמיניו של התקף בודד. למשל, כאשר אנו מקלפים בצל, העיניים מתחילות לצרוב ולדמוע והאף מתחיל לטפטף. הסימפטומים הללו, שמוכרים לכולנו, מתאימים ל'תמונת המחלה' של ההכנה ההומאופתית מהבצל עצמו. כך, אדם שסובל מקדחת השחת ומציג סימפטומים שמתאימים לתמונה שהבצל יוצר, יקבל את ההכנה ההומאופתית של הבצל ומצבו ישתפר מהר מאוד.
ההכנה ההומאופתית מותאמת על בסיס מכלול הסיבות שגרמו להתפרצות התופעה ובהתאם לאופן הייחודי שבו היא מתבטאת בכל מקרה. הטיפול ההומאופתי מותאם לכל חולה וחולה על בסיס תסמיניו, אישיותו, ההיסטוריה הרפואית שלו, רגישותו ומאפייניו הייחודיים, כפי שהם מובאים בעת התשאול שעורך לו המטפל ההומאופתי.
לרוב, התרופה ההומיאופתית תינתן במקביל לתרופה הקונבנציונאלית שניתנה למטופל הסובל מאלרגיה. עם התחזקותה של מערכת החיסון, ניתן יהיה להפחית בהדרגה את כמות התרופה שניתנת לאדם עד להפסקה מלאה.
טיפול הומאופתי הניתן על ידי הומאופתים מוסמכים מסוגל להציע לסובלים מאלרגיה פתרונות מהירים, יעילים ונטולי תופעות לוואי, המתאימים לכל גיל.
בהומאופתיה קלאסית, הצלחה בטיפול באלרגיה תיחשב למצב שבו ההתקפים פוחתים עד היעלמותם המוחלטת. ואכן מחקרים מוכיחים הטבה משמעותית (כ–80%) בהתפרצות התופעות האלרגיות ובחומרת התסמינים, אצל מרבית הסובלים מאלרגיה, שטופלו בהומאופתיה.
תגיות:אלרגיהאביבבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה