בריאות ותזונה

אני סובל מעודף משקל של שלושים קילו, ומתקשה בשידוכים: מה לעשות?

אני סובל מעודף משקל קיצוני, אבל יש כל כך הרבה דיאטות באופנה. טבעונות, צמחונות, הפרדת פחמימות וחלבונים, ועכשיו אפילו דיאטת בשר. איך אמצא את עצמי בתוך כל זה? איך יורדים לשורש הבעיה? טור התזונה של דרור עוקבי

אא

אני בן 35, סובל מעודף משקל קיצוני, של כ-30 קילו. אני כבר לא יודע מה לעשות כדי לרדת במשקל. אני מחפש שידוך, אבל אני סובל מחוסר ביטחון.

לאחרונה אני קורא הרבה בנושא דיאטות ויש כל כך הרבה דיאטות באופנה. הטבעונות והצמחונות מצד אחד, הפרדת פחמימות וחלבונים מצד שני. דיאטת הפליאו של האדם הקדמון, שנמנעים לחלוטין מפחמימות ואוכלים הרבה בשר ושומן.

אינני יודע מה הדיאטה הטובה ביותר עבורי. אשמח לקבל טיפים ועצות, כיצד אצליח לרדת במשקל ומהר.

* * *

שלום רב,

קודם כל, אתה צודק, יש כל כך הרבה דיאטות חדשות באופנה. ולכן חשוב לי ליישר פה קו.

אני מעדיף להתמקד ברמב"ם, ובהמשך אתאר את הדרך שבה הוא הוא טיפל במלך מצרים שסבל מעודף משקל. הטיפול שלו היה מאוד יעיל ותפריט התזונה שהציע היה מאוזן.

ירידה במשקל היא דבר מורכב, ולפעמים לא כל כך פשוט.

סיבה אחת להשמנת יתר היא קודם כל הגנטיקה אשר ירשנו מהורינו. אדם להורים בעל עודף משקל עלול להלחם במשקל כל ימי חייו.

הסיבה השניה היא האופן בו אנו רואים את האוכל: אם אדם אוכל מכל הבא ליד, כי יש לו תאווה לדברים מסוימים זה מהווה בעיה. תאווה לאוכל היא מידה שלילית כמו כל תאווה ולכן האדם חייב ללמוד כיצד אפשר לשלוט בה. יש טכניקות רבות, כמו שיטת ה-CBT, כאשר על ידי שינוי החשיבה ההתנהגותית, אפשר להימנע מדברים שאנו ממש אוהבים ובקלות. ע"י הבנה מעמיקה לגבי התרומה של המזון לגוף (או הנזק), ניתן לדחות בקלות רבה את המזונות שאינם נחוצים.

סיבה נוספת וידועה היא תפקוד לקוי של בלוטת התריס. תת פעילות של בלוטת התריס, TSH, משפיעה על תהליך חילוף החומרים בגוף והופך אותו לאיטי יותר. חשוב לבדוק גם את הורמוני הבלוטה  T3וT4-, אשר משפיעים על קצב חילוף החומרים בגוף. מחסור ב-B12, האחראי על פירוקם של אבות המזון והפיכתם למקורות אנרגיה זמינים, מהווה גם הוא מקור להשמנת יתר.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

סיבה רביעית היא תזונה לקויה המורכבת ממספר ארוחות מצומצם. לדוגמא: אדם אשר לא אכל כמעט במשך היום, ואז מגיע הביתה ואוכל כמות גדולה מאוד של מזון. הדבר יגרום לעומס על הקיבה, רמת האינסולין תעלה וכתוצאה מכך האדם ישמין. לכן חשוב לאכול כל כמה שעות משהו קטן על מנת לשמור על רמות סוכר תקינות בדם.

סיבה חמישית: חוסר בפעילות גופנית. כידוע, פעילות גופנית אירובית (ריצה, הליכה, שחייה) או אנארובית (משקולות) מעלה את קצב חילוף החומרים בגוף, ולכן האדם אשר יתמיד בכך יירד במשקל והתוצאות לא מאחרות להגיע.

עד כאן נתתי לך רקע לגבי הסיבות להשמנת יתר – כך שתוכל לבדוק מה מקור ההשמנה אצלך, ומניתי מספר פתרונות שיוכלו לסייע לך. מעבר לכך, אציע לך לאמץ שני טיפים של הרמב"ם אותם נתן למלך מצרים: פעילות גופנית על בסיס יומיומי (לפני ארוחת הבוקר), ואכילה מאוזנת שלא תשביע באופן מלא. תפריט לדוגמא: שתי פרוסות לחם כוסמין (מחמצת, שנחשבה לחיטה בתקופת הרמב"ם) יחד עם לבאנה או יוגורט עם שיבולת שועל. ארוחת ביניים: תפוח עץ ירוק ומספר שקדים. ארוחת צהריים: עוף או דג (מנת חלבון) וירקות מאודים. ביניים: תפוח נוסף ומספר אגוזי מלך. ארוחת ערב (הארוחה הקלה ביותר עפ"י הרמב"ם): שתי ביצים, שתי פרוסות לחם כוסמין.

כמובן שתזונה משתנה מאדם לאדם ולכן יש צורך להתאים תזונה באופן אישי. הרמב"ם התייחס לכל אדם באופן שונה, ולעולם לא המליץ על תפריט אחיד שיחול על כל בני האדם.

המייל של דרור עוקבי, נטורופת ותזונאי: drorokavi@hotmail.com

תגיות:השמנהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה