בריאות ותזונה

מתוק בלב: איך הדבש מרפא את הגוף?

הדבש אינו מכיל כמעט ויטמינים, מינרלים, חלבון ואפילו שומנים. הוא בעצם 100% פחמימות וסוכרים. היכן, אם כן, יתרונו? ומי צריך להיזהר ממנו?

אא

כבר כמה ימים לפני ראש השנה ואחריו, אנחנו רגילים לאחל שהשנה הבאה תהיה שנה טובה ומתוקה. מה מייצג עבורנו את המתיקות של השנה הבאה? הדבש, כמובן. כבר מימי הילדות מזכירים לנו שהדבש בריא. האמנם?

ובכן, בחינה אמיתית של המרכיבים של הדבש תביא אותנו לתהות בדבר. אם נשווה דבש לפירות ניווכח בעובדה הבאה: פירות מכילים חלבונים, ויטמינים, מינרלים ושומנים בריאים. ויתירה מכך הפירות מכילים אף נוזלים וסיבים תזונתיים רבים המסייעים לעלייה מתונה של רמת הסוכר בדם, וכמו כן  מכילים נוגדי חמצון רבים. לעומת זאת, הדבש אינו מכיל כמעט ויטמינים, מינרלים, חלבון ואפילו שומנים. הוא בעצם 100% פחמימות/סוכרים. היכן, אם כן, יתרונו?

הצמחים מכילים חומרים הנקראים פיטוכימיקלים, כלומר, כימיקלים צמחיים הנקראים: חומצות פנוליות, פלבונואידים, טרפנואידים, ספונינים וטאנינים. בעולם הצומח משמשים חומרים אלו כחומרי הגנה על הצמחים מפני מחלות, מזיקים ונזקי מזג אוויר. בגוף האדם חומרים אלו מחזקים את המערכת החיסונית ומגנים מפני מחלות שונות. לאור זאת, הדבורה שאוספת את האבקה והצוף מהפרחים אוספת בעצם חומרים פיטוכימיקלים אלו לעיתים מאלפי פרחים המכילים מאות אלפים ולעיתים מיליוני פיטוכימיקלים שונים. דבר זה הופך את הדבש למאגר ייחודי של כימיקלים צמחיים מסוגים שונים ומגוונים. זה מה שנותן לו את הייחודיות והופך אותו למזון מרפא.

אך  עדיין יש לציין שגם  בפירות יש כמות גבוהה של פיטוכימיקלים לא פחות מאשר בדבש. אם כן, מה בכל זאת מייחד את הדבש? ובכן, נכון מצד מרכיבי הבריאות שיש בו, אין הוא עדיף על פני פירות, ואולם מספר תכונות יש בו: א. בגלל תכולת הסוכר הגבוהה הוא יכול לשמש כחומר משלשל,  ועשוי לסייע במצבים של עצירות קלה. ב. בתור ממתיק - ערכו וטעמו טובים עשרת מונים מאשר של סוכר. ג. את הדבש ניתן למצוא בטעמים שונים ומגוונים לפי המקורות מהם הגיע, מה שהופך אותו למאכל מיוחד ועשיר בטעמים. יחד עם זאת, יש לדעת שהאינדקס הגליקמי של הדבש גבוה - מה שהופך אותו למזון שעל הסוכרתיים או לבעלי רגישויות שונות לסוכר להיזהר באכילתו.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותדבש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה