קוצני, אבל ידידותי

הוא קוצני ולא נעים להיתקל בו, אבל הוא בריא לכבד, טעים בסלט, והוא מצוי בכל מקום. הכירו את הגדילן המצוי

אא

מכירים את השיח הקוצני בעל הפרח הסגול, שיכול להגיע לגובה מטר ויותר, ואותו אנו פוגשים בצדי הדרכים ובקרבת פחי האשפה בכל חלקי הארץ? עליו קוצניים, גבעוליו ופרחיו קוצניים, ולא הכי נעים להיתקל בו. אולם האם ידעתם שלפניכם אחד הצמחים החשובים לבריאותנו? 

ובכן, צמח זה נקרא "גדילן מצוי". סגולותיו הרפואיות מתמקדות בעיקר בבריאות הכבד. בכח הגדילן להגן על הכבד מפני רעלנים שונים החודרים לגוף, ובכוחו אף לסייע לשיקום תאי כבד שנפגעו מסיבות שונות. הוא מסייע לטיפול בדלקות אקוטיות וכרוניות בכבד, ובעוד מחלות כבד שונות. זהו צמח שנחקר הרבה והתפרסמו לגביו לא מעט מחקרים. החלק החשוב והשימושי בטיפולים הוא הזרעים הנמצאים בפרח. אוספים את הזרעים, טוחנים אותם, משרים אותם באלכוהול למשך מספר ימים, והחומרים הפעילים שבו מופרשים אל תוך האלכוהול. אחר כך שותים, בהתאם להמלצה של מטפל.

 גם העלים שלו טעימים מאוד, וכמו הזרעים, אף הם מכילים סגולות רפואיות התורמות לבריאות הכבד. ניתן לקטוף את העלים (עדיף בכפפות), לחתוך במספריים את קצות העלים שבהם קוצים, ולהכניסם לסלט – בדומה לחסה. מניסיון אני יכול להעיד שהם טעימים מאוד. גם טעמו של הגבעול מתוק וטעים. ניתן לחתוך ממנו חתיכה, לקלוף את הקליפה הקשה ולאכול. כמובן, אפשר לשלב את העלים והגבעול בתוך "שייק ירוק" (בו עסקנו במאמר הקודם), ככל שאר העלים הירוקים, ובכך ליהנות מהיתרונות הרבים המצויים בַצמח.

מי שיסתכל על פרחי הגדילן יוכל לשים לב לכך שהם דומים מאוד לפרחי הארטישוק. ואכן, הם שייכים לאותה משפחה – משפחת המורכבים – ותכונותיהם דומות. הארטישוק אף הוא אחד הצמחים היעילים לבריאות הכבד. הוא גם ממריץ את הפרשת המרה מהכבד, ובכך מסייע במצבים של עצירות. עוד יתרונות יש בו, והוא גם טעים מאוד. בסיכומו של דבר: הקב"ה הקדים תרופה למכה. הוא נתן בצמחים שסביבנו יתרונות רבים עבור בריאותנו.

אליהו שכטר הוא איירידיולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה