אמונה

האם ציוותה התורה על כיסוי ראש לאשה?

מהו המקור למצוות כיסוי ראש עבור אשה נשואה? והיכן הנושא מוזכר בתורה הקדושה?

  • כ"ה אלול התשע"ה
כיסוי ראש | כיסוי ראש לנשיםכיסוי ראש | כיסוי ראש לנשים
אא

יפית שואלת:"שלום רב. איפה כתוב בתורה שכיסוי ראש הוא רצון ה'? האם יש מקום שרשום בו במפורש שה' מצווה את האשה בכיסוי ראש? תודה".

* * *

שלום וברכה,

בתורה נאמר "ופרע את ראש האשה" (במדבר פרק ה, יח), בפסוק זה אנו רואים במפורש שהתורה יוצאת מנקודת הנחה שכל הנשים הנשואות הלכו בכיסוי ראש ושיער אסוף.

ולא זאת בלבד, אלא שהפסוק "ופרע את ראש האשה" מדבר במקרה של אשה סוטה, אשר הכהן מסיר את כיסוי ראשה מעליה, וכך גם מוכיח לנו, לא רק שכל הנשים הנשואות היו מכסות את שיערן, אלא גם שהבושה הכי גדולה שהיתה לאשה נשואה - הוא שכהן יפרע את שיערה האסוף בכיסוי ראש.

לגבי פירוש הפסוקים - מוטל עלינו לסמוך על חז"ל שהעבירו פירושים אלוקיים לתורה (התורה שבעל פה), המסורים להם מדור לדור, הלכה למשה מסיני.

כך לדוגמה, האם ידעת שבשום מקום בתורה לא כתוב איך מבצעים ברית מילה? גם לא כתוב בתורה אילו מלאכות אסורות בשבת, למרות שהתורה אומרת שמצווה זו חמורה מאוד; התורה קובעת שצריך להניח מזוזה בפתח הבית, אך לא כותבת בשום מקום מה כותבים בתוך המזוזה; התורה מצווה להניח תפילין, אך לא מבארת מה כותבים בתפילין או איך תפילין נראות; התורה מצווה ללבוש ציצית, אך לא מסבירה כיצד ציצית נראית; התורה מצווה לשחוט בהמות, אך בשום מקום אינה מבארת כיצד שוחטים.

איך אנו יודעים שהפסוק "והיה לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך" פירושו היא מצוות הנחת תפילין? איך אנו יודעים שהפסוק "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" מתייחס לפרשיות שאנו כותבים בתוך המזוזות? איך אנו יודעים שהפסוק "וזבחת כאשר צויתיך" מתייחס להלכות השחיטה המועברת במסורת? וכו' וכו'. אנו יודעים את פירוש המצוות והפסוקים רק בזכות חכמינו, שהעבירו פירושים אלו בעל פה מדור לדור, והם אשר הורו לנו כי הפירוש האמיתי לפסוק "ופרע את ראש האשה" מתייחס לכיסוי הראש. על חכמינו נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך... על פי התורה אשר יורוך. לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך".

משה רבנו הרכיב את הסנהדרין הראשונה עוד בדור המדבר. נא ראה את מאמרי "עשה לך רב והסתלק מן הספק" בקישור https://www.hidabroot.org/he/article/2587

כפי שמצוות השחיטה מוזכרת ללא ביאור, כך גם מצוות כיסוי ראש מוזכרת ללא ביאור, וחז"ל מסרו את הביאור האלוקי למצוות התורה. פירושיהם עברו מדורי דורות ממתן תורה ועד עצם היום הזה. זוהי הסיבה היחידה שיש לנו מזוזות ותפילין וברית מילה, וכל המצוות שמוזכרות בתורה. כי לא ניתן לקיים אפילו מצווה אחת מהתורה - ללא הפירושים שנמסרו לנו בעל פה.

חז"ל פסקו כבר לפני 2000 שנה בקירוב, שאשה נשואה שהולכת ללא כיסוי ראש - מאבדת את הכתובה שלה (מסכת כתובות, דף עב, עמוד א), והגדירו מהו כיסוי ראש: "ופרע את ראש האשה - ותנא דבי רבי ישמעאל: אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש".

כך קיבלו חז"ל במסורת מדורי דורות. אנו רואים שהתורה מציינת זאת כדבר ידוע- שהכהן פורע את ראש האשה הנשואה - כי הרי היה ברור ומקובל שראשה של אשה נשואה אסוף במטפחת. לא היתה מציאות אחרת, וחז"ל ביארו עבורנו את ההלכות המקובלות והמסורות מדור לדור, דברי אלוקים חיים.

בתורה גם נאמר "ולפני עיוור, לא תיתן מכשול" (ויקרא יט, יד). בכך שהנשים הנשואות הולכות בכיסוי ראש, הן מונעות מאנשים לחטוא באיסור חמור שהוא אחד מעשרת הדברות (שמות פרק כ, יג): "לא תחמוד אשת רעך".

לאשה נשואה מותר להתייפות בגבול הטעם הטוב, כאשר כיסוי הראש שלה מהווה סימן חשוב להיותה נשואה.

 

מתחזקת בכיסוי ראש? יש לך סיפור מיוחד על כיסוי ראש? ספרי לנו על כך בתגובות.

תגיות:שאלות באמונהכיסוי ראש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה