היסטוריה

אוצר בלום של תורה וחכמה: כל הפרטים על הגניזה הקהירית

עד היום לא סיימו החוקרים והלומדים להבין, לפענח ולתייק את כל החומר מהגניזה. זה למעלה מעשרים שנה ששוקדים על סריקה והעלאה של מסמכי הגניזה לרשת, וגם פרויקט זה עדיין לא הסתיים...

אא

בשנת 1864, תרכ"ד, ביקר הנוסע המפורסם רבי יעקב ספיר בקהיר. רבי יעקב, שהיה מלומד גדול, שמע שמועה עמומה על גניזה מעניינת בבית הכנסת "בן עזרא", ששימש את הקהילה היהודית בקהיר. יהודי קהיר לא אהבו שמחטטים אצלם בבית הכנסת, אבל מפני כבודו של השליח הירושלמי, אישרו לו לבקר בגניזה.

רבי יעקב, שלא היה איש צעיר, הציב סולם עץ גדול על כותל בית הכנסת, עלה בו בזהירות, פתח פשפש שנמצא הרבה מעל לגובהו של אדם ממוצע והתכופף בזהירות פנימה. מולו הוא ראה רק ערימות של ניירות מצהיבים. הוא לא יכל לאמוד את גובה החדר שמולו, כי כל כולו היה עמוס בניירות. דבר ראשון הוא הרגיש בגל של מחנק, שהגיע מאבק ומפירורי נייר עתיקים. נשימתו הפכה לקשה. הוא לא הצליח לחלץ ניירות מתוך הערימות, ולא ידע על מה להסתכל קודם. בסופו של דבר הוא הצליח ליטול עמו צרור ניירות, ולרדת בזהירות מן הסולם. הוא לא בדיוק הצליח להבין מה יש בניירות הללו, אך תחב אותם לתיקו, הודה בנימוס לאנשי הקהילה והמשיך במסעו.

בספרו "אבן ספיר" הוא תיאר את המאורע. בעקבות התיאור הגיע החכם רבי שלמה ורטהיימר לקהיר, ולקח עמו קובץ ניירות, שהתברר כקובץ מדרשים קדומים בלתי ידועים. הוא פרסמם בספר "בתי מדרשות". ועדיין, העולם היהודי לא הבין את גודל הבשורה שבגניזה הקהירית. גניזות היו בהרבה קהילות, ומציאות נמצאו מדי פעם.

השינוי התרחש בשנת 1896, תרנ"ו. שתי תיירות סקוטיות השיגו קובץ דפים מן הגניזה, ובהגיען לקיימברידג' פגשו את חוקר היהדות שניאור זלמן שכטר, והראו לו לתומן דפים עם אותיות עבריות עתיקות. שכטר יצא מגדרו. הוא זיהה שלפניו העתק של "ספר בן סירא" שאותו הזכירו חז"ל, המקור העברי הנדיר שלא היה ידוע זה יותר מאלף שנים.

שכטר החליט לנסוע ולבדוק באופן יסודי את הגניזה. הוא השיג מימון אוניברסיטאי ומכתבי המלצה מדיפלומטים ומרבנים, כדי לעמוד בפרויקט הגדול. הוא אכן הצליח לחלץ, בתנאים קשים ביותר, אלפים רבים של מסמכים, שנמצאים עד היום באוניברסיטת קימברידג' תחת השם אוסף שכטר-טיילור. אחריו באו חוקרים נוספים והוציאו עוד אלפים רבים של מסמכים, המצויים כיום בעשרות ספריות מפורסמות בעולם.

בגניזה היו קטעי מדרש עלומים, כתב יד קדשו של הרמב"ם, קטעים רבים מספרות הגאונים ומתשובותיהם, אוצר בלום של תורה וחכמה, וגם היסטוריה – דפים ומסמכים שנשמרו למעלה מאלף שנים באקלים היבש והמדברי של מצרים: שטרות, כתובות וגיטין. עד היום לא סיימו החוקרים והלומדים להבין, לפענח ולתייק את כל החומר מהגניזה. זה למעלה מעשרים שנה ששוקדים על סריקה והעלאה של מסמכי הגניזה לרשת, וגם פרויקט זה עדיין לא הסתיים...

כך, בסיעתא דשמיא, שמרו יהודי קהיר על אוצר כה גדול, מבלי לדעת אפילו את תכנו, וטוב שכך, כי על ידי זה תוכן הגניזה לא נגנב, אלא חיכה בסבלנות לאנשים שינהגו בו בכבוד ובזהירות.

 

תגיות:היסטוריהגניזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה