הדרכה למתחזקים

ללמוד גמרא – מאיפה מתחילים? 7 טיפים מנצחים שיסללו לכם את הדרך

פתחתם גמרא, ראיתם איך זה נראה, סגרתם וויתרתם? הנה כמה עצות שיגרמו לכם לחשוב מחדש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד הדברים הכי מרכזיים בעולמו הרוחני של אדם שומר תורה ומצוות הוא לימוד התורה, כאשר עמוד התווך של לימוד התורה הוא – הגמרא. אבל לא הכול ורוד, דווקא שם, עם הגמרא, יש להרבה מתחזקים רתיעה. והאמת, שזה די מובן. השפה הארמית, המבנה של הדף, אין פיסוק, ים של טקסט שנראה כמו סינית – מי נגד מי, ומה הולך פה בכלל?

אז לפני שאתם מתייאשים ואומרים לעצמכם שזה פשוט לא בשבילכם, ריכזנו בשבילכם כמה טיפים חשובים לתחילת הדרך, שיגרמו לכם לחשב מסלול מחדש:

1. אל תוותרו לעצמכם. גם אם הלימוד קשה לכם, אל תוותרו. תתאמצו, תתייגעו, ואתם תראו שבסוף ה' יסייע לכם ויאיר לכם את הדרך. חלק בלתי נפרד מלימוד תורה זה עמל, ויש על העמל הזה שכר רוחני גדול. עם הזמן ועם הלימוד, אתם תתחילו להשתפשף בלימוד, תצברו ידיעות ותבינו איך הגמרא עובדת. בהתחלה אולי לא תבינו דבר, לכולם קשה בהתחלה בלימוד, אך אל ייאוש, זה דבר נבנה, שילך וישתפר עם הזמן, ולאט לאט זוכים לראות ברכת שמים בלימוד. תשקיעו, ותראו בעזרת השם תוצאות.  

2. ללמוד לקרוא כתב רש"י. כדי לקרוא את פירוש רש"י, צריך לדעת לקרוא כתב רש"י. לא מדובר בסיפור גדול, ורובן של האותיות דומות מאוד לצורת אותיות הדפוס העברי. יש רק שש אותיות שצורתן שונה ויש להכירן אותן: א, ב, ד, צ, ץ, ש.

3. לקנות מילון ארמי-עברי. הגמרא כתובה בארמית, ולכן צריך לקנות מילון ארמי-עברי. רשמו בפנקס או במחברת כל מילה חדשה בגמרא שאתם נתקלים בה שכתובה בארמית ואתם לא מכירים, ולידה את הפירוש. רובן של המילים חוזרות על עצמן, ואחרי שתרכשו לעצמכם אוצר מילים ארמי, כבר פחות תצטרכו להיעזר במילון.

4. מחברת לסוף הלימוד. כל פעם אחרי לימוד, קחו מחברת ורשמו במילים שלכם את מה שלמדתם, את הקושיה, את התירוץ וכדומה. באופן כזה אתם בודקים עם עצמכם אם הבנתם כמו שצריך את מה שלמדתם, ובנוסף הדברים שלמדתם יחדרו פנימה וישבו יותר טוב אצלכם.

5. לא לרוץ קדימה מהר מדי. אף אחד לא עומד עליכם עם סטופר. חשוב במיוחד בשלב ההתחלתי לא להתקדם לפני שאתם יודעים להסביר לעצמכם את הסוגייה שלמדתם. חידוד הלימוד מקדם את ההבנה של איך הגמרא עובדת. זה כמו שבונים בניין – לא ממשיכים לבנות קומות, לפני שהיסודות חזקים מספיק. שורה תחתונה, רכיב הסבלנות הוא הכרחי להתחלה.

6. להתפלל על זה. התפללו לה' שייתן לכם חוכמה ודעת להבין את הגמרא, ושיעזור לכם להתקדם ולהצליח בלימוד.

7. טיפ הזהב. הדרך הכי טובה ללימוד גמרא זה מול אברך או אדם שומר תורה ומצוות, שישב איתכם פנים מול פנים, וילמד אתכם כיצד ניגשים לגמרא ואיך לומדים גמרא ומהי צורת הלימוד של גמרא. ישנם ארגונים שונים שתוכלו לפנות אליהם, והם בשמחה יצוותו לכם חברותא ללימוד, כמו ארגון 'לב לאחים', ארגון 'קרוב אלי' ועוד. ועוד דבר, אם לא הבנתם משהו תוך כדי הלימוד, אל תתביישו לשאול, וכמו שאומרת המשנה באבות: "לא הביישן למד".

 

האתגר השבועי

צרו קשר עם ארגון 'לב לאחים' ובקשו חברותא לגמרא. שעה אחת בשבוע בטוח שיש לכם.

התלמוד – יצירת המופת שטובי המוחות היהודיים עמלו בהבנתה והעמיקו חקר בדבריה מאז חתימתה לפני כ-1500 שנה ועד ימינו אלה. מהו התלמוד? מה סוד יופיו ומתיקותו, וכיצד לומדים אותו? הרב זמיר כהן בהרצאה מחכימה ומרתקת. צפו:

קראו גם:

"למה ללמוד דווקא גמרא? חסרות אלטרנטיביות ללימוד תורה קל יותר?!"

המדריך למתחזק: לקבוע עתים ללימוד תורה - האם זה באמת הכרחי?!

כתב רש"י – כל מה שרציתם לדעת על הכתב המפורסם שרש"י לא הכיר

 

 

תגיות:לימוד גמראהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה