הדרכה למתחזקים

"למה ללמוד דווקא גמרא? חסרות אלטרנטיביות ללימוד תורה קל יותר?!"

מדוע הגמרא נחשבת כסוג הלימוד הנעלה ביותר? מה יש בה שאין בלימוד בספרי קודש אחרים? והאם לא עדיף לוותר על לימוד גמרא, ולעסוק בלימוד שהוא קל יותר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי אמר שצריך ללמוד דווקא גמרא, ושזה הלימוד הנעלה ביותר? מה רע בללמוד על פרשת השבוע, או ללמוד ספרי מוסר ואמונה, ולהשאיר את הגמרא על המדף? ואם מוטל עלינו לדעת כיצד לקיים את מצוות התורה, אולי אפשר להסתפק בלימוד ספרי הלכה, ולא להיכנס לפלפולים העמוקים שיש בגמרא?

הגמרא היא בית מדרש חי ותוסס. היא מאפשרת לנו להיכנס לתוך הדיונים של האמוראים ולעקוב אחרי השיטות השונות והמחלוקות, הקושיות והתירוצים, המקורות והרעיונות, סברות מצדדים שונים, הדיוק בפרטים הקטנים והמסקנות השונות.

הגמרא נכתבה בכוונה לא כספר חתום וסגור, שנותן שורה תחתונה כמו בספרי הלכה, אלא בצורה של 'רעיונות', הדורשת מהלומד להרחיב, לפענח ולנתח אותן לעומק. אותן רעיונות המובאים בגמרא הן רעיונות אלוקיים, שהרי הגמרא היא הפיתוח של המשנה, והמשנה היא תמצית התורה שבעל פה, שהועלתה על כתב על ידי רבי יהודה הנשיא. כלומר, הגמרא היא דבר ה' מפיהם של חז"ל. והרי התורה שבעל פה הוענקה מאת ה' במעמד הר סיני יחד עם התורה שבכתב, כאשר התורה שבעל פה היא ההרחבה והביאור לתורה שבכתב, כמו שנאמר "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן ה' בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד משֶׁה" (ויקרא כו, מו), ונאמר 'תּוֹרֹת' לשון רבים – תורה שבכתב ותורה שבעל פה.

בלימוד של ספר הלכה, בו הדינים כתובים בצורה סופית, וכן בספרי לימוד נוספים, הלומד מקבל את השורה התחתונה של הידיעות. הלימוד הוא פאסיבי ומקבלים את המסקנה הסופית על מגש של כסף. לעומת זאת, בגמרא הלומד נדרש לקחת חלק פעיל ועצמאי משלו בלימוד. לימוד הגמרא מחבר את הלומד אל התורה על ידי כך שנכנסים לשורשים העמוקים והפנימיים של התורה, ויוצרים מתוכה. הלימוד הוא למעשה מהלך של יצירה. וכך הסוגייה שנלמדה הופכת להיות של הלומד עצמו. בצורה זו הלומד הופך להיות שותף כביכול של התורה. היא נהיית לחלק ממנו, ושייכת לו.

על ידי צורת למידה זו של הגמרא, הלומד נכנס לתוך עומקה של התורה ומתחיל ללמוד לחשוב כמו איש של תורה. כלומר, המטרה היא לא רק לדעת מה צריך לעשות בחיים המעשיים מבחינת ההלכה, אלא להתחבר לרבדים העמוקים של התורה, ועל ידי כך להשתנות ולהפוך לאדם שחושב כמו שהתורה חושבת, שרואה את המציאות שלו כמו שהתורה הייתה רואה אותה, ושמסגל לעצמו דפוסי החשיבה כשל חשיבתה של התורה האלוקית.

לימוד זה מחלחל אל תוך מהותו הפנימית של הלומד, וגורמת לו לראות דברים אחרת, לחשוב אחרת, להתנהג אחרת – בהתאם לדרכי החשיבה של התורה. משום זאת, נהוג לכנות התייעצות בעניינים שונים בחיים עם תלמיד חכם בביטוי 'לעשות דעת תורה', וזאת משום שמי שעוסק בהתמדה רוב ימי חייו בתורה מקבל צורת חשיבה התואמת לתורה, ודעתו הופכת להיות דעתה של התורה עצמה.

התורה היא התגלמות רצון השם, ולימוד בתורה משנה את מהותו של הלומד מבפנים, והופכת אותו לקרוב יותר לרצון בוראו, וזאת כמובן כאשר הוא לומד לשם שמיים ורצונו הוא בדבקות וקירבת השם.

 

האתגר השבועי

גשו לרב בית הכנסת הקרוב באזור מגוריכם, ושאלו אותו אם הוא יוכל לעזור לכם למצוא מישהו שילמד אתכם גמרא שעה אחת בשבוע. חשוב להבהיר: בקשו שלא יאכילו אתכם בכפית, ויעבירו לכם את הסוגייה בגמרא כמו בהרצאה כשאתם פאסיביים בלימוד, אלא שילמדו אתכם איך לומדים את הגמרא, ושצורת הלימוד תהיה אקטיבית מצידכם.

 

מהי מעלת לימוד הגמרא? הרב זמיר כהן משיב:

 

צפו בראיון מרתק ובלעדי עם מנכ"ל הוצאת הש"ס של עוז והדר, הרב חנוך דרנגר:

 
לימוד גמרא למתקשים: עודד הרוש יצא לחפש שיטות מעניינות - וחזר מופתע. צפו:

קראו גם:

מהי בעצם המטרה בלימוד גמרא?

להבין גמרא סוף סוף בקלות: "עמלתי על הספר 15 שנים"

"אני לא יודע איך ללמוד גמרא, אבל אין לי את מי לשאול"

תגיות:גמראלימוד תורההדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה